Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:[Hij moet geen 10k zijn, mar 2k5.
Weet ik.
Standaard is eerst alle vacuum houdende slangen controleren op lekkage( naar binnen toe!) De volgasschakelaar moet ook netjes sluiten. en niet lekken.
Rubbers naar je inlaten ok en niet los? enz. elke vacuum lek zorgt voor meer verbruik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
excusses voor deze onderbreking.
Gelden deze interessante zaken ook voor een 23IE uit ‘74 met halfautomaat?
Tot zover deze onderbreking & veel suc6 verder met uitwerken van deze uitdaging.
Er gaat niets boven…...
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DS technique schreef:excusses voor deze onderbreking.
Gelden deze interessante zaken ook voor een 23IE uit ‘74 met halfautomaat?
Ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DS technique schreef:Gelden deze interessante zaken ook voor een 23IE uit ‘74 met halfautomaat?
Het belangrijkste verschil is dat alle IE’s vanaf april ‘71 een extra sensor hebben, nl een luchttemperatuurvoeler in de luchtinlaat.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het fijne is dat deze sensor maar een klein beetje invloed heeft op het mengsel. De watertemp sensor heeft veel meer invloed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citroen23 schreef:leg ‘m anders voor de zekerheid eens in warm water: wedden dat je dan minder dan 2K5 meet
Net even de nieuwe getest:
bij iets boven de 20°C -> 8k9
in heet water 80°C(?) -> 2k3
Weerstand zakt dus wel, maar is gewoon veel te hoog. Even terug brengen dus dit weekend.
Een andere mogelijke oorzaak van mijn hoge verbruik kan natuurlijk ook een te hoge brandstofdruk zijn. Hoe groot zou de kans daarop zijn. Ik bedoel daarmee, is dat iets wat na verloop van tijd weer bijgesteld moet worden, of geldt: 1 keer goed, dan blijft het wel goed?
Hoe kan ik goed (en makkelijk) controleren of ik een vacuumlek heb. Gewoon goed de slangen nalopen, of moet ik meer doen? Wat is vaak een veroorzaker van een vacuumlek?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:
Een andere mogelijke oorzaak van mijn hoge verbruik kan natuurlijk ook een te hoge brandstofdruk zijn. Hoe groot zou de kans daarop zijn. Ik bedoel daarmee, is dat iets wat na verloop van tijd weer bijgesteld moet worden, of geldt: 1 keer goed, dan blijft het wel goed?
Hoe kan ik goed (en makkelijk) controleren of ik een vacuumlek heb. Gewoon goed de slangen nalopen, of moet ik meer doen? Wat is vaak een veroorzaker van een vacuumlek?
dat maakt zeker wat uit men heeft ‘m het liefst zo rond de 1.93 bar.
bij 2 bar is het verbruik al te hoog. dit kan verlopen dus de enige manier om het testen is er fff een meter op te zetten: slang van de koude start injecteur los en de meter daar opzetten. schroef indraaien voert de druk op daar de branstof tegen de veer inmoet.
bij vacuum lek slangen goed nalopen. als je verder alles goed afgesteld hebt zal de motor bij een evt lek dan beroerd lopen door teveel lucht icm te weinig brandstof. veelal is de slang tussen luchtfiter en inlaat de boosdoener. slangen van de druksonde en het vollast contact kun je testen door ze los te trekken van de luchtinlaat en horen of de motor dan ander loopt/reageert.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb helaas geen manometer, zijn die dingen prijzig? Of is het de investering wel waard?
Diezelfde vraag heb ik eigenlijk voor een toerenteller (niet die in het dash, maar een elektronische om op de bobine aan te sluiten) en een stroboscoop?
Het stekkertje voor de koudstartinjecteur kan er bij mij op beide manieren erin, klopt dat?
Zo zie je maar weer, 12 dagen geleden begonnen met 1 vraag, ondertussen een stuk verder, maar het aantal vragen neemt alleen maar toe!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Conrad heeft alles wat je zoekt in 1 set, maar of het kwaliteit is?
Bestnr.: 853427 - 89
http://www.conrad.nl en dan zoeken op dat bestelnummer
Mijn stekkertjes voor de koudstart injectuer kan ik ook omwisselen, ik heb nooit enig verschil gemerkt.
Wat betreft meten van de druk, heb je misschien een DS garag in de buurt of Citroen liefhebber met expertise op dit gebied, die dat wel kan meten? Scheelt altijd!
Wat betreft de toerenteller, ik ben ook tijden op zoek geweest naar zo’n ding, en via Marktplaats eentje gevonden die de eigen garagist ook heeft. Kwestie van er tegen aan lopen denk ik? Of de mijne “werkt” weet ik nog niet, echt ermee werken is nog niet gebeurd, ivm andere dringender problemen.
Heb ik nog een vraag, is je uitlaat zwart van roet?
Veel succes, als injectie rijder ken ik de frustratie van zaken die niet lekker willen lopen, ik heb mijn dele daar ook van gehad, en veel is terug te leiden naar valse lucht dan wel rotte slangen die er op het eerste gezicht nog “goed” uitzagen….....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bedankt voor de tip! Maar…. het Conrad setje is niet geschikt voor een injectie. De benzinepomptester, zoals ze die noemen, gaat maar tot 0,6 bar. Tenminste voor zover ik kan zien op de foto’s. In de handleiding hebben ze het ook steeds over carburateurs.
Bij BTS ben ik wel allemaal mooie spulletjes tegengekomen. Waaronder een brandstofdrukmeter en een vacuümpomp
Iemand ervaring met BTS en hun spullen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Ik heb helaas geen manometer, zijn die dingen prijzig? Of is het de investering wel waard?
Diezelfde vraag heb ik eigenlijk voor een toerenteller (niet die in het dash, maar een elektronische om op de bobine aan te sluiten) en een stroboscoop?Het stekkertje voor de koudstartinjecteur kan er bij mij op beide manieren erin, klopt dat?
Zo zie je maar weer, 12 dagen geleden begonnen met 1 vraag, ondertussen een stuk verder, maar het aantal vragen neemt alleen maar toe!
ik heb een manometer die gaat tot 10 bar en koste iets van 20 a 25 euro dus dat is wel te te doen. wat toerental en stroboscoop betreft: die is ook wel te betalen (zitten beide op deze van optilux). beide bevallen mij prima.
100 kPa = 1 bar
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citroen23 schreef:(zitten beide op deze van optilux)
De optilux stroboscoop uit de link naar marktplaats heeft een toerenteller er op zitten of zo?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:citroen23 schreef:(zitten beide op deze van optilux)
De optilux stroboscoop uit de link naar marktplaats heeft een toerenteller er op zitten of zo?
ja; heeft er een toerenteller opzitten en een dwell/contacthoekmeter en een spanningsmeter. geschikt voor de 4,6 en 8 cilinder motoren.
moet de link corrigeren (mijn fout…..........)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Weet je zeker dat die optilux een stroboscoop bevat? Het is een motortester die van allerhande elektrische zaken test maar een stroboscoopfunctie wordt niet beschreven….....
Deze doet dat 100% zeker wel:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http://www.google.nl/search?q=optilux&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_nlNL250NL250&url=http://auto-diversen.marktplaats.nl/gereedschap/170182988-optilux-ontstekingsafstellamp-strboscooplamp.html?xref=1
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991