ik vraag me af: zijn d’r ook mensen onder ons met ervaring mbt het (zelf)verchromen d.m.v. gebruik van een spuitbus. :
ik heb zelf n.l. nog steeds het beeld voor me dat het er als zilver uitziet i.p.v. chroom. wellicht dat de kwaliteit anno 2008 verbeterd. zit er n.l. aan te denken om een aantal delen weer te verchromen van m’n DS dashboard zoals o.a. de luchtroostertje links/rechts en de 3 ringen rondom “de klokken”.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Van :
http://tips-en-trucs.verdijk.info/plastic/#verchromen
Heeft er iemand ervaring met het verchromen van plastic, ik heb een oud radiootje waarbij het chroom deels het frontje heeft losgelaten. Ik zou dolgraag weer het kleine frontje voorzien van een nieuwe plastic chroom laagje.
Kijk ook eens bij een modelbouwwinkel waar men bouwdozen van plastic schaalmodellen verkoopt en vraag naar “Bare Metal Foil”. Dit is een uiterst dunne zelfklevende folie, die zich ook om bijvoorbeeld bumpers en radiatorsierstukken van (klassieke) automodellen laat vormen. Het is net zo mooi als echt chroom, veel mooier dan enige spuitbus of airbrush verf. Het is ook niet echt goedkoop, maar zeker de moeite van het bekijken waard.
Of je gaat zelg hobbyen en je doet zoiets ==>
Van Motip bestaat er chroom verf, bestaat uit een setje van 2 bussen.
Als je op hun site gaat kijken moet je tussen de engine line zoeken want het is verf welke tegen temperatuur kan.
De verf is veegvast wat dus normaal bij de meeste niet is.
Ik heb ze nog niet geprobeert maar wel de zilverkleurige uit dezelfde reeks en die is echt goed glanzend blinkend.
Uit mijn hoofd 18€ voor de set.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
verder niemand met ERVARING !!! mbt spuitbus. d’r zijn genoeg fabriekanten te vinden (op internet) die allemaal chroom beweren maar mij verleden bestaat alleen uit een chromen dop op een bus met zilver d’r in.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De chroom die ik van Motip heb (bij de Brezan) is uiteindelijk dof zilver. Niet doen dus.
dus er is in de afgelopen jaren nog niks veranderd…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ik heb het weleens op m’n brommer onderdelen gedaan, redelijk kleine opervlaktes met dat motip setje en het ziet er echt niet uit. t word idd dof zilver.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb het ook ooit geprobeerd voor de gebloemkoolde XM strips, maar het slaat dof uit inderdaad. Op de meeste spuitbussen staat in kleine lettertjes dat het niet voor buiten geschikt is…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik denk dat het moet kunnen…ik heb ook al eens reflectoren van een CX gedaan met chroomlak en dat werkte toch heel prima en bleef ook goed. Je moet gewoon eens even iets testen, zo’n spuitbusje kost je de kop niet en ook een busje modelbouwverf zou goed moeten kunnen. Goed opruwen en ontvetten en het kan alleen maar beter worden…....toch?
Persoonlijk vind ik dat soort vage plekjes niet zo erg, het hoort bij de sfeer van de oude dame….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dat BMF zou wel een optie kunnen zijn voor de xm strips. nadeel is alleen dat je dan steeds stroken van 30 cm hebt. Ik vraag me af of je dat onzichtbaar kunt krijgen…
Als je ‘t nou een kwart slag draait ..
vandaag met een autolakken specialist gesproken en deze deelde mij mede dat er geen goed product voor te krijgen is
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ijs schreef:Als je ‘t nou een kwart slag draait ..
aheh… die dingen zijn op A4 formaat te koop… 30 strookjes haal je dus niet eens,... hoe moet ik die kwartslag draaien dan voorstellen als verbetering ??
Diagonaal kom je net iets verder maar dan nog…
Bare Metal Foil (BMF) is bedoeld voor modelbouw.
Het is zeer moeilijk te verwerken, omdat het zo teer is.
Voor gebruik op een 1 op 1 (een echte auto in modeljargon) is het IMHO totaal ongeschikt.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
robb schreef:Bare Metal Foil (BMF) is bedoeld voor modelbouw.
Het is zeer moeilijk te verwerken, omdat het zo teer is.
Voor gebruik op een 1 op 1 (een echte auto in modeljargon) is het IMHO totaal ongeschikt.
Het verwerken op zich is misschien nog wel te doen. Ik vraag mezelf alleen af, wat dan…
Een model maak je en zet je op de plank en klaar. Een 1 op 1 wordt vies en gaat de wasstraat in… Das het enige waar ik ff over tob maar ga het wel een keer proberen.