Even een korte vraag,;
Hoe belangrijk is het om koelvloeistof te verversen? Hoe doe ik dat? en zijn er belangrijke dingen waar ik op moet letten?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Totaal aantal Berichten: 25575
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet belangrijk.
Pak de haynes en kijk waar de aftap plekken zitten. Of trek de onderste slang van je radiator af.
Na vullen wel ff ontluchten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ontluchtingsschroef zit bovenop je radiator (geheel rechts). Eerst bijvullen, ontluchten en dan vullen tot het aangegeven niveau (langs zwarte pijp), daarna schroefje weer dichtdraaien. Je zou eventueel een klein zaklampje kunnen gebruiken om het niveau te checken.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Bij mijn 14RE uit ‘88 zit er aan de linkerzijde van de radiator (Als je voor de auto staat rechts van je) een dun slangetje. Dit slangetje kun je aan de bovenzijde losmaken en in een jerrycan steken. Tapt wel zo gemakkelijk af.
Misschien zit het bij jou net zo.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
ik zal is gaan kijken, rijd namelijk al een tijdje met gewoon water in mn koelvloeistof systeem :s
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Michielio schreef:ik zal is gaan kijken, rijd namelijk al een tijdje met gewoon water in mn koelvloeistof systeem :s
In dat geval wordt verversen wel belangrijk!
Je wil niet weten wat een rottigheid gewoon water met de koelkanalen in de motor uithaalt, nog afgezien van de roest-ellende… ops:
Gauw verversen!
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Geen water gebruiken!! Het koelssysteem wordt ‘gevoed’ door de bestanddelen die in de koelvloeistof zit. Indien je water zou gebruiken is er kans op corrosie. Bovendien kan water niet zo goed tegen temperatuurschommelingen.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
+ zit er veel kalk in water dat achterblijft in je koelsysteem
ik weet het bij een bx niet zo uit me hoofd, maar de ontluchtingsnippels kunnen zitten op de volgende plaatsen: radiateur, thermostaat, kachelslangen (schutbord in)
succes
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Allee, ik heb net de radiateur van mijn bixje met succes vervangen dus ik durf het aan om het e.e.a. uit te leggen. Als ik niet gelijk heb: hard brullen!
KVS vervangen
Stap 1: slangen van de radiateur losmaken en in een bak onder de auto hangen. Vervolgens de bleed-schroeven op de radiateur en van de kachelslangen opendraaien, dan loopt de meeste kvs wel uit het blok en de radiateur.
Stap 2: Alle slangen weer goed vastzetten en de bleed-schroef op de radiateur er helemaal af draaien (dan kun je bij het vullen makkelijk zien wanneer ie vol is)
Stap 3: kvs vullen tot het uit het bleed-gaatje stroomt. Daarna even laten rusten… weer bijgieten… weer even wachten. Enz.
Stap 4: als het niveau stabiel is wordt het tijd om de motor te starten en een paar keer gas te geven. Daarna weer uitzetten en weer bijvullen tot er kvs uit de bleed-schroef komt. Net zolang hiermee doorgaan tot er niets meer bij te vullen valt. Dan de schroef op de radiateur weer vastzetten.
Stap 5: nu is de kachelontluchting aan de beurt. Met lopende motor de schroef op de kachelslangen opendraaien en wachten tot er kvs uitloopt. Paar keer gas geven en opnieuw laten bloeden.
Stap 6: de auto even een kwartiertje laten staan en nogmaals controleren of de kvs mooi tot de rand van het bleedgat van de radiateur staat, kachelontluchtingsverhaal nog een keer herhalen voor de zekerheid. NB bij het vastdraaien van de bleedschroef kan er een belletje ontstaan, dus altijd nog even laten nabloeden.
Zo heb ik ´t gedaan, daarna ook nog de accu vervangen en hops! Mijn bixje rijdt weer prachtig… en nu begint m´n v-snaar te piepen. Joepie! Maar op een of andere manier vergeef je het ze toch he…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
koelvloeistof bij voorkeur iedere 2 jaar verversen bij de bx in jouw geval na met water gereden te hebben, alles verversen tijdens aftappen opletten wat er voor rotzooi in welke kleur uitkomt, en over 1 a 2 maanden WEER verversen! waarschijnlijk komt er dan nog een lading rotzooi mee en dan zou je evt kunnen overwegen uit voorzorg er een nieuwe thermostaat in te zetten evt de vinvoeler
succes ermee
de citroen-liefhebber
je kan ook je blok spoelen door er gewoon de tuinslang in te zetten, en in tegenovergestelde richting het water rond te “pompen”.
Zo gaat de meeste rommel er ook uit.
Leeg laten lopen gewoon onderste radiateur slang los halen en alle ontluchtingsnippels open zetten.
Ontluchen is heel simpel. ontluchtingsnippels allemaal open draaien, en ook de kachelkraan open zetten, dan kan je het systeem bijvullen met KVS. Bij voorkeur GROENE.
Als je alle nippels dicht hebt gedraaid nadat er KVS is uitgelopen, motor starten en laten lopen, zonder dop op je KVS-systeem en tot de koelvin aanslaat !!!
Daarna nog 1 keer de nipels VOORZICHTIG losdraaien. de KVS is dan erg heet. controleer nog een keer het peil en vul zonodig bij, en klaar is kees
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ChicBX schreef:Ik heb vandaag toevallig mijn koelvloeistof laten verversen. Dit heb ik laten doen bij mijn citroen garage.
Lekker laten reinigen, ontluchten, en alles eruit, verse erin. Tevens de koelvloeistof leidingen laten vervangen.
Ik moet zeggen dat de auto ook meteen een stuk beter rijdt. Of dit tussen de oren zit weet ik niet, maar met gas geven ` pakt ie m sneller` . Voor de hele klus ( slangen, koelvloeistof, en arbeidsloon ) was ik 59 euris kwijt, en ik kan er weer tegenan!
Welke garage was dat?
Voor dat geld hebbie nog-nie-eens een halve slang…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
zoals vortex het zei kan je hem idd ook zelf spoelen, ik heb dat ok gedaan met mijn GT, gewoon een tuinslang aangepast zodat ik hem ergens op het koelsysteem van me BX kon draaien (met een slangenklem) Toen alles lekker doorgespoelt!
Dan had ik het meeste er al uit! toen nog een half uur de motor laten draaien met water en een toevoegmiddel. Weer afgetapt, en toen weer even doorgespoelt.
resultaat: van chocomelk -> helder kvs!
(chocomelk bedoel ik dit:)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ChicBX schreef:CiVer Citroën specialist Paulus Buysstraat 21 vlakbij scheveningen… Wel bekend vermoed ik….
Oh, die… nooit geweest nog, maar als ik eens een slangetje nodig heb weet ik ‘m te vinden