McDean schreef:trouwens ik heb de dorpels van de GT getectyleeerd, ook weer een mooi zwart effect en mischien iets meer protectie tegen roest?
Voor roest ben ik niet echt bang, alles aan de TRS is volgestort met ML
En mijn ervaring met tectyl is, dat het aardig snel verkleurd, of in ieder geval niet zwart blijft bij gebruik aan de buitenkant van de auto.
Ik heb bij een van mijn bx-en ooit de dorpels weer zwart gespoten, en het zag er uit alsof ik een nieuwe auto had. Dat hoop ik nou ook te bereiken
En tja voor kwasten valt wat te zeggen, maar afplakken is ook niet zo verschrikkelijk veel werk.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Ik heb nog een antieke bx met draagarm lagers aan de voorkant, ipv het systeem dat dat latere bx-en hadden, met alleen 2 silentblocs…
Hey, als je weet waar je ze krijgen kan, ben ik nieuwsgierig
Ben ze ook nodig
Heb jij er ook nog lagers in zitten dan?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Jep. Het boeltje zkwiekt, kirt, knort en knarst lekker
Ik zal morgen eens rond gaan bellen naar die lagers. Mijn vader kwam ze jammergenoeg niet tegen in de ‘standaard’ skf lagerlijst, dus zal het wel redelijk duur worden.
We hebben al lopen denken om 2 bussen te maken in de draaibank, die de lagers vervangen, zodat er een nieuwer type draagarm in kan. Maar eens even een autocadje maken.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik heb net even 2 lagers gehaald bij de dealer, vanavond maar eens monteren.
Ik vroeg bij de dealer naar de voorste draagarmlagers, na een hoop gezoek bleken ze niet meer in het systeem te staan, ‘maar we hebben nog een microfishes apparaat staan, en daar staan ze vast wel in’.
Even later komt hij terug met een bestelnummer, typt ze in op de computer, blijkt hij ze op voorraad te hebben Ze zitten namelijk ook ergens in een C5…
Kostda: 15 euro per stuk.
Ik ga straks nog even nameten of het inderdaad exact de goeden zijn, maar de afmetingen die ik zo kan zien kloppen.
Voor de gene die ze ook wil bestellen:
Nr:75 472 408 Lager 22X14-14
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
GoofBlikscha schreef:
Voor de gene die ze ook wil bestellen:
Nr:75 472 408 Lager 22X14-14
Das mooie info, ze zitten namelijk ook in mijn sport nog
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Goed, het zijn de juiste lagers. Alleen kan ik de boel nog niet definitief in elkaar zetten, omdat ik nog wat afstelringetjes moet halen…
Bijna klaar….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Haalje precies dezelfde als die eruit kwame?
Nou hehe, het zit allemaal weer in elkaar. Zo veel werk was het niet om dat asje er weer in te krijgen, maar ik zag er erg tegenop. Al met al een klein uurtje werk…
Nou is dat spelingsloos, maar nou hoorde ik alweer een pokkepok stangetje Nouja, dat vind ik voorlopig geen ramp.
Er zijn nog wat kleine dingetjes te doen, koppeling afstellen, pook afstellen, uitlaat opnieuw ophangen (trilt) en de auto houdt nog steeds een beetje in, al heb ik het idee dat dat al minder wordt. Misschien gewoon een kwestie van losrijden?
Ik heb net even stiekum 2km gereden, hij veert prima, wegligging als een huis, maar traag als ... door een nauwe trechter. Ik ben niet meer gewend dat een BX zo langzaam kan zijn
Wat ook heel erg wennen is, is het gebrek aan stuurbekrachtiging. Er ligt nou 175-65 onder, dat lijkt me niet overdreven. Sturen is echter een ramp, gaat echt loeizwaar Maar ook dat zal wel een kwestie van wennen zijn, ik weet nog dat mijn 16TGI eigelijk ook heel zwaar stuurde.
