GW-tje schreef:Weet je zeker dat die optilux een stroboscoop bevat? Het is een motortester die van allerhande elektrische zaken test maar een stroboscoopfunctie wordt niet beschreven….....
Deze doet dat 100% zeker wel:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http://www.google.nl/search?q=optilux&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_nlNL250NL250&url=http://auto-diversen.marktplaats.nl/gereedschap/170182988-optilux-ontstekingsafstellamp-strboscooplamp.html?xref=1
je hebt wel gelijk kan n.l. geen enkele foto meer vinden van mijn optilux met stroboscoop,contacthoekmeter,volmeter,toerentalmeter.
vandaar de wat gelijkwaardige producten. maar zoals je al gezien hebt zijn er genoeg andere merken die dit er ook allemaal (of meer functies) op hebben zitten.
misschien schiet ik 1 dezer dagen nog wel een plaatje van m’n optilux stroboscoop met toerentalmeter enz….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:
bij vacuum lek slangen goed nalopen. als je verder alles goed afgesteld hebt zal de motor bij een evt lek dan beroerd lopen door teveel lucht icm te weinig brandstof. veelal is de slang tussen luchtfiter en inlaat de boosdoener. slangen van de druksonde en het vollast contact kun je testen door ze los te trekken van de luchtinlaat en horen of de motor dan ander loopt/reageert.
Nee,
en Nee,
en nee.
Vacuum lek geeft een TEVEEL aan brandstof bij vrijwel gelijkblijvende lucht. De MAP detecteert minder vacuum en DENKT dus dat je gas geeft wat je niet doet. = extra brandstof.
Slang tussen luchtfilter en inlaat heeft niets met je vacuum te maken… Dat bgint achter je gasklep.
slang van of de druksonde(MAP) of vollast lostrekken levert ognblikklijk enorme verrijking vanhet mengsel = brk lopen. Je test ze door los te maken met motor uit en te zuigen of je ze in onderdruk kan houden met je mond. als de onderdruk wegvalt is ie lek.
dus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klopt het dat die slangen naar de vollast en de MAP gewoon op de daarvoor bedoelde eindjes zitten geschoven, dus zonder slangenklem o.i.d. vastzitten?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Klopt het dat die slangen naar de vollast en de MAP gewoon op de daarvoor bedoelde eindjes zitten geschoven, dus zonder slangenklem o.i.d. vastzitten?
Ja. Als je een beetje goed slangen hebt dan zitten ze er van zichzelf vrij strak omheen daar komt dan echt geen lucht langs gezogen.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een slangeklem kan geen kwaad…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Yep.
Ik gebruik zelf weliswaar geen salngklemmen hier, maar deze slangen kunnen ineens de geest geven, zo is mijn ervaring…..
Voor het geld hoef je het niet te laten om deze te vervangen….. in mijn dame liggen zelfs stukken 2dehands van een donor Xant…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:citroen23 schreef:
bij vacuum lek slangen goed nalopen. als je verder alles goed afgesteld hebt zal de motor bij een evt lek dan beroerd lopen door teveel lucht icm te weinig brandstof. veelal is de slang tussen luchtfiter en inlaat de boosdoener. slangen van de druksonde en het vollast contact kun je testen door ze los te trekken van de luchtinlaat en horen of de motor dan ander loopt/reageert.
Nee,
en Nee,en nee.
Vacuum lek geeft een TEVEEL aan brandstof bij vrijwel gelijkblijvende lucht. De MAP detecteert minder vacuum en DENKT dus dat je gas geeft wat je niet doet. = extra brandstof.
Slang tussen luchtfilter en inlaat heeft niets met je vacuum te maken… Dat bgint achter je gasklep.
slang van of de druksonde(MAP) of vollast lostrekken levert ognblikklijk enorme verrijking vanhet mengsel = brk lopen. Je test ze door los te maken met motor uit en te zuigen of je ze in onderdruk kan houden met je mond. als de onderdruk wegvalt is ie lek.
dus.
Klopt helemaal!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het resultaat van even zuigen is:
1. Slang los van MAP, geen vacuum, bij lange na niet, alleen maar een vieze benzinesmaak in mijn mond. Voor de duidelijkheid: alleen maar een smaak door de damp, niet dat ik vloeibare benzine aanzoog.
2. Slang aan beide kanten los, aan de ene kant zuigen andere kant dicht houden met vinger: vacuum, dus slang is OK
3. slang andersom op spruitstuk gezet, weer geen vacuum, dus het ligt niet aan een uitgelubberd uiteinde van de slang
4. Andere slang bij vollast losgemaakt en gezogen, vacuum. Moet de vollast ook vacuum hebben?
Vraag 1: Moet ik bij het zuigen aan MAP slang, eerst nog iets anders dichtstoppen, ter voorkoming van aanzuigen lucht/benzinedamp ergens anders vandaan?
