Ik mag weer een nieuwe lease auto uitzoeken en ik heb mijn oog laten vallen op een Grand Picasso C4 Ligne Business met EB6V.
Zowel de 2 liter op LPG als de 1,6 HDI vallen in mijn lease budget en voor de 2 liter HDI heb ik een eigen bijdrage (ongeveer 25 euro).
Wat zouden jullie kiezen met rekening houdend met de bijtelling en dat ik 60000 km per jaar rijd en van de zomer met de caravan op pad ga.
Zelfde overwegingen (maar geen sleurhut) gehad, gezien de bijtelling gekozen voor een 2.0 Lumiere EBV op LPG, scheelde netto per maand zo’n 100 euro.
Rij zo’n 75.000 per jaar en voorheen altijd diesels, maar de hogere bijtelling over de hogere catalogusprijs van een diesel woog te zwaar. De LPG installatie telt ook niet mee voor de bijtelling, terwijl de brandstofcomponent voor LPG lager was dan voor diesel, dus dat leverde een hoger norm-leasebedrag op.
GC4P Lumiere 2.0 EBV op LPG in Gris Fer, BT
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Op vlak van zachtheid en stilte zal de benzine in het voordeel zijn.
Op vlak van diesels zou ik zeker voor de 2.0 HDI gaan. In ieder geval toch als je vergelijkbare prestaties wil met de 2.0benzine.
De HDI is ook in het voordeel op vlak van koppel wat erg aangenaam is, en vooral op vlak van rijbereik.
Ikzelf heb een 2.0 HDI en ben erg tevreden over de prestaties.
Hij is ook redelijk stil, enkel bij het optrekken is hij soms wat nadrukkelijk hoorbaar. En jammergenoeg met het typische dieselgeluid.
Al valt dit al bij al erg goed mee.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
hoe zwaar is de caravan maximaal?
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
De caravan mag tot 1200 kg beladen worden, dus dat houdt voor de 1,6 HDI niet over (mag tot 1180). Maar heeft iemand ervaring hier mee?
Ik heb na hetzelfde te hebben overwogen voor de benzine versie gekozen. Het scheelde mij ook maandelijks een mooi bedrag en de 2.0 is een prima en stille motor. Beslist stiller dan de diesel. In mijn overweging heb ik ook de anti diesel lobby vanuit Den Haag en mogelijk ook Brussel mee laten spelen. Je weet niet wat er de komende jaren gaat gebeuren.
De bijtelling ging per slot van rekening ook per 1 januari van 22 naar 25% en dat wisten we vorg jaar omstreeks deze tijd ook nog niet, de benzine wagen heeft een C label.
Voor wat betrft het rijden met aanhanger kan ik zeggen dat de 2.0 benzine geen enkele probleem heeft met een paardentrailer. De EB6V i.c.m. de aanhanger werkt trouwens prima. De bak past zich goed aan aan de zware last en schakelt precies zoals ik het zelf handmatig ook zou doen, maar mocht je het willen dan kan dat met de flippers natuurlijk ook nog ingrijpen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het maueel ingrijpen in de bergen mij goed is bevallen. Je kunt het de auto natuurlijk niet kwalijk nemen dat zij niet kan zien of je na de volgende haarspeldbocht omhoog of naar beneden moet.
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm
2.0 benzine op lpg lijkt me de juiste keuze. Power genoeg en door de lpg het meest rendabel.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Ik zou linea recta kiezen voor de 2.0 HDI. Groot koppel, comfortabel rijden, géén ruimteverlies voor de extra tank, de caravan gaat moeiteloos mee, en als je persé gas wilt zit dat in de disselbak van de caravan.
Ik heb jaren gas gereden maar eenmaal diesel, altijd diesel.
Nadeel van gas is ook dat je elke dag aan de pomp staat, en als het tegen zit tweemaal daags.
Succes met je keuze
Gerrit
PS Welkom op het forum!
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Er gaat géén bagageruimte verloren; de installatie wordt onder de auto gebouwd.
Ik had dezelfde afwegingen en heb gekozen voor de 2.0 LPG; hoewel minder voordelig dan vorige maand, geldt er nog steeds een LPG-aanbieding.
Verder is benzine/LPG stiller (ie. prettig luxe) en alleen binnen het lease-budget vallen is niet voldoen; je moet vooral kijken naar jouw eigen maandelijkse lasten. Met name naar de extra EUR 4000 bijtelling die je hebt op een diesel t.o.v. benzine.
Verder zou ik je aanraden om te wachten op een nog betere LPG-aanbieding (EUR 300,-)
[9-2008] GC4P Ambiance 2.0 EB6V LPG
Packs Coffre, Detection, Luminosité
Achteraf: leder, Xenon, 17" velgen RC11 chrome op 215/50 profiel
Pioneer AVIC-X3 GPS, bluetooth, 2 hoofdsteunschermen, camera
...pfff en chromen strip 5e deur
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Maar dan moet je geen Exclusive hebben, want daar komt de tank op de plaats van een van de stoeltjes op de 3e zitrij.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Ik had exact hetzelfde “probleem”. Wij hebben ook een caravan. Verder moet ik de brandstof tijdens vakanties in het buitenland zelf betalen. Gezien de fors hogere bijtelling voor diesel en de lage prijs van lpg voor het laatste gekozen. Maar voor de trekkracht had ik liever een diesel gehad.
Weet iemand trouwens waarom diesels zoveel duurder zijn in aanschaf?
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
jhvink schreef:Ik had exact hetzelfde “probleem”. Wij hebben ook een caravan. Verder moet ik de brandstof tijdens vakanties in het buitenland zelf betalen. Gezien de fors hogere bijtelling voor diesel en de lage prijs van lpg voor het laatste gekozen. Maar voor de trekkracht had ik liever een diesel gehad.
Weet iemand trouwens waarom diesels zoveel duurder zijn in aanschaf?
BPM en de motor is zwaarder (hoge compressie) en de aandrijflijn is ook zwaarder door de hoge koppel belasting.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Sparks schreef:Maar dan moet je geen Exclusive hebben, want daar komt de tank op de plaats van een van de stoeltjes op de 3e zitrij.
En dan moet het ook nog eens de 7zitter zijn. Bij de 5zitter Exclusive is het helemaal niet mogelijk
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Ik zou de diesel nemen. Alleen al omdat je dan (zeker als je 60.000/jaar rijdt) niet regelmatig twee maal per dag aan de pomp staat.
ik heb zelf de 1.6 Hdi eb6v en ben het afgelopen jaar met de boot achter de auto naar kroatie gereden. Ik had het vermoeden dat ik iets te zwaar was (gevoelsmatig omdat we zoveel hadden ingeladen) De auto trok het echter gemakkelijk en we hebben absoluut geen problemen gehad.
Eenmaal weer thuis heb ik de aanhanger gewogen en schok van het gewicht: 1580 kg, voor de auto is het geen probleem geweest, dit jaar gan we weer, nu netjes naar de 1200 kg toewerken en wegen vóór vertrek!
als je moet kiezen tussen de 2.0 en 1.6 diesel en een caravan wilt meenemen van max 1200kg is de 1.6 dus voldoende.
Voor die drie weken per jaar dat je de 2.0 prettig vindt betaal je naast je bijtelling bruto wel nog eens € 300 extra.
Wat ik probeer te zeggen is dat de 1.6 die caravan van max 1200 kg makkelijk kan trekken, ga op je gevoel af, en of je het zelf die 300 euries per jaar waard vindt.
succes met je beslissing.
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Ik zie net op tv een commercial voorbijkomen dat je de 7 zits voor de prijs krijgt van de 5 zits. Ik laat dus morgen maar een nieuwe offerte maken van de GPC4 2.0HDiF EB6V