deur63 schreef:ops: rijd ik zo onzuinig dan, aangezien ik doorgaans 1 op 9½ haal…
Ik heb ongeveer 3000 km erop zitten in m’n autootje, en nog geen olie bij moeten vullen. Zit zo ongeveer op 2/3 van max nu, dus 1 liter op 9000km.
Moet zuiniger kunnen. Ik had een 16 tgi break die veel zuiniger liep (1 op 14 a 1 op 15 of beter), met dezelfde motor.
Bekijk eerst het gewone onderhoud (filters, kabels, bougies); mogelijk is er een sensor niet helemaal fris.
Ich bin ein Breaker
Mijn TZD wordt steeds zuiniger (heeft 4 maanden stilgestaan) Het begon met 1 op 15 (toen rookte hij nog als een oude stoomboot)
Inmiddels draait ie 1 op 18/ 1 op 18,5. Dat is met normaal rijden, stukjes snelweg soms wel even 160, en verder gewoon beetje doorkarren.
Ik wil em nog wel een keer proberen superzuinig te laten rijden, maar ja, dan moet je echt rustig aan gaan doen…. kortom: dat komt ooit nog wel!
Roken doet ie inmiddels (na 4000 km sinds z’n rustperiode) eigenlijk niet meer, en olieverbruik is ongeveer 1 liter per 4000 km.
(wat een KLOTE-PEILSTOK! iemand tips voor het olie peilen als je net hebt bijgevuld??????)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Hallo,
Mijn BX 14 heeft in de afgelopen 13 jaar pas 62000 km gereden.
De BX is vanaf 62000 km in mijn bezit. Op de eerste tank was het gemiddelde een verbruik van 1: 11.5. ( erg hoog naar mijn idee)
Nu na circa 3000 km ligt het verbruik op 1: 13 ( Dit lijkt er meer op).
Groet,
Niels
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
karel schreef:2cvman schreef:die van mij rond de 1 op 11.
Olie verbruik hou ik niet bij, af en toe er wat in gooien.Vervang het maar een keer helemaal, dan zal het verbruik wel zakken.
Met veel stadsritjes moet dat toch eens in de 7500 km of eens per jaar. Anders rijdt je de hele zaak best wel aan snot.
Gebeurd ook, één keer per jaar bij de APK, heb zelf geen zin om met olie te knoeien….
Ik rij rond de 9000 per jaar.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Flapdrol schreef:1.6 TRi multipoint injectie, loopt 1 op 11 op euro95
Schakel meestal bij 2500 toeren, maar ben een pittige rijder dus trap het gaspedaal soms ff diep in
jemig! Dan doe ik echt iets verkeerds! Ik rijd niet heel erg pittig over het algemeen, maar 1:11 haal ik toch echt alleen maar met een gangetje van 110 a 120 over minsten 300km. Anders is het standaard 1:9 a 1:10….....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
die band is hartstikke leuk, maar wat ik bedoelde is 1op11….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
1 op 11 is toch best netjes? Vergeet niet dat de 16 TRI toevallig wel een model is met vrij veel PK’s (ik dacht 105 stuks), dank zij het multipoint injectiesysteem. En 1 op 9 a 10 is dan ook best mogelijk.
Overigens, mijn zusje haalt regelmatig de 1: 15 met haar BX 14 TE (met carburateur en ongeregelde kat). Maar die BX verkeert dan ook in een geweldig goede staat!
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
malle pietje schreef:Flapdrol schreef:1.6 TRi multipoint injectie, loopt 1 op 11 op euro95
Schakel meestal bij 2500 toeren, maar ben een pittige rijder dus trap het gaspedaal soms ff diep in
jemig! Dan doe ik echt iets verkeerds! Ik rijd niet heel erg pittig over het algemeen, maar 1:11 haal ik toch echt alleen maar met een gangetje van 110 a 120 over minsten 300km. Anders is het standaard 1:9 a 1:10….....
Oh nou ik 1 op 11 kost me anders ook genoeg geld
DaanDus schreef:Mijn TZD wordt steeds zuiniger (heeft 4 maanden stilgestaan) Het begon met 1 op 15 (toen rookte hij nog als een oude stoomboot)
Inmiddels draait ie 1 op 18/ 1 op 18,5. Dat is met normaal rijden, stukjes snelweg soms wel even 160, en verder gewoon beetje doorkarren.Ik wil em nog wel een keer proberen superzuinig te laten rijden, maar ja, dan moet je echt rustig aan gaan doen…. kortom: dat komt ooit nog wel!
Roken doet ie inmiddels (na 4000 km sinds z’n rustperiode) eigenlijk niet meer, en olieverbruik is ongeveer 1 liter per 4000 km.
(wat een KLOTE-PEILSTOK! iemand tips voor het olie peilen als je net hebt bijgevuld??????)
Eh? Gewoon even wachten en met een doekje afvegen?
Als het dan niet werkt moet je écht nodig olie verversen want dan is er van “filmwerking” niks meer over, laat staan van enige smerende werking.
Dodelijk voor je zuigerveren (ik spreek helaas uit ervaring).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:DaanDus schreef:Mijn TZD wordt steeds zuiniger (heeft 4 maanden stilgestaan) Het begon met 1 op 15 (toen rookte hij nog als een oude stoomboot)
Inmiddels draait ie 1 op 18/ 1 op 18,5. Dat is met normaal rijden, stukjes snelweg soms wel even 160, en verder gewoon beetje doorkarren.Ik wil em nog wel een keer proberen superzuinig te laten rijden, maar ja, dan moet je echt rustig aan gaan doen…. kortom: dat komt ooit nog wel!
