Verrek! Dat dacht ik toen ik de auto uitstapte. Ik zag en rook lhm-dampen. Auto op de krik en kijken: linksachter is het flink nat. Via de uitlaatpijp voor de laatste demper sijpelt de groene olie weg.
Ik kon de oorzaak niet snel achterhalen. Totdat ik die spiraalvormige lhm leiding afging tot vlakbij de remschijf. Mijn diagnose is dat die leiding verteerd is door de roest. Het wiel eraf en goed kijken dus. De leiding vanaf de linkerachterrem verdwijnt door een gaatje in wat blikwerk en wordt via een boutje geleid naar die spiraalvormige hydrauliek leiding. Met mijn vinger kon ik een hoopje roest voelen. Ik kon het niet zien dus ging ik mijn camera er tussen prutsen:
Vraag 1 : is dat de leiding die de linkerrem voorziet van druk of is het een lekleiding?
Vraag 2: kan ik hiermee rijden? Als ik de motor laat draaien en de rem induw en loslaat dan komt er behoorlijk wat lhm uit druppen!!!!
Vraag 3: is dit een reparatie die goed te doen is en wat zijn ongeveer de kosten?
Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden. Dit is mooi kloten aangezien de bussen morgen staken!!!
Dat is waarschijnlijk wel je remleiding (ik kan het niet helemaal duidelijk op de foto zien)
En het is niet handig om er mee te gaan rijden, want iedere keer als je je rem aanraakt, verliest die LHM.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dus het is een lekleiding? Letterlijk en officieel ???
Die middelste foto: daar loopt de leiding langs die op zijn plaats wordt gehouden door een bout. Dit is dus 1 brok roest!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Visa Ventje schreef:Dus het is een lekleiding? Letterlijk en officieel ???
Nee, dit lijkt me GEEN lekleiding, maar een drukleiding. Niet meer verder rijden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Chips !!! Povverdrie dubbeltjes.. Dan moet ie maar even blijven staan
fijn en dan wordt er net gestaakt
Welkom in de wondere wereld van de bx
Als je rook en LHM dampen ziet, en weet hoe brandbaar LHM-nevel is, dan is er maar 1 antwoord mogelijk: niet mee rijden.
Ik heb zelf wel eens gereden met naar wat later bleek een lekke achterremleiding te zijn. Daar merkte ik operationeel weinig tot niets van, omdat de rem vermoedelijk vast zat ofzo. Alleen een klein subtiel groen vlekje op de grond attendeerde me erop. Ik ben daar toen mee naar de garage gereden (plm 20 kilometer verderop) en daar aangekomen bleek, zonder dat er maar een vinger naar de auto was uitgestoken, de complete klont aan leidingen verrot; de LHM drupte niet meer maar zeek eruit.
Ich bin ein Breaker
Okee, ik ben overtuigd. Ik zal morgen es langs de garage gaan!
En rustig rijden, want LHM is net zo brandbaar als benzine
Het zou niet de eerste BX-BBQ zijn door een lhm lek.
Misschien voor de zekerheid een blussertje mee nemen?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Oei oei, dat is niet zo fijn want de uitlaat hangt ongeveer onder het lek! En wat bedoel je met voorzichtig rijden, zo min mogelijk remmen gebruiken?
Zoveel mogelijk met de handrem remmen
Zo is dat met mijn BX ook gegaan.
Daar was ook deze remleiding doorgerot.
Op hetzelfde punt als bij jou
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Okee: wat koste dat? Heb je de andere kant ook vervangen?
Visa Ventje schreef:Okee: wat koste dat? Heb je de andere kant ook vervangen?
Wat dat koste weet ik niet, want dat is gelijktijdig met de apk en andere reparaties gedaan.
En ook niet bij een garage
Andere kant niet.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik heb zo ook geen idee van de prijs, maar of die uberhaupt kant en klaar gemaakt worden?
Ze zijn met “universele” koperbuis na te maken, maar daar heb je het goede gereedschap voor nodig. Ik geloof dat ruben van CSVl (forumnaam: “Citroenbx”) zo’n apparaatje heeft voor die leidingen (ergens ooit eens gelezen), pb hem eens.
Anders misschien een leiding van een sloper halen. Dan wel een van een sloper van na 92? die hebben gecoate leidingen, en die blijven lang goed.
En meteen als je toch bezig bent de rest van de leidingen goed nakijken, want een redelijke kans dat deze niet de enige slechte is.
En qua voorzichtig rijden;
laat die uitlaat niet heet worden
dus ook even op tijd stoppen om af te laten koelen, en inderdaad die voetrem zo min mogelijk gebruiken.
En indien mogelijk een brandblussertje ofzo meenemen.
En als je ver moet; haal je reservewiel even eronderuit, scheelt brandbaar rubber, mocht er toch iets gaan fikken. Ook kun je er dan makkelijker bij.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ik heb het gehaald naar garage! Hele weg met de handrem geremd. Soms moet ik wel met de voet bij remmen. Gelukkig was het erg rustig op de weg. Ik moest toch n km of 35 rijden. Ik had de brandblusser bij mij dus was er op voorbereid. Gelukkig heb ik het niet nodig gehad. Bij de 2 keer remmen met de voet stonk het gewelding naar LHM!
Remleiding heb ik met hulp nog vervangen. De rest is ook aan vervanging toe, de andere leidingen zijn tijdbommen geworden. Onder het laagje tectyl liggen bruine leidingen
Over een paar dagen vervang ik ze. Weer wat geleerd over bx-en.