Met een mooi interieur zit je bij de GT wel goed
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dan zit je bij de GT zeker goed. Dat is het mooiste interrieur wat je voor een BX kan hebben als je het mij vraagt.
Interrieur bepaalt gewoon ook hoe je je voelt in de auto. Met een flets interrieur van een goedkoop stofje, voel ik mij geen koning.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
CitZX1.8iFurio schreef:
Kwa verbruik: Mijn GT rijdt 1 op 10 a 11, trap je door dan 1 op 8. De GSA die ik op het oog heb heeft een deels gereviseerde motor (iig seals, koppakking en meer) en is helemaal afgesteld. Het is een vijfbak, dus dat moet bij normaal gebruik wel 1 op 13 kunnen. Dat is zuiniger dan mijn GT.
Als ik echt zuinig wil rijden koop ik wel een AX, maar de GT vind ik gewoon iets TE.
Het verbruik hangt inderdaad af hoe je er mee rijd maar1:13 heb ik nog nooit met een GS/A gered en ik rij netjes.
Ik denk dat je meer rond de 1:10 tot 1:11 moet gaan denken. Een 5 bak Heeft daar niet veel invloed op , als je pech hebt heb je een korte 5 bak en die maakt net zoveel toeren als een 4 bak.
Ohh ja , een GS/A heeft geen koppaking o.i.d..
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zie: mijn verstand over deze auto. Daarom ook mijn vragen erover.
Kan iemand mij meer vertellen over het 1300 motortje van de GSA?
Ik ga vrijdag denk ik nog even kijken om dan een beslissing te maken.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
CitZX1.8iFurio schreef:Kan iemand mij meer vertellen over het 1300 motortje van de GSA?
.
Wat wil je er over weten? Dan heb ik vast wel een antwoord.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
citro-power schreef:Het verbruik hangt inderdaad af hoe je er mee rijd maar1:13 heb ik nog nooit met een GS/A gered en ik rij netjes.
Ik denk dat je meer rond de 1:10 tot 1:11 moet gaan denken. Een 5 bak Heeft daar niet veel invloed op , als je pech hebt heb je een korte 5 bak en die maakt net zoveel toeren als een 4 bak.
Hangt er inderdaad vanaf hoe, waar en wanneer je de auto gebruikt. Met korte vijfbak zit ik als gezegd op 1:14, ik gebruik de auto buiten de winter om en vaak voor lange(re) afstanden over hoofdzakelijk binnenwegen (80-100km/h) zonder veel oponthoud. Gebruik in de stad of langdurig snelweg drijft het verbruik naar 1 op 11, zelden slechter.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
PBO schreef:
binnenwegen (80-100km/h) zonder veel oponthoud. Gebruik in de stad of langdurig snelweg drijft het verbruik naar 1 op 11, zelden slechter.
Klopt , ik rij of veel op de snelweg of hele korte stukjes. En 1:10 is misschien wat erg maar ik denk dat over het algemeen je rekening kan houden met een verbuik van rond de 1:12.
Maar genoeg over het verbruik. Ik denk dat het belangrijkste is dat de GSA een gave koets heeft en een goed interieur.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
citro-power schreef:Maar genoeg over het verbruik. Ik denk dat het belangrijkste is dat de GSA een gave koets heeft en een goed interieur.
Mee eens.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat nog niemand begonnen is over de altijd lekkende O-ringen van de olieretourleidingen… blijkt een berucht euvel te zijn bij de 1300 motortjes. Heeft die van mij ook last van (1 liter op 500 km!).
PS
Iemand zin om een motorblokje te lichten? Enneuh, de distributieriemen moeten ook nog…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik ben benieuwd waar ik zoal op moet letten bij de 1300 motor. Wat zijn de kwetsbare onderdelen van deze motor?
Wat zijn de O-ringen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Het enige wat ik van de 1300 blokjes weet is dat de nokkenasssen van de 1300 ECO blokken nogal kwetsbaar zijn. Ik zou inderdaad meer kijken naar de koets, het chassis en de evt de bekleding. Als die goed zijn is de techniek niet het meest belangrijke. Het meeste is goed te repareren.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Olielekkage komt veel voor bij deze boxer-motoren. De oorzaak? Uitgedroogde en verharde rubber afdichtringen rond de retourpijpen van de cilinderkoppen naar het carter.
Dit is gemakkelijk te constateren: Goed warm rijden en de GS/A een kwartiertje wegzetten, met een groot stuk karton eronder.
Redelijk gemakkelijk te verhelpen ook: Motortje eruit en demonteren. Vervolgens alles in elkaar met nieuwe Viton-ringen.
Belangrijkste is staat van de carrosserie.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als er een ECO motor in hangt , wat te zien is aan het type plaatje bovenop de motor naast het oliefilter , de G13/646 , het is dan een geel plaatje , moet je rekening houden met kantelende zuigers en slechte nokkenassen en tuimelaarassen.
Die motoren hangen meestal in de GSA’s na 1982.
Als je aangeeft dat de motor al uitelkaar is geweest zijn de O ringen van de olie retour pijpjes al vervangen lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Midfriesland schreef:Dat nog niemand begonnen is over de altijd lekkende O-ringen van de olieretourleidingen… blijkt een berucht euvel te zijn bij de 1300 motortjes. Heeft die van mij ook last van (1 liter op 500 km!).
PS
Iemand zin om een motorblokje te lichten? Enneuh, de distributieriemen moeten ook nog…
Die Oringen lekke bij elke GS/A motor op den duur , niet alleen bij de 1300.
Als de motor 1:500 gebruikt lekt ie echt behoorlijk ( goed tegen roest) maar verbruikt ie ook wel denk ik.
Ik denk dat het raadzaam is om ook de klepseals mee te nemen en misschien de zuigerveren ook wel.
Maar dat kun je zien of de motor ook rookt.
En ik heb geen tijd voor deze dingen , te druk met eigen projecten
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bedankt voor jullie tips!!
Ik ga er morgen nog even langs en dan kan ik al mn vragen nog eens tellen en de GSA van alle kanten goed bekijken.
Wat zou volgens jullie een goed onderhouden roestvrije GSA uit 1984 met jaar APK, gereviseerde motor, nieuwe versnellingsbak, nieuwe bollen, e.d. mogen kosten?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)