Radiator Xsara 1.4 (1998)
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 15 mei 2008 04:08 PM

Ik heb een vraagje over de radiator van mijn Xsara.

Een tijdje geleden hebben we een ongelukje gehad met de auto waardoor we aan de voorkant wat schade hadden. Bumper hing scheef, motorkap gedeukt, en de koplampen waren kapot.
Na verdere inspectie bleek de bovenste dwarsbalk een beetje krom te zijn en hing de radiator alleen nog maar aan de onderste bevestiging vast.

Omdat we op dat moment geen zin hadden om veel geld uit te geven heb ik zelf de motorkap weet een beetje in fatsoen gebogen, de bumper recht gehangen en de koplampen vervangen. Aan een citroendealer hebben we gevraagd om even naar de auto te kijken, en in ieder geval de dwarsbalk even recht te zetten en de radiator vast te zetten.

Dit alles was in November. Nu hebben we al weer heel wat km’s gemaakt met de auto, maar vanaf een week of twee geleden zie ik telkens een plas water onder de auto liggen. Ik heb het even goed bekeken, en wat blijkt: de radiator hangt weer halflos.
De lekkage komt vanaf de onderkant van het plastic vat (waar de vuldop op zit) aan de zijkant van de radiateur. Ik heb inmiddels een liter koelvloeistof bijgevuld, en de motortemperatuur blijft tijdens het rijden verder gewoon goed.

Mijn vraag is nu of dat plastic vat een los onderdeel is, of dat ik de gehele radiateur moet gaan vervangen?

En als er iemand nog een motorkap van een zilvergrijze Xsara uit 1998 heeft liggen dan hoor ik dat graag! Very Happy

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 19 mei 2008 05:03 PM
  [ # 1 ]

Niemand verstand van radiatoren? Wink

Profiel  
 
reitze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-02-2007

Gepost: 22 mei 2008 11:45 AM
  [ # 2 ]

het aluminium lamellendeel en de plastic zijkant zijn een geheel.
een ruilradiator bij de dealer kost je plm. 125 euries.
kijk goed naar de verbinding van de slang aan de onderkant, er
bestaan daarvoor verschillende soorten koppeling.
je kunt ook door het toevoegen van een busje bar’s leak aan de koelvloeistof
proberen het lekken te stoppen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 mei 2008 11:50 AM
  [ # 3 ]
reitze schreef:

je kunt ook door het toevoegen van een busje bar’s leak aan de koelvloeistof proberen het lekken te stoppen.

Niet doen, het is troep! In mijn ogen is het enkel een leuk middeltje om nog even door te kunnen rijden als je de wagen toch binnenkort naar de sloop gaat brengen.
Er is hier al veel over geschreven, en dit wil je echt niet in je gezonde blokje hebben.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 23 mei 2008 03:34 PM
  [ # 4 ]
reitze schreef:

het aluminium lamellendeel en de plastic zijkant zijn een geheel.
een ruilradiator bij de dealer kost je plm. 125 euries.
kijk goed naar de verbinding van de slang aan de onderkant, er
bestaan daarvoor verschillende soorten koppeling.
je kunt ook door het toevoegen van een busje bar’s leak aan de koelvloeistof
proberen het lekken te stoppen.

Hmm, niet zo fijn dat dat 1 deel is. Ik zal nog eens even kijken naar die slangaansluiting.
Binnenkort moet de auto voor een beurtje weg, dus dan zal ik er gelijk naar laten kijken…
‘t wordt een 120.000 km beurt, dus dan moet de koelvloeistof toch al vervangen worden. Dan zal een andere radiator erin zetten wel niet zo heel veel extra tijd vergen…

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 10 juni 2008 03:52 PM
  [ # 5 ]

Effe een update:

Gisteren is de Xsara naar de garage geweest. De radiator was niet meer te redden dus er is een nieuwe ingezet. Kost iets van €75,- ex BTW. Dus dat viel wel mee. Gelijk ook een grote beurt laten doen en de versnellingsbakolie distributieriem, waterpomp en de koppelingskabel laten vervangen.

Kost effe een berg geld bijelkaar, maar het autotje rijdt weer als een tierelier!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook