Dag,
ik heb recent een koelwatertemperatuurmeter geïnstalleerd met de voeler in de dikke waterslang vlak vóór de thermostaat. Meter heb ik eerst “ge-ijkt” door de voeler in kokend water te hangen en hem dan af te stellen op 100 graden.
Vandaag is het behoorlijk warm (25 graden), ik heb een korte rit gemaakt (met flink doortrekken), daarna rit op snelweg (8 kilometer, 120 per uur) en de meter loopt op tot 95 graden (tot voor kort bleef de meter netjes hangen rond de 88 graden). Is dat in deze omstandigheden normaal ?
Het betreft een DS 21 H 1970, géén 3-rijen radiateur.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me niet verkeerd.
Citroen!
DriverD schreef:Lijkt me niet verkeerd.
Nou, afgelopen vrijdag ging het dan tóch verkeerd. Eerste trouwrit (lang stationair gedraaid) en na een tergend langzame rit vanaf de stadsrand Delft tot bij het stadhuis in Delft ging het STOP-lampje branden i.c.m. het rode lampje van de watertemperatuur ops: . Wijzer van de temperatuurmeter kwam net even boven de 100 te staan. Heb de motor een uur kunnen laten afkoelen (bruidspaar had gelukkig een fotosessie in het centrum van Delft ), daarna géén last meer van gehad. Ik ga nu tóch maar over op een 3-rijen-radiateur en vervang ook maar meteen de thermostaat. Beiden zitten er volgens overlevering (facturen Franse garage) pas 27-duizend kilometer in, maar de reparatie is wel al 19 jaar geleden uitgevoerd….Als er net zo veel troep in zit als in het kachelradiateurtje, dan weet ik het wel. Lijkt mij, preventief gezien, een verantwoorde ingreep .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wat voor een koelvloeistof gebruik je dan? Bij 100 graden gaat water koken, koelvloeistof toch nog niet?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Bij 100 graden gaat water koken
Er staat ook niet dat er iets is gaan koken. Het STOP-lampje ging branden in combinatie met het rode lampje van de watertemperatuur, en dan lijkt het mij verstandig om inderdaad te stoppen en de motor uit te zetten.
Ik weet niet wat er in het systeem zit, ik heb de DS sinds vorig jaar september en ik heb één keer een kwart liter koelvloeistof bijgevuld, maar die hoeveelheid is natuurlijk te verwaarlozen op de bijna 11 liter die al in het systeem zat.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
100’C koelvloeistof temperatuur moet wel kunnen, als het systeem, inclusief radiateurdop, goed in orde is.
Een 3-rijige radiateur, met een nieuwe thermostaat, lijkt me een goede inverstering.
Helemaal goed: Een 23-radiateur, met inschakelbare electrische ventilator (maar dan moet je ook een expansievaatje en extra slangen gaan monteren).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je trouwerijen rijdt met je DS MOET je uiteraard zorgen dat dit soort systemen 100% betrouwbaar is, dus ik denk inderdaad even investeren in een up to date koelsysteem en dan komt er direct 11 liter verse koelvloeistof in. Misschien is het slim om direct je waterpomp ook te vervangen. Een nieuwe kost nog geen 60 euro, dus als je toch bezig bent.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Kdenk in principe dat je met dit weer en een 2 rijen radiator absoluut geen problemen moogt hebben ‘normaal’ gezien.
Op snelweg met een juiste kruissnelheid, moet de temp. sowieso onder de 90 blijven. ( op rechte stukken , geen klim), anders heb je sowieso problemen als je in stad ga rijden. In stad of als je van de snelweg komt,dan ga je de 90°C voorbij tot 100 à 105°C in file omstandigheden.
Hoe is je radiator en KVS ?
Staat je ontsteking wel juist ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
JoF schreef:GW-tje schreef:Bij 100 graden gaat water koken
Er staat ook niet dat er iets is gaan koken. Het STOP-lampje ging branden in combinatie met het rode lampje van de watertemperatuur, en dan lijkt het mij verstandig om inderdaad te stoppen en de motor uit te zetten.
Ik weet niet wat er in het systeem zit, ik heb de DS sinds vorig jaar september en ik heb één keer een kwart liter koelvloeistof bijgevuld, maar die hoeveelheid is natuurlijk te verwaarlozen op de bijna 11 liter die al in het systeem zat.
ik weet niet of je zomaar de wagen moogt afzetten als je stop en watertemp lampje gaat branden. :
het beste is snel de motorkap openzetten en de motor op stationair laten draaien, de temp zou je zo moeten zien zakken. De watermpomp moet draaien om je hete blok af te koelen.
Je zou best heel je koelcircuit inspecteren. Waterpomp, radiator,KVS, thermostaat, kachel radiator, luchthapper,rad dop.
Je weet nu heel zéker dat je watertemp lampje werkt in combinatie met je watertemp meter. Dit is een goede referentie.
Je koelsysteem moet in uitstekende staat zijn. Wat je niet kunt weten, is kalkaanslag in je blok, dit kan ook een mogelijke oorzaak.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
DriverD schreef:Een 3-rijige radiateur, met een nieuwe thermostaat, lijkt me een goede inverstering
...en dat doe ik dan ook.
Radiateurdop is recent vervangen, en de kachelradiateur heb ik 2 maanden geleden zelf helemaal ontkalkt (en sindsdien heb ik weer warme verwarmingslucht).
Ik denk dat de oorzaak te vinden is binnenin de radiateur (zoals ik al schreef: waarschijnlijk al 19 jaar oud en relatief weinig in actie geweest); mogelijk is de koelvloeistof niet zoals die zou moeten zijn (kan ik moeilijk controleren).
Ontsteking zou het probleem niet moeten kunnen veroorzaken, 1 maand geleden is er door DS Specialist Sanders electronische 1-2-3 ontsteking in gezet .
Tja, en wat betreft het afzetten van de motor: het STOP-lampje ging branden 1 seconde vóórdat ik de motor wilde uitzetten omdat ik op de plaats van bestemming gearriveerd was. Kan volgens mij dus géén kwaad.
Blijft over: het advies om ook maar meteen de waterpomp te vervangen. Daar zal ik nog eens even over nadenken . Dan is wél meteen het hele systeem op orde.
En ik ben inderdaad blij dat het waarschuwingssysteem werkt, want in combinatie met een “mechanische” watertemperatuurmeter heb ik nu altijd betrouwbare informatie.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:DriverD schreef:Een 3-rijige radiateur, met een nieuwe thermostaat, lijkt me een goede inverstering
...en dat doe ik dan ook.
Radiateurdop is recent vervangen, en de kachelradiateur heb ik 2 maanden geleden zelf helemaal ontkalkt (en sindsdien heb ik weer warme verwarmingslucht).
Ik denk dat de oorzaak te vinden is binnenin de radiateur (zoals ik al schreef: waarschijnlijk al 19 jaar oud en relatief weinig in actie geweest); mogelijk is de koelvloeistof niet zoals die zou moeten zijn (kan ik moeilijk controleren).
Ontsteking zou het probleem niet moeten kunnen veroorzaken, 1 maand geleden is er door DS Specialist Sanders electronische 1-2-3 ontsteking in gezet .Tja, en wat betreft het afzetten van de motor: het STOP-lampje ging branden 1 seconde vóórdat ik de motor wilde uitzetten omdat ik op de plaats van bestemming gearriveerd was. Kan volgens mij dus géén kwaad.
Blijft over: het advies om ook maar meteen de waterpomp te vervangen. Daar zal ik nog eens even over nadenken . Dan is wél meteen het hele systeem op orde.
En ik ben inderdaad blij dat het waarschuwingssysteem werkt, want in combinatie met een “mechanische” watertemperatuurmeter heb ik nu altijd betrouwbare informatie.
Mooi zo!
Laat je ook eens weten wat de nieuwe radiator geeft?
Ik ben eens benieuwd wat je koelgedrag van je voiture dan wordt.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je met te weinig motorolie rijdt wordt de boel ook veel te heet, kan de waterkoeling niet tegenop koelen!
Mr. Smith schreef:
Laat je ook eens weten wat de nieuwe radiator geeft?
Dat zal ik doen via dit topic.
En Vlietmansje: ik zal morgen even het oliepeil controleren. Bij plaatsing 1-2-3-ontsteking is tegelijkertijd motorolie ververst en oliefilter geplaatst. Sindsdien 1000 kilometer gereden, en ik verwacht géén hoog olieverbruik (uitwendig niets te zien).
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
GW-tje schreef:Misschien is het slim om direct je waterpomp ook te vervangen. Een nieuwe kost nog geen 60 euro, dus als je toch bezig bent.
Overweeg ik serieus. Is dat te doen zonder dat de DS op de brug staat ?
En Vlietmansje: het oliepeil was oké
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Ja, het is het ding achter je ventilator. Zes bouten, geloof ik.
.komma
Dirkman schreef:Ja, het is het ding achter je ventilator
Heb inmiddels alsnog de beschrijving gevonden in het handboek.
Lijkt mij wel te doen.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)