Emissiestoring en garantie
Peter595
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 08 mei 2008 09:41 PM

Onlangs werd door het systeem een emissiestoring gerapporteerd in mijn C5 2.0 uit 2005. Naar de dealer, die het verholpen dacht te hebben met bijvullen van olie (stond richting minimum; vreemd want auto gekocht in januari dit jaar.) Ik moest de olie, maar ook de uitleeskosten betalen omdat het om een reguliere onderhoudskwestie ging.

Vandaag rapporteerde de auto opnieuw dezelfde storing. Blijkbaar was het dus niet de olie. Ik moet dus opnieuw naar de garage. De auto heeft nog fabrieksgarantie tot januari 2009.

Weet iemand hoe dat nou met die fabrieksgarantie zit? Is de dealer verplicht die storing geheel en al op te lossen? Kan ik aanspraak maken op een kostenloze leenauto? Wie is uiteindelijk aanspreekbaar? De dealer waar de auto in onderhoud is? Citroen Nederland? Of toch Etoile in Amstelveen waar ik de auto kocht?

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 08 mei 2008 10:54 PM
  [ # 1 ]

Re: Emissiestoring en garantie

2e hands gekocht??
dan moet je daar zijn waar je hem gekocht heb, maar die olie bijvullen is in mijn ogen onzin.

emissie storing komt wel regelmatig voor bij de C5 maar verdwijnt ook heel snel weer.
als het niet hardnekkig aanwezig blijft kan je het gewoon negeren Wink

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 08 mei 2008 11:22 PM
  [ # 2 ]

Als er nog fabrieksgarantie op de auto zit ( dit betekent dus dat er verlengde garantie afgesloten zou zijn, en daar zou een pasje van moeten zijn…) is de dealer eraan gehouden om een eventuele reparatie inderdaad kostenloos uit te voeren. Het bijvullen van de olie valt hier uiteraard niet onder. De leenauto is een service van de dealer die hier ook niet onder valt, en of hij hier kosten voor rekent, is aan hem… Mits het inderdaad om de verlengde fabrieksgarantie gaat, kan je bij iedere ‘Citroën erkend reparateur’ terecht.

Succes!

Gr Martijn

P.S. de adviezen van het negeren van het brandende lampje zijn op zijn minst spannend. Inderdaad is het zo dat er meestal weinig aan de hand is, maar vervolgschade n.a.v. het negeren van een brandend waarschuwingslampje valt zeker niet onder garantie…  Wink

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 08 mei 2008 11:37 PM
  [ # 3 ]
Martijn de Ruijter schreef:

P.S. de adviezen van het negeren van het brandende lampje zijn op zijn minst spannend. Inderdaad is het zo dat er meestal weinig aan de hand is, maar vervolgschade n.a.v. het negeren van een brandend waarschuwingslampje valt zeker niet onder garantie…  Wink

als citroenverkoper heb je gelijk maar als je eerlijk bent weet je ook dat emissiestoring veelvuldig voorkomt
ik denk zelfs dat dit de meest voorkomende storing op c5club is,
zelfs mijn C5 heeft er wel eens last… maar na een aantal starts is de storing lang weg.
via de lexia vind je ook niks…

als je goed leest; schreef ik “als de storing hardnekkig blijft moet je naar de dealer”

Profiel  

Peter595
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 mei 2008 12:04 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de antwoorden, alvast. Leuk dat er zo snel gereageerd wordt!  Very Happy

Ik wil alle storingen en andere ongebruikelijke “mededelingen voor land- en tuinbouw” op mijn display normaal gesproken verhelpen. Die emissiestoring plus piepje en brandend-lampje-met-geel-kraantje moet gewoon verdwijnen. Want als ik die auto ooit weer verkoop, wil ik geen storingsmeldingen op het display zien.

Wie is bij fabrieksgarantie (pasje inderdaad in bezit) uiteindelijk het aanspreekpunt? Een willekeurige dealer, de verkopende dealer of Citroen Nederland?

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 09 mei 2008 01:13 AM
  [ # 5 ]

Antwoord A is het juiste antwoord! Iedere willekeurige (citroën!)dealer kan na vertoon van het pasje reparaties uitvoeren, voor welke zij daarna gecompenseerd worden door Citroën Nederland, die op haar beurt weer haar handje op mag houden in Frankrijk.

Zie ook HIER .

Gr Martijn

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 mei 2008 01:56 AM
  [ # 6 ]

Betrefd het hier een Diesel of benzine?

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 10 mei 2008 12:39 AM
  [ # 7 ]

Auto van 2005 heeft zeker GEEN fabrieksgarantie meer, maximaal 2 jaar. Vanaf 2007 is de auto dus al uit de garantie. Het kan wel zijn dat je garantie van de dealer hebt gekregen (half jaar oid) dan moet je terug naar de dealer waar je de auto hebt gekocht.

Profiel  

ronama
> 3000 berichten

Gepost: 10 mei 2008 12:43 AM
  [ # 8 ]
abxsport schreef:

Auto van 2005 heeft zeker GEEN fabrieksgarantie meer, maximaal 2 jaar. Vanaf 2007 is de auto dus al uit de garantie. Het kan wel zijn dat je garantie van de dealer hebt gekregen (half jaar oid) dan moet je terug naar de dealer waar je de auto hebt gekocht.

dit is dus onzin, je kan nml de 2 jaar fabrieksgarantie verlengen tot 5 jaar
kost je wel een aardige cent…

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 10 mei 2008 01:14 AM
  [ # 9 ]
ronama schreef:
abxsport schreef:

dit is dus onzin, je kan nml de 2 jaar fabrieksgarantie verlengen tot 5 jaar
kost je wel een aardige cent…

In Nederland ook?

Profiel  

ronama
> 3000 berichten

Gepost: 10 mei 2008 11:07 AM
  [ # 10 ]
Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 16 mei 2008 07:05 PM
  [ # 11 ]

Als de auto nog fabrieksgarantie heeft kan de dealer het uitlezen gewoon claimen bij cit NL. Dat hoef je dus nooit te betalen.

Laag oliepeil heeft sowieso niets met uitlezen te maken.

Nu blijkt dat dus ook kul. Terug naar de garage dus en een echte oplossing eisen obv wat in de compu staat. Niets betalen en de vorige uitleesactie terugvorderen. Alleen de olie, die moet je wel betalen. Als ie te veel olie verbruikt overigens dat wel aanhanging maken, dat hoort niet!

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 16 mei 2008 11:11 PM
  [ # 12 ]
exroosje schreef:

Als de auto nog fabrieksgarantie heeft kan de dealer het uitlezen gewoon claimen bij cit NL. Dat hoef je dus nooit te betalen.

Laag oliepeil heeft sowieso niets met uitlezen te maken.

Nu blijkt dat dus ook kul. Terug naar de garage dus en een echte oplossing eisen obv wat in de compu staat. Niets betalen en de vorige uitleesactie terugvorderen. Alleen de olie, die moet je wel betalen. Als ie te veel olie verbruikt overigens dat wel aanhanging maken, dat hoort niet!

Ja, vooral gaan doen. Eisen en vorderen, daar maak je vrienden mee!  Rolling Eyes

Gr Martijn

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 21 mei 2008 05:02 PM
  [ # 13 ]

Ik bedoel ook niet er ruzie over te gaan maken. Maar iets wat onder garantie geclaimd kan worden moet je niet betalen en kun je dus met enige stelligheid terugvragen. Temeer omdat de uiteindelijke diagnose niet heeft bijgedragen tot een oplossing.

Ik gerbuik het woord “kul” omdat dvoor de diagnose te weinig olie de Lexia niet eens gebruikt kan/ hoeft te worden.

Als je dat eenmaal weet sta je sterker bij het verhaal halen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 21 mei 2008 05:35 PM
  [ # 14 ]

De perfecte mens,moet nog geboren worden. Wink

Profiel  

Peter595
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 mei 2008 09:50 PM
  [ # 15 ]

Het probleem lijkt richting een oplossing te gaan. Er komt - waarschijnlijk onder garantie -  een nieuwe katalysator in omdat er ooit een nieuwe injector is ingezet die niet deugde (?). Nou ja, we zullen zien. Ik vind de service en het meedenken van deze dealer uitstekend (BM 050). Ze hebben voor mij ook nog even de krakerige deurstijlen verholpen!  Very Happy

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook