Hallo Allemaal,
welke xantia blokken zijn het geschikst voor lpg - g3?
mvg Ruud
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
de 16kleppers zijn over het algemeen de beste gasblokken
Als je gek bent op kleppen stellen kan een 8 kleppertje ook wel ... ze kosten vaak helemaal niets haha. Ik ben er inmiddels ook achter waarom snik snik..
Maar zonder gekheid als je een beetje handig bent kun je zo’n 8 klepper vaak heeel goedkoop op de kop tikken. betekent wel om de 10.000 k/m distributie los, nokas er uit en toch gauw een paar uurtjes werk.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JaboV schreef:Als je gek bent op kleppen stellen kan een 8 kleppertje ook wel ... ze kosten vaak helemaal niets haha. Ik ben er inmiddels ook achter waarom snik snik..
Maar zonder gekheid als je een beetje handig bent kun je zo’n 8 klepper vaak heeel goedkoop op de kop tikken. betekent wel om de 10.000 k/m distributie los, nokas er uit en toch gauw een paar uurtjes werk.
Gr Jaap
Dit geldt overigens alleen voor de 1800 motor. Een 2.0 en een 1.6 doen het prima op Lpg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
m.a.w. een 1.8 8 kleppert laten staan
16 kleppers zijn zelf stellend?
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
betekent wel om de 10.000 k/m distributie los, nokas er uit en toch gauw een paar uurtjes werk.
Als je een beetje veel rijdt sta je dan 4 keer per jaar je kop te tikken…
Op de 1.6 (8 kleppers) zit dezelfde cilinderkop als de 1.8 8 klepper, dus hiervoor geldt hetzelfde verhaal op lpg.
Als je handig bent, dan kun je er eenzelfde cilinderkop van eind ‘80 begin 90er jaren erop leggen (zaten op meerdere Peugeots en Citroens), daar waren de klepzetels harder, waardoor je veel minder kleppen hoeft te stellen.
16 kleppers daar hoef je helemaal geen kleppen meer te stellen, dat gaat automatisch (zitten hydraulische klepstoters in die automatisch de goede klepspeling stellen).
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Loutre schreef:Op de 1.6 (8 kleppers) zit dezelfde cilinderkop als de 1.8 8 klepper, dus hiervoor geldt hetzelfde verhaal op lpg.
Als je handig bent, dan kun je er eenzelfde cilinderkop van eind ‘80 begin 90er jaren erop leggen, daar waren de klepzetels harder, waardoor je veel minder kleppen hoeft te stellen.
Toch vreemd dat mijn klanten met een 1.6 nooit problemen hadden en met een 1.8 alleen maar….. Hmmm… zal wel mazzel gehad hebben die 10 jaar in diverse garages met al die auto’s
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of de mensen met de 1.6 waren particuliere rijders die veel zuiniger met zijn auto omspringen…..
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
EW schreef:Of de mensen met de 1.6 waren particuliere rijders die veel zuiniger met zijn auto omspringen…..
80% waren leaserijders. De meeste particulieren hadden een ex-lease wagen. De koppen van die auto’s gingen zo’n 3 ton mee voor de zittingen minder werden. Bij een 1800 was het bij 80.000 gedaan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die 1.6’en waren toch dezelfde blokjes die in de BX lagen? Die kunnen er volgens mij juist (in de BX) erg goed tegen.
Daarom zeg ik ook dat de oude cilinderkoppen er wel goed tegen konden. Ik weet niet precies tot welk jaar die 1.6 in de Xantia geleverd is, maar bij latere ZXen ligt hetzelfde 1.6 motorblok erin en daar zijn wel degelijk dezelfde problemen op gas als met de 1.8’s. Op een gegeven moment ergens in de jaren ‘90 zijn ze zachtere klepzetels gaan gebruiken, waardoor de problemen op lpg ontstaan zijn.
Het onderdeelnummer van de cilinderkop is voor de 1.6 en de 1.8 echt hetzelfde. Zoek maar op bij service.citroen.com Dan kom je er ook meteen achter dat er meer motoren zijn met diezelfde cilinderkop.
Bestelnr. is 0200 F2
Loutre schreef:Op de 1.6 (8 kleppers) zit dezelfde cilinderkop als de 1.8 8 klepper, dus hiervoor geldt hetzelfde verhaal op lpg.
Als je handig bent, dan kun je er eenzelfde cilinderkop van eind ‘80 begin 90er jaren erop leggen (zaten op meerdere Peugeots en Citroens), daar waren de klepzetels harder, waardoor je veel minder kleppen hoeft te stellen.16 kleppers daar hoef je helemaal geen kleppen meer te stellen, dat gaat automatisch (zitten hydraulische klepstoters in die automatisch de goede klepspeling stellen).
dat wisselen van de kop is dat gewoon plug en play of moeten er nog dingen aangepast worden?
persoonlijk vind ik de duurzaamheid op lpg wat koffiedik kijken. sterk afhankelijk van rijstijl en dat soort dingen.
Wil ik dus zonder te veel kosten rijden dan is een 16v het beste? en bij 3 ton is een revisie nodig zoals ik begrijp?
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Op lpg loop je vroeger of later tegen een koprevisie aan da’s onvermijdelijk. De meesten (ook 16 kleppers) zullen de 3 ton niet halen zonder revisie. De meeste kopjes, ook van andere merken overigens, houden het na zo’n 1,5 tot 2 ton voor gezien.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Loutre schreef:Het onderdeelnummer van de cilinderkop is voor de 1.6 en de 1.8 echt hetzelfde. Zoek maar op bij service.citroen.com Dan kom je er ook meteen achter dat er meer motoren zijn met diezelfde cilinderkop.
Bestelnr. is 0200 F2
Dat klopt, alleen krijg je nu een kop die dus wel goed is. De bestelnummers voor de kop van een 1600 en 1800 waren in de jaren 90 echt niet dezelfde! Sterker nog: voor een 1800 had je 2 bestelnummers: 1 voor een kop voor een benzinewagen en 1 voor een auto die op lpg liep!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JaboV schreef:Op lpg loop je vroeger of later tegen een koprevisie aan da’s onvermijdelijk. De meesten (ook 16 kleppers) zullen de 3 ton niet halen zonder revisie. De meeste kopjes, ook van andere merken overigens, houden het na zo’n 1,5 tot 2 ton voor gezien.
Gr Jaap
Grappig, mijn pa’s 1.8 16v heeft er inmiddels 407000 km op zitten op LPG. Zonder dat er revisie nodig was, ding draait nog als een zonnetje. Ik heb eigenlijk nog geen enkele 16 klepper Xantia gezien op LPG die dringend een koprevisie nodig had rond de 3 ton. Maar goed, dat zal ook wel sterk afhankelijk zijn van het onderhoudsverleden ed.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005