Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De laatste tijd start mijn DSuper niet geweldig. Vooral warm en op LPG. De startmotor (Valeo hoogtoeren-ding) huilt rond, maar de motor slaat pas aan als ik de contactsleutel (DSuper, handgeschakeld dus) vanuit startstand naar contactstand laat terugveren. Kan het contactslot soms geen of slecht contact doorgeven bij ver of te ver doordraaien in startstand? Kan ik dat met een multimeter meten, bijvoorbeeld op de onsteking? Graag jullie kundige gedachten daarover…
um, ik heb iets dergelijks ooit gehad. Tijdens het starten was er te weinig electriciteit voor een degelijk vonk. Dan slaat ie alleen aan als je stopt met starten.
Ik zou niet beginnen bij het slot, maar bij bijvoorbeeld de puntjes of de bobine (kabels).
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bij draaien van startmotor zakt de accuspanning te ver weg.
Bougie electrodeafstand checken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je motor pas aanslaat als je de startmotor stopt, heb je inderdaad te weinig power voor de vonk, tijdens het orgelen van de startmotor.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of een brak contactslot. Meet eens bobine spanning tijdens starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Spanning op bobine bij ingeschakeld contact: 12.4 V. Tijdens starten zakt de spanning terug naar 10,5 volt. Dat zou toch voldoende moeten zijn. Ik eerste de electrodeafstand van de bougies controleren.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Electrode-afstand moet op LPG iets ruimer zijn dan op benzine. Je start toch niet met choke he?
Hoe is je verbruik/mengsel (als ie te rijk staat, slaat ie ook moeilijk aan)?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Verbruik ongeveer 1 op 8,5 op gas. Hoe kan ik zien dat íe te rijk staat? Kan dat aan een testkast of zo?
De electrodeafstand iets ruimer, zeg je. Wat is dat concreet? Ik hoorde (op de sleuteldag in Ewijk) dat ze juist krapper moesten op gas. Dus 0,06 ipv 0,07.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
1 op 8,5 is niet slecht op LPG. Lijkt me niet te rijk qua afstelling.
Weet vrij zeker dat de electrode-afstand ruimer moet op LPG (0,8mm). Anders moet je ff een gasboer raadplegen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Moet, moet,
Op 0.65 of 0.7 start ie ook gewoon goed als alles in orde is hoor.
Ik pas die afstand nooit aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
welicht een brakke bobine, probeer eens hoe die het doet met een andere/frisse.
Als die krengen warm worden geven ze minder vonk, en daar zit juist jouw probleem(warm starten). Als de motor loopt krijgt ie bijna 13 volt, maar bij t starten minder. ik verdenk de bobine.
.komma
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Voordat ik zaken ga vervangen heb ik de electrodeafstand gecontroleerd: 0,8 mm. OK dus. Ook de ontsteking heb ik met de stroboscooplamp iets later gezet. Deze stond op 14* voorontsteking op het gradenboogje, exact wat de DY3 volgens het werkplaatshandboek moet hebben. In een ander topic zag ik dat dit 7 nokkenasgraden moet zijn. Ik hoop alleen niet dat ‘ie nu slomer wordt.
Nu weer een paar daagjes proefrijden (snelweg, buitenwegen, file). Bij geen relaas, bobinewisselen…
Is een bobine trouwens DS-specifiek? Of past ‘ie van alle 12V auto’s?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
0.8 vind ik wat wijd. Die vonk moet wel de overkant raken hoor. Geen vocht of olie in bougie schachten?
14 is ok op de gradenboog. Is 7 krukas graden.
Bobine is niet specifiek maar “alle 12 volt autos” is te ruim gezegd.
Heb je nog puntjes?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
0,8 er wijd. Ok, wat is dat aan te raden? Op de sleuteldag afgelopen zaterdag werd 0,6 aangeraden. Hier lees ik 0,8. Bougies zijn van Beru en zitten er ook 3.000 km in. Naast slecht starten is filerijden ook niet geweldig op LPG de laatste tijd (filerijden is zowieso niet geweldig, maar dat terzijde).
Inderdaad de schachten van twee bougies vol olie. I vervang de rubberringen onder de schachten bij iedere grote beurt, de laatste ongeveer 3K geleden. Blijft lekken. Ik zal de hoogte eens uitvlakken met extra schijven (waar kan ik die vinden?)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GeraldDSuper schreef:0,8 er wijd. Ok, wat is dat aan te raden? Op de sleuteldag afgelopen zaterdag werd 0,6 aangeraden. Hier lees ik 0,8. Bougies zijn van Beru en zitten er ook 3.000 km in. Naast slecht starten is filerijden ook niet geweldig op LPG de laatste tijd (filerijden is zowieso niet geweldig, maar dat terzijde).
Inderdaad de schachten van twee bougies vol olie. I vervang de rubberringen onder de schachten bij iedere grote beurt, de laatste ongeveer 3K geleden. Blijft lekken. Ik zal de hoogte eens uitvlakken met extra schijven (waar kan ik die vinden?)
Ik zou er NGK’s in steken met 0,7 opening. Olie verwijderen. Dat laat de vonk weglekken naar aarde voor de bougie.
Ik heb die ringen gekocht bij een ijzerwinkel in hilversum (berepoot) en die kunnen leveren in alle diktes tussen 0,1 en 1 mm. Het magazijn heeft originele ringen. dacht 1 mm dik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Om oorzaak goed te kunnen aanwijzen zou ik bougies gewoon op 0.6mm houden, kapjes van de bougiekabels en isolatieschachten van de bougies weglaten en in het donker de motorkap openen bij stationair draaien.
Vonkoverslag moet dan te zien en te horen zijn!