Hoi
ik heb mijn thermo contact laatst vervangen , en ik dacht, ik zet het op papier voor de liefhebber
allereerst , ik had het probleem dat mijn fans niet aansloegen, en met alleen dat lampje krijg je het pas door als je motor een beetje stinkt als in de stad hebt gereden.
testen:
ff contact aan, stekker lostrekken, zit links onderaan je radiator als je erover buigt
ik heb een 3 stekker ding, 2 snelheden op de fan
het ene dwars liggertje is je aarde en de 2 staande contacten voor de snelheden.
schakel ze allebij keertje in .. alles werkt? = thermo contact (dat ding waar je het stekkertje vanaf trok) kaduuk.
teiltje met minimaal 5 liter inhoud goed ver naar achter eronder, je koelvloeistof kletst helemaal tegen je blok.
eerste ontluchting punt zit achter je blok , net boven je uitlaatspruitstuk, 2e rechts die grote schroef op je radiator. Allebei uiteraard opendraaien/eraf draaien, en je verwarming open draaien.
neem baco sleutel (of juiste maat steeksleutel) in de hand
Thermocontact losdraaien met baco ,hoort redelijk makkelijk te gaan.
vloeistof komt er vanzelf uitgelopen.
nieuwe erin, met metalen tussen ring, hand vast draaien , opletten dat je niks kapot draait iig, vullen met vloeistof, terwijl je ontluchting open staat
dichtdraaien zodra er vloeistof uitkomt.
als alles vol zit, ff motor starten, met de dop er nog af.
Omdat ik dus geen tempmeter heb, en ik meteen van het moment gebruik wilde maken, de motor net zolang te laten draaien totdat de fan aansloeg, terwijl ik de koelvloeistof kon bekijken.
en dat gebeurde voor ik belletjes begon te zien
motor uitzetten, tijdje af laten koelen, en dan bijvulen naar noodzaak, met weer die ontluchting open. Uiteraard ontluchting weer dichtdraaien al het overloopt.
dop erop en karren maar.
1 ding, de achterste ontluchting loopt bij mij niet vanzelf over, maar wel met draaiende motor, dus die heb ik onder die omstandigheden dicht gedraaid.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Re: thermo contact vervangen
Jeroen28 schreef:Hoi
ik heb mijn thermo contact laatst vervangen , en ik dacht, ik zet het op papier voor de liefhebberallereerst , ik had het probleem dat mijn fans niet aansloegen, en met alleen dat lampje krijg je het pas door als je motor een beetje stinkt als in de stad hebt gereden.
testen:
ff contact aan, stekker lostrekken, zit links onderaan je radiator als je erover buigt
ik heb een 3 stekker ding, 2 snelheden op de fan
het ene dwars liggertje is je aarde en de 2 staande contacten voor de snelheden.
schakel ze allebij keertje in .. alles werkt? = thermo contact (dat ding waar je het stekkertje vanaf trok) kaduuk.teiltje met minimaal 5 liter inhoud goed ver naar achter eronder, je koelvloeistof kletst helemaal tegen je blok.
eerste ontluchting punt zit achter je blok , net boven je uitlaatspruitstuk, 2e rechts die grote schroef op je radiator. Allebei uiteraard opendraaien/eraf draaien, en je verwarming open draaien.neem baco sleutel (of juiste maat steeksleutel) in de hand
Thermocontact losdraaien met baco ,hoort redelijk makkelijk te gaan.
vloeistof komt er vanzelf uitgelopen.nieuwe erin, met metalen tussen ring, hand vast draaien , opletten dat je niks kapot draait iig, vullen met vloeistof, terwijl je ontluchting open staat
dichtdraaien zodra er vloeistof uitkomt.
als alles vol zit, ff motor starten, met de dop er nog af.
Omdat ik dus geen tempmeter heb, en ik meteen van het moment gebruik wilde maken, de motor net zolang te laten draaien totdat de fan aansloeg, terwijl ik de koelvloeistof kon bekijken.en dat gebeurde voor ik belletjes begon te zien
motor uitzetten, tijdje af laten koelen, en dan bijvulen naar noodzaak, met weer die ontluchting open. Uiteraard ontluchting weer dichtdraaien al het overloopt.
dop erop en karren maar.
1 ding, de achterste ontluchting loopt bij mij niet vanzelf over, maar wel met draaiende motor, dus die heb ik onder die omstandigheden dicht gedraaid.
Als je het maar snel genoeg doet kan dit ook zonder al teveel koelvloeistofverlies; moet je er wel goed voor staan en voldoende dikke duimen hebben of doeken/proppen bij de hand om het gat even te dichten. Scheelt je weer ontluchten.
De ontluchtingsprocedure die je beschrijft geldt net zo hard als je wél een thermometer hebt: altijd de motor laten draaien tot de fan aanslaat. Moet wel je thermocontact het doen natuurlijk
Ich bin ein Breaker