Verder voelt de auto nogal ‘stug’ aan. Net alsof je in een auto van 3000kg rondrijdt.
Maargoed, al deze dingen merkte ik ook al toen ik hem ophaalde bij patje vandaan, dus het zal wel zo horen
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Inhouden van de carburateur is meestal een te arm mengsel. Of langer choken of de co afstellen, denk ik. Verstopte remluchtsproeiers schijnen ook boosdoeners te kunnen zijn.
Het zwaar sturen: komt de auto van voren netjes omhoog? Sturen in mijn bx leek op fitness, maar nadat ik de hoogte goed had afgesteld (stond veel te laag, auto kwam van voren niet direct omhoog) stuurde de auto erg lekker, alhoewel toen meteen frisse michelins eronder waren gezet, het heeft misschien er ook mee te maken.
Ik had je nog gevraagd over de aandrijfassen (pb )
Visa Ventje schreef:Inhouden van de carburateur is meestal een te arm mengsel. Of langer choken of de co afstellen, denk ik. Verstopte remluchtsproeiers schijnen ook boosdoeners te kunnen zijn.
Het zwaar sturen: komt de auto van voren netjes omhoog? Sturen in mijn bx leek op fitness, maar nadat ik de hoogte goed had afgesteld (stond veel te laag, auto kwam van voren niet direct omhoog) stuurde de auto erg lekker, alhoewel toen meteen frisse michelins eronder waren gezet, het heeft misschien er ook mee te maken.
Ik had je nog gevraagd over de aandrijfassen (pb )
Qua carb.: ik rijd op LPG, dus wordt alleen de gasklep van de carb gebruikt toch?
De auto komt van voren goed omhoog, en staat ook op de juiste hoogte. De voorveerpoten zijn echter wel wat stroef..
Ik rijd wel op merk onbekend banden.. Dat zal ook wel niet meehelpen..
Oja, over die aandrijfassen, ik kijk morgen even. (ik heb echt geen idee in welke staat ze zijn, volgens mij wel goed..)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Zo, de rechterdorpel is weer keurig zwart! Eerst heb ik een groot gedeelte van de ‘citroën kit’ weggestoken, er zat soms wat beginnende roest onder. Alles netjes schoongemaakt, en met tectyl behandeld. Daarna heb ik er een lag zijdeglans zwart overheen gespoten, ziet er netjes uit.
Ook heb ik net de achterbumper een beetje bijgewerkt, een laagje grijze lak over de slechte plekken gespoten. Ik maak straks wel wat foto’s, het ziet er erg netjes uit! (jammergenoeg is ook de achterbumper niet mooi meer, en orgineel was het een beige bumper )
Volgende week eens kijken of de verzekering van mijn ouders TZI over kan op de TRS, zodat ik in de TRS kan rijden, en de TZI voor groot onderhoud een maandje uit de roulatie kan. En dan kan ik met de TRS naar het kampeerweekend
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
De eerste 10km zijn gereden. Opmerkingen:
- Druklager gaat sneller stuk dan gedacht, hij maakt nou ook geluid als je de koppeling niet in trapt… Ik probeer hem zo nog even te smeren, en anders ga ik volgende week of de week daarna het druklager+drukgroep vervangen.
- Pokkepokstangetje RV gaat in snel tempo meer klapperen
- Als ik volgas accelereer, trilt er iets in de voorwielophaning (duidelijks voelbaar in het stuur)
- veerpoot linksvoor geeft af en toe een harde ‘klik’, binnenkort maar even een andere veerpoot monteren.
oja, en het LPG systeem moet afgesteld worden. Ik ben al een end op weg, maar echt helemaal soepel rijdt hij nog niet. Het heeft iets te maken met die grote stelschroef (opbrengst?) in de lpg slang, na wat gedraai rijdt de auto al veel beter, maar ik denk dat ik wat meer apperatuur nodig heb om het af te stellen.
Verder rijdt het wel lekker!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993