Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mechanica achtergrond heb in ook wel (weg- en waterbouw + 1 jaar werktuigbouw), autotechniek theoretisch vanwege hobby, maar cijfermatige gegevens hierover ben ik nog niet tegengekomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In de autotechniek wordt voor verticale belasting vaak een stootfactor van 2,5 tot 3 aangenomen, en voor langs- en dwarsbelastingen een stootfactor van 1,5. Dat is dan in het band-wegdekcontactpunt. In de draagarmen kan dat natuurlijk tot heel andere belastingen leiden (denk aan het ontstaan van momenten om een punt).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@DriverD: Klopt als een bus!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je het ontwerp beziet (uit de jaren 50) denk ik dat ook deze constructie overgedimensioneerd is.
Met “trial & error” kwam men er wel achter als de boel te zwak was, en maakte het vervolgens gewoon de helft sterker…
Tegenwoordig wordt alles veel meer op een verwachte levensduur geconstrueerd, met minimale materialen en eenvoudige reparatietechniek
(lees: weinig arbeid, uitwisselen van complete units).
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt (denk ik). Vergelijk de achterwieldraagarmlagers maar eens met die van een cx/bx/xm. Die zijn juist weer iets te licht!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Denk erom dat de D ontworpen is en geconstrueerd voor een levensduur van 6 jaar. Die spullen zijn allemaal veel te sterk gebleken. na 40 jaar beginnen ze ellende te geven!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991