Hoe zit dat nou met die benzines…
Kan ik met mijn XM V6.24 uit 1991 na een tankje Euro95 er probleemloos een tank Euro98 in gooien en vice versa?
En als je wisselt van benzine, kun je dat dan het beste doen op het moment dat je een bijna lege tank hebt, of kun je ook een halve tank Euro95 mengen met Euro98?
Het schijnt dat mijn XM liever Euro98 lust. Zal de motor daardoor anders en beter gaan lopen?
Lijkt me stug dat die XM alleen RON98 zou lusten…....
Mijn CX 25 injectie uit 1987 doet het uitstekend op RON95, en de BX 16 ook.
Mijn vroegere XM 2.0i en 3.0 V6/12V ook.
Ik neem aan dat nieuwere motoren (misschien uitgezonderd de snelle turbos) zonder meer geschikt zijn voor 95 zonder te gaan kloppen.
Bovendien zal daar een pingelsensor inzitten.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Mijn XM rijdt ook prima op 95, maar soms wordt gezegd dat ze “eigenlijk” Euro98 moeten hebben. Vandaar mijn vraag.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: Switchen tussen Euro95- en Euro98-benzine en v.v.?
Matthijs2006 schreef:Hoe zit dat nou met die benzines…
Kan ik met mijn XM V6.24 uit 1991 na een tankje Euro95 er probleemloos een tank Euro98 in gooien en vice versa?En als je wisselt van benzine, kun je dat dan het beste doen op het moment dat je een bijna lege tank hebt, of kun je ook een halve tank Euro95 mengen met Euro98?
Het schijnt dat mijn XM liever Euro98 lust. Zal de motor daardoor anders en beter gaan lopen?
1: Ja
2: Maakt niet uit, tegenwoordig zou ik bijna kiezen om elke dag mijn tank vol te gooien, want morgen is het weer duurder..
3: Ik denk ook wel’s dat mijn XM beter loopt op Shell V Power (Ron 97 en goedkoper dan 98), maar weet eigenlijk niet waarom ik dit denk…..noemen ze dat auto-suggestie ??
Edit, en 98) moet zijn negen.acht
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: Switchen tussen Euro95- en Euro98-benzine en v.v.?
ambijajance schreef:
Edit, en 98) moet zijn negen.acht
offtopic: als je een spatie tussen de 8 en het haakje zet staat het er wel gewoon goed.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
was shell v-power niet gewoon ron 95? Dat meen ik gelezen te hebben op de pomp
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Shell V-Power is een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die de prestaties van vele motoren maximaliseert. Daarnaast…..