Vraag 2: Kan het zijn dat de beide slangen verwisseld zijn? Nu zit de slang van spruitstuk naar MAP aan de voorruitzijde en de slang naar vollast aan de voorzijde.
Of is er iets anders aan de hand?
En even tussendoor: bedankt voor alle hulp tot nu toe, eens zal het goed komen.
EDIT na nog een keer zuigen: Bij punt 4 Tenminste bijna vacuum, moet in ieder geval hard zuigen om een beetje benzinesmaak te krijgen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zegt: slang los van MAP. Heb je hem daar ook losgemaakt?
Je moet hem losmaken van het spruitstuk en op de MAP laten zitten; dan zuigen. Idem bij slang van vollastschakelaar. Als je daaraan hard zuigt hoor je, als het goed is, een klik in de schakelaar.
Naast de aansluitingen op het spruitstuk stan een I en een S.
I voor vollastschakelaar en S voor druksonde.
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Je zegt: slang los van MAP. Heb je hem daar ook losgemaakt?
Je moet hem losmaken van het spruitstuk en op de MAP laten zitten; dan zuigen. Idem bij slang van vollastschakelaar. Als je daaraan hard zuigt hoor je, als het goed is, een klik in de schakelaar.
Naast de aansluitingen op het spruitstuk stan een I en een S.
I voor vollastschakelaar en S voor druksonde.
Succes!
Juist!
De vollast moet klikken maar je kan ook weerstand meten op de pootjes. Als die niet verandert van oneindig naar nul( dacht ik, kan ook andersom zijn) schakelt ie niet en heb je altijd extra inspuiting. Is dus een listige.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanavond maar weer even zuigen dus, maar dan andersom.
Resultaat moet dus zijn:
1. bij MAP: vacuum
2. bij vollast een klik of een veranderende weerstand op de pootjes, tijdens het zuigen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brian schreef:Vanavond maar weer even zuigen dus, maar dan andersom.
Resultaat moet dus zijn:
1. bij MAP: vacuum
2. bij vollast een klik of een veranderende weerstand op de pootjes, tijdens het zuigen.
En bij 2 OOK vacuum.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brian schreef:Vanavond maar weer even zuigen dus, maar dan andersom.
Resultaat moet dus zijn:
1. bij MAP: vacuum
2. bij vollast een klik of een veranderende weerstand op de pootjes, tijdens het zuigen.
Dan krijg je in ieder geval niet zo’n benzinesmaak in de mond!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Na een nieuw zuigrondje het volgende resultaat:
Slang naar MAP: vacuüm
Slang naar vollast: vacuüm en een klik
Allebei dus OK
Samenvattend:
1. verkeerde type computer vervangen door goede type
2. draadbreuk in kabel naar koudstartinjecteur verholpen.
3. alle “electrische” checks uit het WPH gedaan hand. D.IE 144-00 controles 3, 4, 5, 6 (aantal schommelingen op digitale meter niet goed waarneembaar), 7, 8, 9
4. slang naar vollast en MAP goed vacuüm, vollast ‘klikt’
Wat heb ik nog niet gedaan:
A. controle van brandstofdruk door gebrek aan manometer
B. afstellen (versneld) stationair toerental. ik heb nog geen goede toerenteller. Die in het dash geeft stationair plm 1000 rpm aan. Lijkt dus wel wat te hoog, maar hoe nauwkeurig is deze toerenteller? Wil wel graag het toerental omlaag krijgen maar dat lukt niet door aan schroef voor stationair toerental te draaien. Zakt niet verder dan plm. 1000 rpm.
Om dit goed af te kunnen stellen moet ik cf. WPH eerst schroef voor versneld stationair indraaien, maar waar zit die??? Plaatje in WPH helpt me niet verder.
Dit weekend ga ik weer wat meer kilometers maken, dus kan ik controleren of de punten 1 & 2 misschien wat hebben geholpen.
Wat kan ik verder nog doen voor die tijd?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het gebeurt nog wel eens dat de schuif voor extra lucht bij koude motor niet goed gangbaar meer is. Dan krijg je hem stationnair inderdaad niet meer laag genoeg. Remedie: demonteren (midden op blok links, zitten 4 slangen aan), openmaken, WD40 of teflonspray op schuif, thermo-element voorzichtig verwarmen met een brander (paardenmiddel), onder kraan weer afkoelen. Deze stappen een aantal malen herhalen.
Als het niet (genoeg) helpt: chyparse heeft ze dacht ik voor €113.
Dit zal echter geen reden zijn voor het hoge gebruik.
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.