Switchen tussen Euro95- en Euro98-benzine en v.v.?
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 23 mei 2008 02:23 AM

Hoe zit dat nou met die benzines…
Kan ik met mijn XM V6.24 uit 1991 na een tankje Euro95 er probleemloos een tank Euro98 in gooien en vice versa?

En als je wisselt van benzine, kun je dat dan het beste doen op het moment dat je een bijna lege tank hebt, of kun je ook een halve tank Euro95 mengen met Euro98?

Het schijnt dat mijn XM liever Euro98 lust. Zal de motor daardoor anders en beter gaan lopen?

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 23 mei 2008 02:46 AM
  [ # 1 ]

Lijkt me stug dat die XM alleen RON98 zou lusten…....

Mijn CX 25 injectie uit 1987 doet het uitstekend op RON95, en de BX 16 ook.
Mijn vroegere XM 2.0i en 3.0 V6/12V ook.
Ik neem aan dat nieuwere motoren (misschien uitgezonderd de snelle turbos) zonder meer geschikt zijn voor 95 zonder te gaan kloppen.
Bovendien zal daar een pingelsensor inzitten.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 23 mei 2008 09:46 AM
  [ # 2 ]

Mijn XM rijdt ook prima op 95, maar soms wordt gezegd dat ze “eigenlijk” Euro98 moeten hebben. Vandaar mijn vraag.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 mei 2008 11:11 AM
  [ # 3 ]

Re: Switchen tussen Euro95- en Euro98-benzine en v.v.?

Matthijs2006 schreef:

Hoe zit dat nou met die benzines…
Kan ik met mijn XM V6.24 uit 1991 na een tankje Euro95 er probleemloos een tank Euro98 in gooien en vice versa?

En als je wisselt van benzine, kun je dat dan het beste doen op het moment dat je een bijna lege tank hebt, of kun je ook een halve tank Euro95 mengen met Euro98?

Het schijnt dat mijn XM liever Euro98 lust. Zal de motor daardoor anders en beter gaan lopen?

1: Ja
2: Maakt niet uit, tegenwoordig zou ik bijna kiezen om elke dag mijn tank vol te gooien, want morgen is het weer duurder..
3: Ik denk ook wel’s dat mijn XM beter loopt op Shell V Power (Ron 97 en goedkoper dan 98), maar weet eigenlijk niet waarom ik dit denk…..noemen ze dat auto-suggestie ??

Edit, en 98) moet zijn negen.acht   Shocked

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 23 mei 2008 04:06 PM
  [ # 4 ]

Re: Switchen tussen Euro95- en Euro98-benzine en v.v.?

ambijajance schreef:

Edit, en 98) moet zijn negen.acht   Shocked

offtopic: als je een spatie tussen de 8 en het haakje zet staat het er wel gewoon goed.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 23 mei 2008 06:02 PM
  [ # 5 ]

was shell v-power niet gewoon ron 95? Dat meen ik gelezen te hebben op de pomp

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 mei 2008 06:10 PM
  [ # 6 ]

Shell V-Power is een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die de prestaties van vele motoren maximaliseert. Daarnaast…..

Bron.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook