Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citrods schreef:of deze, maar wel meer dan dubbel zo duur.
En dan niet eens leer
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En dan ben je nog niet zeker van de motor! niet goed te zien, maar de oude olieslangen, zitten er vermoedelijk nog in, lumenition ontsteking…..
@ jantje1948: op die SM injectie vielle or, heb ik verleden jaar in december ook geboden, en toen ging hij niet buiten voor minder dan 13.000! Dan houd hij hem liever zelf,was zijn antwoord. Ik heb er ook foto’s van toegezonden gekregen.
Geen grijze kaart.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
citrods schreef:eventueel deze: (met “garantie”)
vraag:
zo een strip langs de zijkant, hoort dat daar?
.komma
Dirkman schreef:
vraag:
zo een strip langs de zijkant, hoort dat daar?
Neen
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben ondertussen wat wijzer, maar heb ook een aantal vragen warmee jullie mij misschien kunnen helpen.
De SM (de “gouden”) heeft nog de originele kleppen, maar is de laatste 25 jaar regelmatig bereden en door een citroen-dealer onderhouden. De koplampen zijn vernieuwd, de slangen naar de oliekoeler zijn vervangen door betere.
Vragen: tot welke datum is het beruchte oliepompasje gemonteerd?
Vanaf januari 1972 is een ander type kettingspanner gemonteerd. Is dit een goede? Ik lees veel verhalen over een hydraulische kettingspanner; is dit een officiele modificatie? (vreemd dat dit niet gelijk gedaan is; de DS had deze al zeker vanaf 1965!)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Ik ben ondertussen wat wijzer, maar heb ook een aantal vragen warmee jullie mij misschien kunnen helpen.
De SM (de “gouden”) heeft nog de originele kleppen, maar is de laatste 25 jaar regelmatig bereden en door een citroen-dealer onderhouden. De koplampen zijn vernieuwd, de slangen naar de oliekoeler zijn vervangen door betere.
Vragen: tot welke datum is het beruchte oliepompasje gemonteerd?
Vanaf januari 1972 is een ander type kettingspanner gemonteerd. Is dit een goede? Ik lees veel verhalen over een hydraulische kettingspanner; is dit een officiele modificatie? (vreemd dat dit niet gelijk gedaan is; de DS had deze al zeker vanaf 1965!)
Pompasjes gehele prodctie te klein. Ik ken alleen de originele mouse trap spanner. Werkt maar niet ideaal. De spanner is maserati want blok is maserati.
Hydraulische spanner is geen officiele mod. Wel had de merak een hydraulische spanner die met een hevel en een tandwiel werkt. Kort geleverd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ik ben ondertussen wat wijzer, maar heb ook een aantal vragen warmee jullie mij misschien kunnen helpen.
De SM (de “gouden”) heeft nog de originele kleppen, maar is de laatste 25 jaar regelmatig bereden en door een citroen-dealer onderhouden. De koplampen zijn vernieuwd, de slangen naar de oliekoeler zijn vervangen door betere.
Vragen: tot welke datum is het beruchte oliepompasje gemonteerd?
Vanaf januari 1972 is een ander type kettingspanner gemonteerd. Is dit een goede? Ik lees veel verhalen over een hydraulische kettingspanner; is dit een officiele modificatie? (vreemd dat dit niet gelijk gedaan is; de DS had deze al zeker vanaf 1965!)
Oliepomp-asje: gehele productie gebruikt, geen modificaties van maseratie noch citroen op geweest.
Hydraulische spanner: slechts enkele motoren zijn uitgerust met een hydraulische spanner van maserati. Dit betreft uitsluitend motoren die gebouwd zijn na 1975 en dus NIET van origine in een Sm hebben gezeten, of motoren die na 1975 zijn gereviseerd bij maserati. Deze spanners zijn niet erg aan te bevelen daar ze de ketting zo strak zetten dat ie overmatig gaat slijten. De spanner is al jaren een punt van discussie, maar op de foto’s van de andere sm rijders kun je veel oplossingen zien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zie daar vaak (ook op het franse forum) dat er een kanaal vanuit het achterste hoofdlager geboord wordt en dat er een Sachs (DS?) hydr. spanner opgezet wordt. Zo uit mijn hoofd dacht ik dat de diameter van de plunjer daarin hooguit 1 cm is. Dat zou dan inhouden dat bij een oliedruk van 5 bar de maximale kracht op de ketting ongeveer 4 kg is (40 N).
Dat lijkt me toch niet overdreven veel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar er zit ook een 0.5 mm gat aan de buitenrand van de spanner waar de druk weer weg loopt en zo de spanner en ketting smeert. Verder zit er een veer in de spanner.
Druk is inderdaad niet groot.
De maserati Hydr. spanner heeft een hefboom waardoor die meer druk uitoefent.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ik zie daar vaak (ook op het franse forum) dat er een kanaal vanuit het achterste hoofdlager geboord wordt en dat er een Sachs (DS?) hydr. spanner opgezet wordt. Zo uit mijn hoofd dacht ik dat de diameter van de plunjer daarin hooguit 1 cm is. Dat zou dan inhouden dat bij een oliedruk van 5 bar de maximale kracht op de ketting ongeveer 4 kg is (40 N).
Dat lijkt me toch niet overdreven veel.
Die spanner werkt prima en heb ik zelf ook op mijn motor zitten. De ” originele ” hydraulische spanner van maserati heeft een zuiger die veel groter is, en zoals boog al schreef, een vrij grote hefboom. Daardoor word de spankracht enorm, en slijt de boel nóg sneller….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:jantje1948 schreef:Ik ben ondertussen wat wijzer, maar heb ook een aantal vragen warmee jullie mij misschien kunnen helpen.
De SM (de “gouden”) heeft nog de originele kleppen, maar is de laatste 25 jaar regelmatig bereden en door een citroen-dealer onderhouden. De koplampen zijn vernieuwd, de slangen naar de oliekoeler zijn vervangen door betere.
Vragen: tot welke datum is het beruchte oliepompasje gemonteerd?
Vanaf januari 1972 is een ander type kettingspanner gemonteerd. Is dit een goede? Ik lees veel verhalen over een hydraulische kettingspanner; is dit een officiele modificatie? (vreemd dat dit niet gelijk gedaan is; de DS had deze al zeker vanaf 1965!)Pompasjes gehele prodctie te klein. Ik ken alleen de originele mouse trap spanner. Werkt maar niet ideaal. De spanner is maserati want blok is maserati.
Hydraulische spanner is geen officiele mod. Wel had de merak een hydraulische spanner die met een hevel en een tandwiel werkt. Kort geleverd.
Even corretie. 1. Spanner is wel goed hoor als je alle modificaties in acht neemt vermits de ketting zonder cuve limiter kon zwabberen sloeg die eerst de geleider er af. en daarna de spanner iedereen steekt het op de spanner dan… maar dat is dus fout. Als je een curved limiter steekt kan de ketting niet meer flapperen of (occileren) en zal je spanner dus ook heel blijven
2de de kettingspanner is niet van maserati maar van Renold staat er duidelijk op…. (met patentnr.)
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
jantje1948 schreef:Ik zie daar vaak (ook op het franse forum) dat er een kanaal vanuit het achterste hoofdlager geboord wordt en dat er een Sachs (DS?) hydr. spanner opgezet wordt. Zo uit mijn hoofd dacht ik dat de diameter van de plunjer daarin hooguit 1 cm is. Dat zou dan inhouden dat bij een oliedruk van 5 bar de maximale kracht op de ketting ongeveer 4 kg is (40 N).
Dat lijkt me toch niet overdreven veel.
Feit is dat de hydraulische spanner eigenlijk een mechanische spanner (er zit een veer in) en dat deze dus smering heeft en daarom zit dat gat er dus. Een hydraulische spanner heeft in principe geen veer en wordt dus via oliedruk tegen de ketting gedrukt.( hoop dat ik nu geen mensen op de kast jaag):D
En als laaste punt als de originele kleppen er nog in zitten zo snel mogelijk met die rotzooi er uit!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!