Roken doet ie inmiddels (na 4000 km sinds z’n rustperiode) eigenlijk niet meer, en olieverbruik is ongeveer 1 liter per 4000 km.
(wat een KLOTE-PEILSTOK! iemand tips voor het olie peilen als je net hebt bijgevuld??????)Eh? Gewoon even wachten en met een doekje afvegen?
Als het dan niet werkt moet je écht nodig olie verversen want dan is er van “filmwerking” niks meer over, laat staan van enige smerende werking.
Dodelijk voor je zuigerveren (ik spreek helaas uit ervaring).
Je vat em geloof ik niet:
ALs je olie bijvult, dan giet je dat feitelijk door dezelfde pijp als waar je peilstok doorheen zit. Kortom, heel die pijp drupt en doet. ALs je NA het bijvullen wilt peilen, dan zit je peilstok dus steeds vol met “nieuwe” olie, die je zojuist bijgegoten hebt. DAT is mijn probleem.
Ennuh, hoe kan je zien aan je peilstok wat de filmwerking van je olie is? dit is voor mij geheel nieuw!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:Je vat em geloof ik niet
:madloser Misschien heeft Karel geen Diesel… Bij de benzinemodellen doet dit probleem zich namelijk niet voor.
Meest recente meting (de tank van en naar Borculo in daarna nog enkele ritten) 1 : 12,28!
Vandaag met rijlessen ook een mooi record gezet, 1 : 3,5! Maar ja, dat is dan ook een 340 pk sterke 12 liter 6 cilinder turbodiesel
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
voge schreef:DaanDus schreef:Je vat em geloof ik niet
:madloser Misschien heeft Karel geen Diesel… Bij de benzinemodellen doet dit probleem zich namelijk niet voor.
Nou en of ik een diesel heb. Je wil ‘t niet weten…
Vandaar ook - ik citeer mezelf maar weer eens - “Gewoon even wachten en met een doekje afvegen?”.
Misschien helpen de volgende simpele vuistregels je, ik heb er namelijk nooit problemen mee (en kijk meestal niet op de peilstok NA het bijvullen, eigenlijk is alleen ervoor interessant):
- Het verschil tussen min en max is anderhalve liter (bij de BX diesels)
- Vul nooit meer dan een halve liter per keer bij (tenzij je onder min staat, ok); koop dus alleen cans olie met een schaalverdeling (bijna altijd aanwezig)
- Vul niet bij als het peil nog hoger dan 1/3 boven MIN staat (tenzij je olieverbruik en de lengte van de rit daartoe aanleiding geeft)
Je kunt dan dus nooit teveel olie in het carter hebben (dat kan fataal zijn!) en een beetje minder dan MAX is helemaal niet erg.
Na het bijvullen even wachten of desnoods na het 1e ritje na het bijvullen peilen - geen probleem, als je weet dat de motor geen 1:1 olie verbruikt.
Over de filmwerking: als olie vervuild is of uitgewerkt kan de filmwerking waar het allemaal om draait aardig verdwenen zijn. Normaal gesproken vormt olie een dunne film tussen de draaiende delen. En op de peilstok zie je een helder streepje, gevormd door een iets bolle drup olie, zeg maar.
Ga er vanuit dat het na een jaar vervangen moet worden; als je veel korte ritjes rijdt zeker met een diesel moet je iedere 7500 km, als je “normaal” rijdt iedere 10000 km de olie verversen en ga daar niet te ver overheen. Ik heb al eens uitgeprobeerd dat richting het dubbele gaan *niet* aanbevelenswaardig is…
Doe je dat toch dan gaat de olie sterk in kwaliteit achteruit, hoeveel je er ook bij mikt. Op de peilstok zie je dan niet een helder streepje meer maar een vaag vlekje, eventueel met (teer)klontjes, ook al heb je die netjes afgeveegd en niet net bijgevuld. Met de goede smering is het dan ook wel zo’n beetje voorbij.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:DaanDus schreef:Je vat em geloof ik niet
Doe je dat toch dan gaat de olie sterk in kwaliteit achteruit, hoeveel je er ook bij mikt. Op de peilstok zie je dan niet een helder streepje meer maar een vaag vlekje, eventueel met (teer)klontjes, ook al heb je die netjes afgeveegd en niet net bijgevuld. Met de goede smering is het dan ook wel zo’n beetje voorbij.Wat een vaag verhaal is dit nou weer…..
De motorolie bij een diesel is altijd zwart, ook als je 50 km rijd na verversen. En teerklontjes in je olie, daar heb ik helemaal nog nooit van gehoord, dan moet je t wel heel erg bont maken. De smerende werking van olie kun je echt niet “zien” ofzow!!!!!!!En die verversingstermijn, tja…... de kwaliteit van olie is sinds 1990 echt wel verbeterd, dus mijn bixje moet er maar mee leren leven dat ie wat langer op de oude peut moet draaien hoor! (Ik drink ook heel soms een glas melk wat 1 dag over de datum is )
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, Karel heeft wel een punt hoor. Dat de olie zo snel zwart wordt is puur roetopname door de olie (mede hierom is een diesel ook wat kritischer wat motorolie betreft). Maar iedere 10.000 km een verse plas olie is eigenlijk essentieel voor het behoud van de motor op langere termijn. Het is inderdaad wel verleidelijk om daar wat soepeltjes mee om te gaan, omdat het op de kortere termijn geen gevolgen lijkt te hebben.
Het is bij turbodiesels zelfs van het grootste belang om die verversingstermijnen goed in de gaten te houden, omdat de turbo puur van die olie afhankelijk is voor zijn koeling en smering!!!!