Na een grote electrische panne bij mijn ‘66 DS21, heb ik een donor draadboom gebruikt van hetzelfde jaar. Uit een Belgische productie DS…
Ik heb me aardig kunnen helpen met het klassieke electrische schema voor een model 66, maar dit klopt niet met die Belgische productie. Ondermeer sta ik nu te kijken op een (2+) 6 zekeringen-kastje en 11 losse draden erbij (twee bevestigingen op het kastje zijn overbrugd). De kleurtjes van de draden zijn niet meer te onderscheiden (geel=bruin=wit=mauve=violet).
En ik heb geen idee hoe ik dit nu moet aanpakken.
Ik kan alleen denken op het weer losmaken van alle verbindingen en dan één voor één elke draad van het zekeringkastje te gaan nameten met de uiteinden van alle draden over de hele auto! dit is een enorm en zeer langzaam/precies werk.
Iemand een idee hoe ik zulks beter kan aanpakken?
hartelijk dank
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het enige wat het zekeringen kastje doet is alles aan elkaar verbinden. Als je theoretisch alles verbindt werkt het.
Je maakt de auto verder af, zet de accu erin en gaat dan kijken wat geschakeld is via je contact en wat niet. Dan verbind je een voor een door en kijkt wat er in je auto aangaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ja, dat is een goed idee. Alleen heb ik zelfs geen idee welke draad bovenaan of onderaan de zekeringkast komt en vrees ik met die losse draden kortsluitingen te veroorzaken.
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Mocht je nou het gevoel bekruipen ik wordt gek en ik kom er niet uit. Je kunt tegenwoordig gelabelde kabelboom kopen v.a. €240 Een vriend van mij is er een maand meebezig geweest om alles goed te krijgen. En dat is natuurlijk ook weer zonde van je tijd…....
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
walther259 schreef:ja, dat is een goed idee. Alleen heb ik zelfs geen idee welke draad bovenaan of onderaan de zekeringkast komt en vrees ik met die losse draden kortsluitingen te veroorzaken.
Walther
De draden met spanning erop (t.o.v. massa) moeten “voor” de zekering. Kortsluiting krijg je door draden met spanning erop te verbinden met massa. 12V met 12V verbinden levert weinig nuttig effect op, maar veroorzaakt geen kortsluiting. Meten dus.
Draden “na” de zekering bevatten geen spanning, maar er moet wel weerstand te meten zijn als de aangesloten electronica ingeschakelt is (zonder spanning op het systeem). Hierbij ga ik er wel vanuit dat de zekering op de plus geschakeld zitten.
Zorg ervoor dat de draden die je nog niet vast hebt zitten afschermt, bijvoorbeeld met een rubberen slangetje.
Blijft een geduld kwestie denk ik.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In de houdertjes voor de zekeringen glaszekeringen plaatsen en dan gaan meten waar de 12V-kant is, door de zekeringen 1 voor 1 te verwijderen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
walther259 schreef:ja, dat is een goed idee. Alleen heb ik zelfs geen idee welke draad bovenaan of onderaan de zekeringkast komt en vrees ik met die losse draden kortsluitingen te veroorzaken.
Walther
Die losse eindjes pak je ff in in tape… Boven of onder maakt geen biet uit. Gewoon hoe het past.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>