Opliggende deurklinken?
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 23 mei 2008 10:07 PM

Wie weet tot wanneer er DS’en werden geleverd met opliggende deurklinken? Kennis heeft een DS uit 71 gekocht met opliggende. Maar volgens mij heeft hij een exemplaar gekocht dat is samengesteld uit tig jaren DS-geschiedenis Confused

Groet Marcel Gosselink

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 mei 2008 10:12 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij kwamen de inliggende klinken in modeljaar 1972 (vanaf augustus 1971 dus).

Citroen!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 mei 2008 10:24 PM
  [ # 2 ]

T/m modeljr. ‘71 was het in ieder geval met opliggende klinken.

Volgens het boek van Presnell is inderdaad met ingang van modeljr. ‘72 the laatste ronde wijzigingen doorgevoerd, waaronder de inliggende klinken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 mei 2008 10:43 PM
  [ # 3 ]

en deuren met opliggende klinken passen ook niet in een auto van een later bouwjaar. (B en C stijlen en slotvangers allemaal anders dacht ik)

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 23 mei 2008 11:10 PM
  [ # 4 ]

Modeljaar 1972
Vermogenverbetering voor de DS20.
Motor: Bruto vermogen 108 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 99 DIN-PK bij 5500 tr/min.
Maximaal koppel 15,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 15,1 mkg DIN bij 3500 tr/min.
Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h.
Verbruik 9,9 l/100 km.
Op alle modellen: slijtage-indicatoren op de banden, versterkte constructie van de voortrein, inliggende portiergrepen, slotje op het dan verlichte handschoenenkastje, kindersloten op de achterportieren, verlichting van het contactslot, verlichting van de bedieningsorganen van de verwarming/ventilatie.

Dit heb ik van de clubsite geplakt.
1972 dus.

Peter.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 24 mei 2008 02:19 AM
  [ # 5 ]

Re: Opliggende deurklinken?

Marcel Gosselink schreef:

Kennis heeft een DS uit 71 gekocht met opliggende. Maar volgens mij heeft hij een exemplaar gekocht dat is samengesteld uit tig jaren DS-geschiedenis Confused

zou je makkelijk kunnen denken want een ‘71-er heeft inderdaad behalve oude klinken ook nog het oude stuur, maar weer wel in het laatste dash…

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 24 mei 2008 03:08 AM
  [ # 6 ]

September 1971 (of eind augustus’71) is overgang gebeurd
In boeken staat sept71

Ik heb een dsuper van ‘71 met opliggende klinken…
Meestal zijn dit de overgang modellen
-stuur
-dashboard
-optie 5bak
-klinken, ...

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 mei 2008 02:25 PM
  [ # 7 ]

Mmm..  dus wat die deurklinken betreft klopt het. En inderdaad heeft hij ook een oud type stuur met een nieuw type dashboard. Klopt dus ook. Dan heeft hij inderdaad een overgangstype te pakken.

Hoe zit het met die sierstrippen onderlangs de deuren en spatborden? Bij welk model hoort dat (even los van het jaartal). Ik dacht alleen bij de Pallas. Maar dat zal dan ook wel niet zo zijn Confused

Groet Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 24 mei 2008 02:48 PM
  [ # 8 ]

Brede inox stootstrippen midden op de flanken:

-met inox reflectorhouder: alleen Pallas, origineel steeds in combinatie met smalle sierlijsten onder en bovenaan. Deze kleine lijsten worden soms weggelaten of vergeten.

-zonder inox reflectorhouder: optie (of accessoire??) op andere modellen.

Een echte Pallas of 100% correcte verpallassing (Nooit in combinatie met een rempedaal!!) herken je aan de bediening van het sluitwerk van de motorkap (haak op pallas, oog op andere modellen) en aan de sierstrip boven de kachelbediening en bovenaan het paneel waar oa de choke en het klokje zitten.

Deze 2 zaken worden vaak over het hoofd gezien bij verpallassing.
Vroeger kon je die stukken los kopen en er je wagen duurder mee laten lijken om zo indruk te wekken op buren en collega’s. Wieldeksels en strippen en je reed als een “captain of industry” in je tweedehands DSpecial.


http://www.nuancierds.fr/DT Pallas.htm voor een checklist van Pallas stukken.

Profiel  
 
robie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 08-07-2007

Gepost: 25 mei 2008 02:18 PM
  [ # 9 ]
BEsuper schreef:

-zonder inox reflectorhouder: optie (of accessoire??) op andere modellen.

 

 

Klopt, als accessoire op alle modellen, maar in ieder geval standaard op de DSuper5. Dus met de 2100 motor en de lange 5-bak.
Vrolijke groet, Rob

Profiel  
 
robie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 08-07-2007

Gepost: 25 mei 2008 02:59 PM
  [ # 10 ]

Een DS heeft altijd een remknop. De Pallasuitvoering is alleen op de DS geleverd. Een auto met een rempedaal en als Pallas, is of verpallast, of omgekat.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 25 mei 2008 05:12 PM
  [ # 11 ]

Jij was echt van de wereld heh toen je met “jouw nieuwe” ging rijden Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 mei 2008 09:56 PM
  [ # 12 ]

Voor modeljaar 1975 zijn de deurklinken nogmaals gewijzigd.

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 mei 2008 09:59 PM
  [ # 13 ]
DriverD schreef:

Voor modeljaar 1975 zijn de deurklinken nogmaals gewijzigd.

Yep… dan zijn ze van Rvs gemaakt. Erg mooi en zéér gezocht door restaurateurs.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook