Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ik heb al even wat draadjes doorgespit over dit onderwerp, maar een duidelijke beschrijving over hoe ik een toerenteller aansluit kon ik niet echt vinden.
vandaag heb ik deze teller gehaald op de sloop, weet echter niet precies waaruit (type).
ik zal hem dus eerst even moeten testen.
dit vond ik in een eerder draadje: “Bij PSA tellers is de zwarte draad massa, de rode draad geschakeld +12 volt. De gele draad is voor het signaal.”
waar hang ik de gele draad nu aan. De bobine is toch het blok waar een soort bougie kabel opzit, en waar een kleine platte stekker met 4 pinnetjes opzit? waar tap ik nu een signaal af is nu mijn vraag.
peter
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
het werkt ! volgende week ga ik hem inbouwen. ik zal wat foto’s plaatsen van de operatie.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ideaal hoor een toerenteller
heb ik ook in me 1400
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
dat heb je vlot voor elkaar gekregen! bij de meesten is ‘t een drama om het werkend te krijgen. Heb je ‘m alleen getest bij stationair draaien? Zo nee, probeer maar eens gas te geven
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
euh ja. had de + en - aangesloten. de signaaldraad had ik in de stekker van de bobine gepropt, tweede draad vanaf links gezien vanaf de accu-zijde. bij gasgeven ging de meter naar 2000 en verder dus ik neem aan dat het klopt.
ik wilde net een foto maken van de testopstelling maar toen bleek de accu van de camera leeg. volgende keer beter.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
@ McDean:
weet jij nog hoe je op een degelijke manier die puls van de bobine hebt gekregen? wordt dat een knipje in het draad en de signaaldraad erop solderen, krimpkousje om het af te werken?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bx-cannes schreef:@ McDean:
weet jij nog hoe je op een degelijke manier die puls van de bobine hebt gekregen? wordt dat een knipje in het draad en de signaaldraad erop solderen, krimpkousje om het af te werken?
solderen in de stekker
heb je geen knipsels in je draden wil je het ongedaan maken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als ik ergens wat moet aftakken, dan zet ik geweoon de striptang in het draadje en trek het hulsje aan. Zit meestal wel wat marge in om het zo op te schuiven, ander draadje daar op solderen, vervolgens met vulcanische tape afwikellen, even aansteker erbij en klaar!
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Hij zit erin! was even knutselen, maar hij zit op zijn plaats nu. De signaal hebben we op de stekker-pin gesoldeerd.
Heb alleen nog geen geschakelde 12V. iemand een suggestie? ik heb het tijdelijk even met een continue gedaan waar een switchje tussenzit, omdat ik het even wilde testen. maar dit is niet iets voor permanent.
morgen gaan we even een stuk rijden en kijken wat er gebeurt. af en toe lijkt de wijzer wat springerig, maar m’n motor loopt ook onregelmatig dus misschien heeft dat een verband. nouja.
bx-cannes schreef:
Heb alleen nog geen geschakelde 12V. iemand een suggestie?
In het schema http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_schema_6_1987_3.html
zie je dat je aansluiting 3B3 v/h tellerblok kunt pakken (loopt naar 7M1). Vaak even zoeken naar welke stekker het dan precies is en waar ie zit, maar op deze manier (of vergelijkbaar) heb ik het destijds ook bij mijn 1400 gedaan.
bx-cannes schreef:
morgen gaan we even een stuk rijden en kijken wat er gebeurt. af en toe lijkt de wijzer wat springerig, maar m’n motor loopt ook onregelmatig dus misschien heeft dat een verband. nouja.
Mmm, deed ie dat al voordat je begon?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
dat deed ie al toen ik em kocht. maargoed het is er zo één van 50 euro dus er kloppen wel meer dingen niet helemaal. tis alleen stationair hoor dat ie onregelmatig is. sinds de aansluiting van de teller is er niks veranderd aan het gedrag van de motor. ik zal hem morgen even tesetn op de weg. ben benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Maar welk pootje op de teller moet nou met welk draadje verbonden worden? En welke aansluiting op de bobine heb ik nodig bij een 1400 ?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
€ 50 voor een toerentellertje waarvan je a) niet weet dat-ie het doet (op voorhand) en b) niet weet of het de goede is?
Dat springen van je meter kan namelijk ook verklaren dat je toch de verkeerde teller voor je BiX hebt… Er schijnen er verschillende gevoerd te zijn behorend bij de verschillende motoren die geleverd zijn, dacht ik ooit ergens op dit forum gelezen te hebben?!
Ik ga in ieder geval mijn reserve-dash’s voorlopig niet in de kliko mikken (€ 50 !!!!! )
EDIT: ik herlees en begrijp dat je de BX voor € 50 hebt gekocht?
Goed, ik ben een vent en laat mijn bericht staan: kommaar, kommaar, kommaar!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Kijk hier het schema gerust even na, dan kun je precies al je vragen zelf beantwoorden…
Ich bin ein Breaker
Paul Cornelisse schreef:Maar welk pootje op de teller moet nou met welk draadje verbonden worden? En welke aansluiting op de bobine heb ik nodig bij een 1400 ?
Voor mijn toerenteller (eentje uit een Triumph) heb ik voor de puls, de linkerkant (als je er voor staat) van de bobine gepakt
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
karel schreef:
Kijk hier het schema gerust even na, dan kun je precies al je vragen zelf beantwoorden…
Ja, dat had ik ook al bekeken in de Haynes, Karel. Ik wil alleen graag putten uit de ervaringen van anderen, dan ben ik sneller klaar
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc