3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Draagarmen discussie: wel of niet afdraaien ?
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 mei 2008 02:50 AM
  [ # 31 ]

Mechanica achtergrond heb in ook wel (weg- en waterbouw + 1 jaar werktuigbouw), autotechniek theoretisch vanwege hobby, maar cijfermatige gegevens hierover ben ik nog niet tegengekomen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 mei 2008 11:36 AM
  [ # 32 ]

In de autotechniek wordt voor verticale belasting vaak een stootfactor van 2,5 tot 3 aangenomen, en voor langs- en dwarsbelastingen een stootfactor van 1,5. Dat is dan in het band-wegdekcontactpunt. In de draagarmen kan dat natuurlijk tot heel andere belastingen leiden (denk aan het ontstaan van momenten om een punt).

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 mei 2008 05:12 PM
  [ # 33 ]

@DriverD:  Klopt als een bus!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
robie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 08-07-2007

Gepost: 24 mei 2008 10:45 AM
  [ # 34 ]

Goed bezig!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 24 mei 2008 11:47 AM
  [ # 35 ]

Als je het ontwerp beziet (uit de jaren 50) denk ik dat ook deze constructie overgedimensioneerd is.
Met “trial & error” kwam men er wel achter als de boel te zwak was, en maakte het vervolgens gewoon de helft sterker…
Tegenwoordig wordt alles veel meer op een verwachte levensduur geconstrueerd, met minimale materialen en eenvoudige reparatietechniek
(lees: weinig arbeid, uitwisselen van complete units).

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 mei 2008 10:37 PM
  [ # 36 ]

Klopt (denk ik). Vergelijk de achterwieldraagarmlagers maar eens met die van een cx/bx/xm. Die zijn juist weer iets te licht!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 24 mei 2008 11:52 PM
  [ # 37 ]

Denk erom dat de D ontworpen is en geconstrueerd voor een levensduur van 6 jaar. Die spullen zijn allemaal veel te sterk gebleken. na 40 jaar beginnen ze ellende te geven!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook