Ik ben zojuist thuisgebracht door de wegenwacht…..m’n koppeling is verrot, ik stond een uur stil voor een kruispunt
De kosten zijn niet mis (bij de garages), zo’n 600 tot 800 Euro.
Ik overweeg ermee te kappen, vorige maand een nieuwe waterpomp en nu dit weer. Auto heeft 397000 gelopen, de kosten worden me te gortig.
Gecondoleerd
Is er geen goedkoper adres te vinden?
Maak een afweging, heb je voor 600 tot 800 Euro een auto die net zo goed (slecht?) is als je huidige auto? Als je er al veel geld in hebt gestoken kan het inefficiënt zijn om je TZD Turbo weg te doen, tenzij je verwacht nog allerlei andere reparaties te moeten (laten) doen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
koppeling, waterpomp, etc.
Gewoon slijtage onderdelen (ja ik noem de waterpomp een slijtage onderdeel). Dit is toch normaal en blijft terugkeren. 600 tot 800 euro vind ik te duur… Het kan echt goedkoper, maar laat het niet door een Citroen dealer doen.
Wat heb je nog meer aan buitensporige kosten gehad de aan deze auto de afgelopen jaren? Auto’s hebben soms een golfbeweging… soms komt er een periode van veel ellende, daarna gaat het weer een tijd goed. Een en ander is afhankelijk van je eigen rijstijl. Ik vind een TZD Turbo met bijna 4 ton nog lang niet op het einde van z’n leven.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Naast de waterpomp is er ook al eens een LHM-hogedrukleiding gesprongen, er zijn al meerdere koelslangen vervangen en de voorraadbol is ook vervangen.
Hij moet 14 apr voor de APK, waarvoor ik waarschijnlijk ook een nieuwe voorruit moet hebben. Het komt op dit moment gewoon verschrikkelijk slecht uit. Ik ben afhankelijk van de auto, heb er al veel kosten in zitten en ik kan toch niet zeggen dat m’n BX 100% bedrijfszeker is (helaas).
Daarbij komt ook nog dat het dit weekend paasweekend is, dus alles is dicht. De zeer aardige wegenwachter die mij hielp heeft een aantal garages afgebeld voor een kostenindicatie, het blijkt dat een reparatie als deze zo’n 8 uur duurt . Aan de andere kant, er is al veel vervangen, en een andere auto kost ook veel geld…...
Alcyone schreef:koppeling, waterpomp, etc.
Gewoon slijtage onderdelen (ja ik noem de waterpomp een slijtage onderdeel). Dit is toch normaal en blijft terugkeren. 600 tot 800 euro vind ik te duur… Het kan echt goedkoper, maar laat het niet door een Citroen dealer doen.
Een waterpomp moet je gewoon vervangen bij de 3 ton heb ik gemerkt/ondervonden, en dan met de distributieriem meenemen.
Alcyone schreef:
Wat heb je nog meer aan buitensporige kosten gehad de aan deze auto de afgelopen jaren? Auto’s hebben soms een golfbeweging… soms komt er een periode van veel ellende, daarna gaat het weer een tijd goed. Een en ander is afhankelijk van je eigen rijstijl. Ik vind een TZD Turbo met bijna 4 ton nog lang niet op het einde van z’n leven.
Ik herinner me mijn rode BX 14 berline; zowat in 1 klap ging *alles* stuk aan het ding:
- radiateur
- voorste uitlaatbocht
- dynamo
- remlichtschakelaar
dat was in 1 ritje, kort daarvoor:
- aandrijfassen
- remklauwen
- achterdraagarmlagers
en nog een hele waslijst die ik zo gauw niet meer weet
Het resultaat mocht er zijn: het ding heeft daarna nog 6 jaar (!) perfect storingsvrij gefunctioneerd, niet slecht voor 14 jaar oude auto met meer dan 3 ton op de teller. Vanwege een kapotte koppeling gesloopt maar eigenlijk wilde (en kon) ie nog wel verder ook.
Ich bin ein Breaker
martijn78 schreef:Naast de waterpomp is er ook al eens een LHM-hogedrukleiding gesprongen, er zijn al meerdere koelslangen vervangen en de voorraadbol is ook vervangen.
Hij moet 14 apr voor de APK, waarvoor ik waarschijnlijk ook een nieuwe voorruit moet hebben. Het komt op dit moment gewoon verschrikkelijk slecht uit. Ik ben afhankelijk van de auto, heb er al veel kosten in zitten en ik kan toch niet zeggen dat m’n BX 100% bedrijfszeker is (helaas).
Daarbij komt ook nog dat het dit weekend paasweekend is, dus alles is dicht. De zeer aardige wegenwachter die mij hielp heeft een aantal garages afgebeld voor een kostenindicatie, het blijkt dat een reparatie als deze zo’n 8 uur duurt . Aan de andere kant, er is al veel vervangen, en een andere auto kost ook veel geld…...
Hier bij de citroen-garage vertelden ze me dat ze in 3 uur tijd de koppeling + drukgroep vervangen. Kosten: 750 euri.
Maar goed, anders doe je t toch gewoon zelf? Is wel te doen lijkt me, zeker met het vraagbaakboek erbij.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Ik zal mijn rekening eens opgraven.
Bij mij zijn de krukaskeerring, de koppeling, en de aandrijfaskeerringen vervangen, en voilgens mij was ik géén 750 euro kwijt…
Maar ik heb dus een 1.6 TGI benzine, dus misschien is dat goedkoper?
Tja, de argumente vóór en tegen zijn er altijd genoeg..
-Je hebt een auto waarvan je weet wat er mee is, en wat je er aan hebt
-Voor de kosten van de reparatie kun je op zoek naar een andere auto, maar wat koop je er voor terug?
-Bestaat er eigenlijk wel een 100% bedrijfszekere auto? Zeker van die leeftijd?
-Je hebt een band met die auto, en een BX rijdt nou eenmaal grandioos
-Je hebt er al geld in zitten, en verkoop van een auto met kapotte koppeling waar je geld in hebt zitten: krijg je dus geen zak voor terug
-Je geeft aan dat er al veel vervangen is: die dingen gaan iig de komende tijd niet meer stuk als het goed is…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
BX16TGI schreef:Ik zal mijn rekening eens opgraven.
Bij mij zijn de krukaskeerring, de koppeling, en de aandrijfaskeerringen vervangen, en voilgens mij was ik géén 750 euro kwijt…Maar ik heb dus een 1.6 TGI benzine, dus misschien is dat goedkoper?
Ja, de turbodiesel heeft de duurste koppelingsset (200+ eur) die er is voor een BX.
Ich bin ein Breaker
Ja, ik reed maandag in de auto van mijn vriendin naar de dealer waar m’n auto stond, ik kwam de hoek om een zag de voorkant van mijn BX…..Die kan ik toch niet wegdoen dacht ik…
Ik heb meerdere bedrijven gebeld, waaronder ook een merkonafhankelijk versnellingsbakken-revisiebedrijf, en de prijs ligt bij alle bedrijven rond de 700/800€. Ik heb besloten het maar bij de dealer te laten doen, hij stond daar tenslotte om de hoek. Woensdag belden ze me op met de mededeling dat de drukgroep vervangen moest worden, samen met enkele lagers (maar dat wordt altijd gedaan bij zo’n klus).
Kosten rond de €750.- ‘T is een flinke aanslag op de portemonnee, maar een andere auto kopen is ook geen goedkope optie. Maandag is ie waarschijnlijk klaar.
Het doet even zeer, maar het was een verstandige en efficiënte keuze
Dit zijn geen 1 april grappen meer….....
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.