Medezwevers,
Het jaarlijkse moment was weer eens daar, de APK. Ik had zelf wat kleine punten, maar de garagist is met de dame na oplossen ervan van de keurmeester getogen. HHij had zelf de dame op de brug nog eens bekeken van onderen, en had zelf ook wel wat “toekomstige” problemen in het vizier.
Helaas, de APK keurmeester vond het problemen van directe aard, roest aan dragen delen achter. Details, zie de vraag verderop.
Tweede, eenvoudiger op te lossen punt, verschil in remkracht. Voor 30% tussen links en rechts, achter 60% Maar ja, als je DS rijdt, merk je dat dus niet…. Afijn, da’s een kwestie van schoonmaken, remblokken bekijken en eventueel vervangen.
De roestvraag, is er vervangend plaatwerk? Het gaat om de onder/zijkant van de balken naast de kofferbakbodem waar de veerbollen en onderliggende schokbrekers vast zitten. Is er voor die hoek vervangend plaatwerk bij chyparse of niet? en hoe noemen zij dat dan?Als zulk plaatwerk er niet is, zal ik zelf aan de slag moetne om iets te fixen.
Andere schade, plaatwerk onder de tank. Kwestie van tank uitbouwen, boel kaalmaken en stukje plaat erover.
Helaas, voor al deze “schade”, het gaat om roest rondom plekken die in het verleden al eens zijn aangepakt. Ik heb de boel nog niet kaalgemaakt, dus het kan zijn dat er in de genoemde gebieden nog meer zit. Ik denk erover om als de boel kaal is, eens echt te kijken wat de beste oplossing is ivm verwijderen oud/hersteld plaatwerk (in 94, afgaande op historie van de dame). Inderdaad, laagjes over elkaar geeft garantie…... voor opnieuw roest in de toekomst als de boel na het lassen niet goed beschermd is tegen roest.
Alvast bedankt voor het meedenken en de tips!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
offtopic, ik reed vandaag door Sud horn door een wijk, er was een huis met een garage met daarop een tekening van een . . .DS. Is dat jouw stekkie ?
inhoudelijk,
dat deel is inderdaad te krijgen, geen nood. ik denk dat het idd handig is eerst de schade eens op te nemen, dingen lostrekken, wellicht kun je af met alleen een deel inlassen, misschien ook niet.
misschien eerst ven ander apk station proberen
.komma
Sssstttt…...
Niet verder vertellen…...
Ik geef toe, schuldig….
Alleen spotte ik vandaag bij het verlaten van hetzelfde buurtje een zwarte dame… toch niet per ongeluk de jouwe?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
alleen als t een tweede neus was…
.komma
Dat kan ik niet aan de achterkant zien…..
Maar volgens mijn vrouw kwam er eentje met oudere neus voorbij, dus dan klopt het vrij aardig.
Maar goed, mijn dame staat niet op haar plekje…... en ik heb in de chyparse gids van 2007 nog niet gevonden wat ik zocht aan vervangende ijzerwaren…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zijkanten van de kofferbodem kon ik ook niet vinden. Heb ik zelf gemaakt door eerst een houten mal te zagen en hier de boel omheen te kloppen. Was eigenlijk zo gebeurt. Voor de vouw in het stukje plaat heb ik een stuk staf rond 20 in vorm geslepen en met een stukje U profiel als tegen mal sla je dit er gemakkelijk in.
Nu zag ik laatst wel op DSassen een stukje plaat wat al gedeeltelijk in vorm is…...alleen hebben ze wel alleen maar het gemakkelijk deel gedaan, dus niet de vouw en de rondlopende overlapnaad op de bodem:
Ook moet je je hele achterzijde slopen om dit in te bouwen, een stukje zelf maken vind ik het makkelijkst.
Ik zou zeggen onderste 30mm eruitslijpen/losboren (dat is waarschijnlijk verrot) nieuw stuk maken en terug lassen, is heel goed te doen. Ik zou dan als je toch bezig ben ook gelijk de kofferbodem vervangen want die zal ook wel rot zijn dan.
Suc6
Edit, ik zie zojuist op citroworld volledig gevormde stukken:
wel ff 93.76 neertellen en blijft nog steeds het nadeel dat je je hele achterkant moet slopen..
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Bedankt voor deze tip!
Het zal inderdaad zelf maken worden.
De kofferbakbodem was in 94 dus het probleem…..
Die is vervangen, en dat stuk plaatwerk is dus nog hard. Alleen daar waar die bevestigd is aan de onderzijde van de balken is “iets” niet helemaal goed gegaan. Ik kan niet meer beoordelen of dat van onderaf erop gebakken is, of van binnen uit erop gelegd…..
Ik zal met deze inforamtrie in het achterhoofd inderdaad eens schoon gaan maken, en vervolgens voorzichtig de slijptol en/of dremel (die is wat kleiner) hanteren. Het is ook niet het laswerk, maar de hele zaak rondom, veerbol, lekzak en stangetje moeten worden uitgebouwd om overal goed bij te kunnen…. en dat wat ik zelf kan doen, scheelt weer in de rekening , en het houdt me van de straat.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Weghalen valt mee, alleen veer cylinder moet idd weg en dat is zo gebeurt. Je kan er verder goed bij vanuit de kofferbak. Meeste laswerk moet toch van binnen uit gebeuren. Succes. Ik heb helaas geen fotoos van toen ik bezig was (ik heb even gezocht). Alleen van toen ik klaar was, dus daar heb je niks aan.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Ff een update over de gatenkaas…...
Vandaag eerste even aan de remmen wezen werken. Remblokken rechtsvoor waren glazig, vermoedelijk gevolg van LHM en koelvloeistof die erop terecht is gekomen in de zomer, hogedrukleiding die lekte. en altijd op de parkeerremklauwen….... Schoonegemaakt, opgeschuurd, en het binnenste remblok omgeruild met de binnenste van de andere remklauw aan de andere kant. Ook fdie eerst even schoongemaakt enzo. Rembalans voor dus vermoedelijk binnen 20% norm. Achterremmen was een ander verhaal, de remblokken rechtsachter bleken toch teveel aangetast door de LHM afgelopen winter. Bij de revisie van de cilindertjes ze eerst even laten zitten, maar nu was de voorste alweer volledig smerig en glad, dus vervangen. Verder moet het voorste blok nog even nagesteld worden (Maar door de rotte afstelmoer die rond is, ff een probleem met als oplossing oplassen van een andere moer) .
En toen de brug op…....
Eerst met de roterende staatlborstel eens rond de bevestiging van de veercilinders de boel schoon. Tsja…. Laagje op laagje op laagje…Steeds op dezelfde plek. Dat wordt uitslsijpenhorizontale delen, verticale delen deels sterk genoeg. wordt inderdaad plaatwerk op maat maken, L vorm, en de boel is weer stevig. Ik ga alleen wel aan de bovenkant van die smalle balk een paar gaten maken om er owatrol in te kunnen flikkeren naderhand. Probleem lijkt te zijn dat de boel er op zich goed onder is gezet, maar omdat de roest van binnenuit niet is aangepakt, het plaatwerk vrolijk verder roest. Afijn, plaatwerk maken hiervoor moet nog.
Want eerst ging de tank er onder uit… Ook niet voor het eerst, en die is ook al eens niet goed terug gezet… Tankrubbers pleitte, verbogen beugels…. Maar na een uurtje prutsen en de tank wat leger laten lopen ( maar goed dat er maar ongeveer 20 liter inzat) kon ik eens kijken naar de schade daar. En ook hier weer plaatjes op plaatje. Met name de horizontale delen gans verrot of deels rottend…. Ook de helft van de ventilatie openingen zat dichtgetectyleerd…..
De meeste schade zit aan de achterkant, waar de dwarsbalk zit met al die schotjes….... Na 2 uren borstelen en slijpen kreeg ik goed zicht op de gatenkaas die met ogenschijnlijk lapjeswerk aan elkaar vastgeplakt zat. Nu is het vrijwel allemaal los, alleen in het midden is de boel keihard. Om
de zaak weer van stevigheid te voorzien komt er een nieuw profiel in van links naar rechts over de volle breedte uit één stuk van binnenuit. Daarna flink in de owatrol, en dan kan de tank er weer in. Als ik die tenminste goed heb bekeken, want ik verdenk de tank nog steeds van een vorm van lekkage bij de pijpjes voor de benzineleidingen (ie, heeft naast de vulopening nog 3 pijpjes) Daar zit de boel ook mooi dichtgekleid…
Voorlopig staat de dame nog deels ontkleed bij de garage…. Ivm tijdgebrek over een week of 2 weer verder…...
Nadeel van dat borstel en slijwerk, je weet sooms niet waar je kan stoppen, maar voordeel is wel dat ik nu wel weet wat er waaar gedaan is. En de reparaties die onder mijn beheer zijn uitgevoerd blijken nu nog keihard te zijn (of dat over 15 jaar nog zo is…)
Dan begint een verzinkt chassis wel voordelen te krijgen…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, vandaag weer een dag DS knutselen. De bodem onder de tank zit met een hoekprofiel weer vast aan de achterbalk. Alleen kostte het meer moeite om de tank erin te krijgen dan om hem eruit te halen. Ten eerste lijkt de passing op zich minder goed, ten tweede moest het pallas plaatwerk voor de balk rechtsachter er ook af, om de benzine leidingen in de rubbers te kunnen schuiven.
Grootste geklungel, de vulpijp, wat een onmogelijk stuk rubber na 35 jaar….. Maar goed, na 2 uur prutsen zat de boel redelijk als vanouds. Voor de vulslang moest het achterwiel eraf om er goed bij te kunnen.
Daarna het plaatwerk van de kofferbak onder handen genomen. Helaas, de onderste horzintale en verticale delen van de kofferbak links waren zompesnat. Daaronder dus roest. Ik vermode lekkage langs de C stijl tussen wasbord en plaatwerk, de bekleding van de wielkast zelf links achter is namelijk wel droog…
Maar goed, na het borstelen van de kofferbakbodem, en de rand rondom bleek de Emmenthaler aard van het beestje…... De rand van kofferbak bodem wordt opnieuw ingelast met nieuw materiaal, het slijpwerk rondom de veercilinders achter kostte wel veel tijd. Omdat er links minimaal 3 plaatjes over elkaar waren gebakken, toch maar veel weggehaald. Dan kan het nu weer netjes gebeuren.
Dus ook de achterveerbollen verwijderd, en de zuigers van de veercilinders. Lekzakken worden vervangen, evenals het rubbertje waar een kogel in lijkt te zitten,. en de aanslagrubbers wordne ook vernieuwd. De linker lekzak was trouwens gaar….. Bij het verwijderen ervan keek ik er maar naar, en er kwam al gelijk bruine soep uitlopen…... De slangklem zat ook muurvast, maar kwam met kruipolie wel los, maar ondertussen was de zak al op 2 plaatsen lek. Maar wat een vieze meuk….. ipv groene LHM, bijna motorolie…..
Volgende klus wordt het pas maken van het plaatwerk dat ingelast gaat worden, en dan kan de boel weer in elkaar gezet worden. Daarna flink met de Owatrol in de slag, om verdere roest voorlopig buiten de deur te houden.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Gisteren had ze klaar kunnen zijn…...
Na het afbakken van de kofferbakranden aan de binnenkant, gisteren plaatwerk aan de balken aan de buitenkant op maat gemaakt. Ws ff pielen, meten, buigen/kloppen en weer meten, maar uiteinedelijk was ik tevreden. Dus wachtne op de lasser, want dat kan ik zelf nog niet (iets wat wel handig is met een DS).
Dus omdat ik mij verveelde, eens een veercilinder nader bekeken. De linker zuiger gleed soepeltjes eruit, mooi stukkie werk! Wel opvallend, in die zuiger zit in het midden een heel dun stukje metaal, je kan er bijna doorheen kijken…..
Schoongemaakt, cilinder schoongemaakt, en weer teruggeschoven. toen de rechter zuiger…... Afijn, zo vast als een huis…. Dus dat wordt een gevalletje ophonen aan de binnenkant (de cilinder loopt “vast” als ie er 3 cm in zit)de zuiger zelf had een soort zwarte velek met pokdalig oppervlak. Roest dus, maar dat heb ik al kunnen polijsten…..
Afijn, achter elk klusje schuilt wel weer een nieuwe klus…...
En van alle rust is inmiddels het plafond ook al gaan zakken…..
Dat wordt dus vermoedelijk ook binnen een jaartje het dak eraf…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Een ongeluk komt zelden alleen…
Wel goed dat je het zo voortvarend aanpakt (eigenlijk kan je ook niet anders)
Succes met het vullen van je Leerdammer, en hopelijk valt je dak mee.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Lekker bezig zeg!
Het is een hoop werk maar het geeft wek veel voldoening als je het klaar hebt. En voorlopig heb je er dan ook geen omkijken meer naar.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Inderdaad, delen die ik nu aanpak zouden weer jaren mee moeten kunnen gaan. Maar op sommige plekken zal ik achterdochtig blijven, hier en daar leverde het aan elkaar bakken van het plaatwerk wat probleempjes op, hoofdzakelijk te dun oud plaatwerk, waar de las doorheen brandt… Dan moet je het nog een keer doen….
Aan de andere kant, je wilt ook soms niet weten wat voor narigheid je kan aantreffen, en dan komt toch regelmatig de vraag of het nog verstandig is om door te gaan, of te stoppen, en op zoek te gaan naar een nieuw/verzinkt chassis om alle goede delen om te zetten…...
Dat zal het toch wle in de toekomst worden vrees ik, want het plaatwerk van 73 is nou niet bepaald van de beste kwaliteit geweest…... af fabriek….
Mar goed, ik hoop de klus maandag eindelijk eens af te kunnen ronden. In het weekend maar eens op zoek naar ene oplossing voor de omlaagvallende he,melbekleding, want dat vind ik 3x niks en uitermate irritant…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gewoon spuitbus lijm van 3M, werkte erg prettig bij hemelbekleding van de CX. Geloof me, die wou nog veel harder vallen…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Zo, weer een klusdag erop zitten.
Vrijdag dame wederom op geweest voor apk en wederom afgekeurd…
Op laswerk wat de vorige 3x nog wel goed was voor apk…..
Dus dat vandaag maar weer aangepakt….
En het nieuwe probleem is wel weer een topic waard helaas….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!