Op dit moment heb ik erg veel last van een motormanagement lampje en loopt de motor stationair slecht.
De bx start niet meer zo enthousiast als eerst. Als ie aangeslagen is gaat de toerenteller van de 1100 naar de 500 toeren en blijft ie een beetje springen daartussen. Uiteindelijk kan ie zichzelf dan nog wel herstellen en gaat dan ongeveer 1000 toeren draaien. Vervolgens gaat het motormanagementlampje branden. Wanneer je dan gaat rijden gaat het motormanagementlampje redelijk snel uit.
Wanneer ik rem voor een kruispunt herhaalt zich hetzelfde verhaal. Hij springt dan weer tussen de 500 en 1100 toeren, herstelt zich en het lampje gaat weer branden.
De uitlaat ploft ook; ik denk dat daar benzine in komt.
Het lampje wil ook nog wel is even gaan branden als ik op de snelweg rij.
Ik heb een enkele keer gehad dat de motor inhoud rond de 3000 toeren met optrekken.
Nu is mijn vraag: wat kan er allemaal kapot zijn bij het branden van het motormanagementlampje (voornamelijk met deze symptonen)?
Ik weet dat de luchtmassameter niet helemaal goed functioneert, want dat is 3 maanden terug al uitgekomen bij het uitlezen van de computer. Maar de laatste 2 weken is ie echt een heel stuk slechter gaan lopen.
Ik ga binnenkort in ieder geval de bougiekabels en de verdelerkap vervangen.
Groetjes Sabrina
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Yep bougieskabels luchtmassameter en kijk of ze ergens valse lucht aan trekt de stappenmotor schoonmaken wil ook nog wel eens helpen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
begin eens met nog een keer uitlezen, kan heel makkelijk zelf met een draadje… als de luchtmassameter echt stuk is kan dat best vervelend zijn, het is namelijk een redelijk belangrijk stukje elektronica.
Dat schommelend toerental bij stationair lopen duidt mijns inziens op een falende stappenmotor…
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Er lijkt wel een vage sis ergens vandaan te komen, die dus misschien valse lucht aantrekt. Het is alleen lastig te horen waar dat nu precies vandaan komt. Ik dacht het ergens tussen de ruimte tussen de luchtmassameter en de oliepeilstok te horen. Iemand anders dacht ergens achter het blok. Waar liggen de zwakke punten in de slangen?
Hoe moet je precies werken met de draadjes op de uitleesstekker bij de computer zelf uitlezen?
Kun je de luchtmeter zelf ook doormeten? Zo ja, welke weerstand zou die dan moeten geven?
Waar zit de stappenmotor ergens? Is dat gemakkelijk los te krijgen?
Ik heb gisteren trouwens een andere gebruikte luchtmassameter geprobeerd (met hetzelfde bosch nummer). Toen ik ging starten gaf ie direct het motormanagementlampje en deze bleef branden (ik heb er niet mee gereden). Terwijl ie dat niet met de “oude” luchtmassameter deed.
Kan dat mogelijk komen omdat die “nieuwe” luchtmeter dan niet herkent wordt ofzo? De accu is er toen ook even afgehaald.
Het makkelijkst is om de ECU even uit te lezen. Een paar meter snoer is genoeg. Een knopje er aan maakt het wat luxer, maar de massa van de sigarettenaansteker aantikken doet het prima. Er is ergens een website waar het op staat, inclusief foutcode’s. Wie heeft de link?
Mocht je toevallig het weekend in de buurt van baarn komen, prik ik mijn snoertje er wel even aan.
Ik heb ook wel is een poging gewaagd om te begrijpen hoe je zelf zo’n kabeltje kan fixen, maar ik ben nog niet iemand tegengekomen die het even duidelijk uit kan leggen.
Anyway, ik heb ook aardig wat motormanagement probleempjes gehad.
Ik raad je aan om naar een wat oudere citroengarage te gaan, die kunnen hem terplekke ff uitlezen, bij mij in de buurt kostte dat geloof ik 5 eurotjes, zwart weliswaar
Dan weet je waar de klacht vandaan komt en weet je ook waar je je op moet richten, scheelt je een hoop gekloot mijns inziens.
Dat inhouden op 3000 toeren komt me trouwens bekend voor.
Bij mij bleef ie echt hangen, dan reed ik bv in zn 3e versnelling en wilde ik acceleren, echter je kon het gaspedaal indrukken wat je wilde, het toerental bleef ergens laag pruttelen. Komt dat je bekend voor? Bij mij was dat toen de luchtmassameter.
De stappenmotor zit achter op je gaskleppenhuis, een cilindervormige zwart onderdeel, zit met 2 schroefjes vast geloof ik. is bij mij ook gaan falen en vertaalde zich vooral in sterk schommelend en te hoog stationair toerental.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Totaal aantal Berichten: 27899
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een lijst met foutcodes zou prettig zijn
Hoe zit het dan precies met die uitlees stekker?
Die is toch 2 polig?
Ik begrijp nu dus dat je die stekker moet kortsluiten met de massa.
Waarom is de stekker dan 2 polig?
Wel zo handig om het zelf te kunnen
De BX houd in ze 5 ook in rond de 3000 rpm, als je op de snelweg volgas geeft dan houd die eerst even tegen lijkt het wel. Daarna gaat die er vandoor, bij de 160 trekt die nog goed door.
Ik verdenk de stappenmotor nog niet helemaal, omdat die ook tijdens het rijden problemen geeft, dan wordt naar mijn idee die stappenmotor niet gebruikt. Maar we houden hem in het achterhoofd. Ik vermoed ook dat als de stappenmotor deffect is dat er geen benzine in de uitlaat komt, wat nu wel het geval is.
de foutcode’s staan volgens mij wel ergens gepost in mijn bx gti topic.
sab schreef:Er lijkt wel een vage sis ergens vandaan te komen, die dus misschien valse lucht aantrekt. Het is alleen lastig te horen waar dat nu precies vandaan komt. Ik dacht het ergens tussen de ruimte tussen de luchtmassameter en de oliepeilstok te horen. Iemand anders dacht ergens achter het blok. Waar liggen de zwakke punten in de slangen?
Misschien even veel remmenreiniger spuiten op die punten waarvan jij denkt dat er een sis vandaan komt. Als hij valse lucht aanzuigt zal die ook die remmenreiniger aanzuigen en gaat de motor is meer toeren lopen omdat die remmenreiniger vrij makkelijk verbrandt. Je moet wel uitkijken dat je niet de remmenreiniger op warme delen spuit..
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
kaj1989 schreef:Euro Ongelood 98 doet wonderen!
Yep, ook in je portemonee !!!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kaj1989 schreef:eXpelliarMus schreef:kaj1989 schreef:Euro Ongelood 98 doet wonderen!
Yep, ook in je portemonee !!!!
Dat weet ik. Mij hoef je neit te vertellen dat momenteel de benzinekosten hoog liggen. Werkte tot voor een paar weken terug bij een benzinepomp. Maar het helpt wel. Staan de GTI-tjes om bekend dat je Euro Ongelood 98 moe tanke wil je een goed stationair lopende motor hebben.
Maar goed, ge zul zien da ge een goedlopende motor hebt wanneer je Euro Ongelood 98 Tankt. Tis wat duurder, maar dan heb je wel wat!
DE Bx GTI moet prima lopen op 95 zeker de latere versies, de katloze mischien iets minder maar eigenlijk ook wel prima, de enigen die eigenlijk echt om 98 schreeuwen zijn de 16V en de sport, mijn GT doet het ook prima op 95 maar ik tank 98 omdat dat ook werdt aangeraden in het instructieboekje. (en vanwege omdat de GT een carb is)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een vriend van me had een jaar of 10 geleden een BX GTi waarvan de aanzuigslang, tussen het gasklephuis en de luchtmassameter, stuk was. De motor liep slecht stationair en je kon alleen optrekken met een hoop gas. Als hij brandstofreiniger door de brandstof gooide liep het een stuk beter, maar toen de slang vervangen was liep de auto prima zonder brandstofreiniger. Misschien is dat met die euro98 wel hetzelfde verhaal.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Yep hier ga ik in mee, ik heb dit zelfde verhaal ook gehad met m’n XM 2.0 i, deze motor lijkt in veel opzichten op de 1.9 gti motor.
Ik heb toen vervangen: stappenmotor, gaskleppotentiometer, een koelwatersensor, luchtmassameter etc niks mocht baten, tot dat ik van een sloper de luchtbuis en bougiecordekabels + een extra massakabel had gemonteerd was het starten lopen en prima rijden!? Zo af en toe ging het mm lampje weer branden en ging ze even in de toeren maar heel kort, maar sins ik ook een nieuwe accu er in heb gezet is het probleem helemaal weg. wat je zeker moet doen is je ecu resetten als het probleem echt is opgelost, een totale reset!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Nadat vorige week woensdag de bx helemaal niet meer wou starten (echter na loshalen accu weer wel), ben ik inmiddels aan een luchtmeter gekomen en deze is er gister opgezet. De motor is weer afgesteld en de computer is weer uitgelezen. Er zijn geen storingen meer
Verdelerkap en bougiekabels nog onderweg