wie weet wat de functie is van de extra tussendemper onder mijn xm V6.
vanaf de katalysator gaat de uitlaat over in een demper. vandaar splitst de pijp zich in tweeen en gaat de ene pijp naar de einddemper.de andere pijp gaat naar een extra demper die overdwars onder de auto ligt. Vervolgens komt daar weer een pijp uit die ook naar de einddemper loopt.
Deze extra tussendemper is slecht en moet er eingelijk vanonder het liefst zou ik hem laten vervallen maar wat gebeurt er dan?
dan krijg je een hoop meer herrie
dat is je middendemper en die dempt een hoop hoge tonen. als je die weghaalt krijg je een hoog snerpend geluid terug (zo’n conservenblik geluid die je vaak uit getunede golfjes ed hoort)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Is beter, en je merkt datie iets meer vermogen krijgt en dat conserveblik geluid valt echt wel mee, als jij een mooie (bijv. Sebring) einddemper eronder plaatst krijg je een mooi donker geluid…
gti_styling84 schreef:Is beter, en je merkt datie iets meer vermogen krijgt en dat conserveblik geluid valt echt wel mee, als jij een mooie (bijv. Sebring) einddemper eronder plaatst krijg je een mooi donker geluid…
ieder z’n ding maar ik haal nooit meer dempers uit de uitlaatlijn.
geef mij maar een stille zweefbak
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
metro2005 schreef:dan krijg je een hoop meer herrie
dat is je middendemper en die dempt een hoop hoge tonen. als je die weghaalt krijg je een hoog snerpend geluid terug (zo’n conservenblik geluid die je vaak uit getunede golfjes ed hoort)
Dat geluid krijg je als je de katalysator weghaald
Voor de rest krijg je meer herrie en meer pk’s
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:metro2005 schreef:dan krijg je een hoop meer herrie
dat is je middendemper en die dempt een hoop hoge tonen. als je die weghaalt krijg je een hoog snerpend geluid terug (zo’n conservenblik geluid die je vaak uit getunede golfjes ed hoort)Dat geluid krijg je als je de katalysator weghaald
Voor de rest krijg je meer herrie en meer pk’s
Als je je kat weghaald krijg je een beetje meer geluid ja, maar voornamelijk wat meer vermogen, echt geluid krijg je pas als je je middendemper weghaald
Dus als ik het goed begrijp heb ik na de Kat. 2 middendempers en een einddemper? Is dat niet een beetje veel? Ik lig niet dagelijks onder allerlei auto’s te kijken maar 1 middendemper en 1 einddemper lijkt mij toch ook wel genoeg?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Onder m’n oude Renault 19 had ik na de katalysator enkel de einddemper en dat was origineel. De duurdere types hadden een extra demper.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002