Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Zaterdag heb ik een Visa in Belgie gekocht en zou deze graag rijdend vanuit Belgie naar Nederland brengen. Enige probleem er zit geen kenteken op. Het 1-daags kenteken is alleen in Nederland geldig en niet in Belgie. De RDW adviseerde mij om contact op te nemen met de belgische rdw. Nu heb ik die op internet gevonden, maar vind de site erg onduidelijk. Heeft iemand ervaring hiermee. Ik hoorde ook iets over een transito kenteken, heeft iemand hier al ervaring mee?
Kortom ik hoor graag wat ideeen mogelijkheden met name voor het belgische gedeelte.
Groetjes Aniek
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Re: Auto invoeren vanuit Belgie
visapowerrr schreef:Ik hoorde ook iets over een transito kenteken, heeft iemand hier al ervaring mee?
Kortom ik hoor graag wat ideeen mogelijkheden met name voor het belgische gedeelte.
Groetjes Aniek
Een transito-kenteken kan de RDW alleen afgeven als je met de auto bij de RDW langsgaat, ze moeten `m namelijk technisch onderzoeken… Dit is dus niet interessant voor iemand die een auto wil invoeren naar NL.
Kennen ze in Belgie geen export-kenteken zoals in NL en in Duitsland? Verzekering moet te regelen zijn (desnoods bij Het groene-kaarten-registratiebureau
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Re: Auto invoeren vanuit Belgie
25trd schreef:
Een transito-kenteken kan de RDW alleen afgeven als je met de auto bij de RDW langsgaat, ze moeten `m namelijk technisch onderzoeken… Dit is dus niet interessant voor iemand die een auto wil invoeren naar NL.
Kennen ze in Belgie geen export-kenteken zoals in NL en in Duitsland? Verzekering moet te regelen zijn (desnoods bij Het groene-kaarten-registratiebureau
Klopt kwam erachter
Ik heb de RDW van Belgie gebeld, maar het is zeer omslachtig. De auto moet naar Brussel worden gebracht voor een keuring om een transist kenteken aan te kunnen vragen en dan voor een maand verzekerd worden bij een belgische verzekeringsmaatschappij.
.......
Je kunt hem toch ook in NL verzekeren en hierheen rijden en dan naar RDW met alle papieren of mag dat niet??
Re: Auto invoeren vanuit Belgie
visapowerrr schreef:25trd schreef:
Een transito-kenteken kan de RDW alleen afgeven als je met de auto bij de RDW langsgaat, ze moeten `m namelijk technisch onderzoeken… Dit is dus niet interessant voor iemand die een auto wil invoeren naar NL.
Kennen ze in Belgie geen export-kenteken zoals in NL en in Duitsland? Verzekering moet te regelen zijn (desnoods bij Het groene-kaarten-registratiebureau
Klopt kwam erachter
Ik heb de RDW van Belgie gebeld, maar het is zeer omslachtig. De auto moet naar Brussel worden gebracht voor een keuring om een transist kenteken aan te kunnen vragen en dan voor een maand verzekerd worden bij een belgische verzekeringsmaatschappij.
ik wee nie hoor, maar volgens mij is het toch een tikkie anders.
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Een nummerplaat is bij ons nominatief en gaat bijgevolg mee als je van auto veranderd.
Kan je ad vorige (Belgische) eigenaar niet vragen of je z’n plaat kan gebruiken? Stel een document op of zo, waarin je verklaart alle verantwoordelijkheid te dragen ingeval schade, blablabla. Zo heb ik dat gedaan toen m’n cx naar Nederland verhuisde.
Wij hebben wel zoiets als Z-platen, zijne garageplaten of handelaarsplaten. Maar dan moet al iemand kennen om dat gedaan te krijgen. Wordt wel es op tweedehands.be aangeboden, maar lijkt me nogal louche
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Re: Auto invoeren vanuit Belgie
gompy58 schreef:visapowerrr schreef:25trd schreef:
Een transito-kenteken kan de RDW alleen afgeven als je met de auto bij de RDW langsgaat, ze moeten `m namelijk technisch onderzoeken… Dit is dus niet interessant voor iemand die een auto wil invoeren naar NL.
Kennen ze in Belgie geen export-kenteken zoals in NL en in Duitsland? Verzekering moet te regelen zijn (desnoods bij Het groene-kaarten-registratiebureau
Klopt kwam erachter
Ik heb de RDW van Belgie gebeld, maar het is zeer omslachtig. De auto moet naar Brussel worden gebracht voor een keuring om een transist kenteken aan te kunnen vragen en dan voor een maand verzekerd worden bij een belgische verzekeringsmaatschappij.ik wee nie hoor, maar volgens mij is het toch een tikkie anders.
Dit is wat de nederlandse en de belgische rdw mij vertelt hebben. Als het anders zou kunnen hoor ik dat graag mocht er een volgende keer komen.
Ik stond zojuist op het punt om een topic te openen over het invoeren vanuit België. Per toeval kwam ik dit topic tegen. Daarom zal ik mijn vraag hieronder maar plaatsen:
Wij wonen in Nederland (Tilburg, vlakbij de Belgische grens) en hebben de plannen om, nadat we onze Xsara particulier hebben verkocht, in België een auto te kopen. Financiëel (ondanks de BPM) is dit erg interessant. We zitten alleen te zoeken hoe dit administratief gaat. Dus de papperassen voor de douane, rdw, belastingdienst etc… Het is de bedoeling om de auto zelf vanuit België naar Nederland te rijden. We zijn helaas niet in het bezit van een auto-ambulance oid, vandaar. Ik heb al zaken gelezen over de BPM, gelijkvormigheidsattesten, transitokentekens e.d. Maar ik zou graag vernemen of er mensen zijn met praktische ervaringen. Een bijkomend voordeel is wel, dat mijn ouders in België wonen (vlak over de grens), dus ik heb de mogelijkheid om ‘m tijdelijk in België te stallen. Even heb ik gedacht om de auto dan eerst even via mijn ouders op Belgisch kenteken te zetten, dit om het transport te vergemakkelijken. Maar dan moeten ze een heel nieuw kenteken (én platen) aanvragen voor die paar dagen. Het transport (route) zal dan bestaan uit: verkooppunt - stalling België - RDW nederland (keuring) - stalling Nederland - eindpunt bij ons.
Afijn, ervaringen, ideëen of meningen zijn welkom! Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Het was nog niet zo makkelijk als ik gedacht had. Probleem is dat je geen kenteken hebt, dus kan je er niet mee rijden. De papieren moet je compleet hebben voor de rdw, maar je hoeft de auto in Belgie niet over te schrijven. Gewoon papieren controleren en chassis nummer en daarmee naar de RDW. De keuring kun je bij je eigen APK station doen, hoeft niet meer bij de RDW.
visapowerrr schreef:Het was nog niet zo makkelijk als ik gedacht had. Probleem is dat je geen kenteken hebt, dus kan je er niet mee rijden. De papieren moet je compleet hebben voor de rdw, maar je hoeft de auto in Belgie niet over te schrijven. Gewoon papieren controleren en chassis nummer en daarmee naar de RDW. De keuring kun je bij je eigen APK station doen, hoeft niet meer bij de RDW.
Dus als ik het goed begrijp, dan krijg je er in België meteen automatisch en standaard een gelijkvormigheids attest bij?
Ik zal toch nog eens m’n vader vragen of het veel moeite kost om ‘m dan tijdelijk op zijn naam te zetten in België. Indien dit redelijk eenvoudig is, dan kan hij op zijn belgisch kenteken de rit naar het keuringsstation van het RDW rijden. Voor Tilburg is die van Rijen (Gilze-Rijen) het dichste bij.
In België op naam zetten, een nummerplaat aanvragen dus.
Dat kost ook geld en dat hangt ervan af hoe oud de wagen is.
Hoe kom je aan de Nederlandse platen? Sturen ze die op na aanvraag of hangt het APK station die erop?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:In België op naam zetten, een nummerplaat aanvragen dus.
Dat kost ook geld en dat hangt ervan af hoe oud de wagen is.Hoe kom je aan de Nederlandse platen? Sturen ze die op na aanvraag of hangt het APK station die erop?
Hangt dat van de leeftijd van de auto af, de kosten om een nummerbord aan te vragen?
In Nederland krijg je na de keuring (als ‘t in orde is) binnen een paar werkdagen het kentekenbewijs opgestuurd. Vervolgens mag je daarmee naar een plaatselijk bedrijf dat kentekenplaten maakt.
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Er wordt bedoelt dat je bij het opnieuw inschrijven van een voertuig in België BIV moet betalen. Dat is belasting op inverkeerstelling.
Iedere keer de auto van eigenaar verandert (of als je de nr.plaat om 1 of andere reden zou willen wijzigen) moet er op verdiend worden.
Zodra de auto wordt inschreven wordt ook rijtaks aangerekend voor een periode van 1 jaar, waarna ieder jaar de rekening uiteraard terugkomt totdat je de auto wegdoet.
Rij je minder dan een jaar met die auto heb je de rijtaks wel al betaald maar die krijg je dan pro rata terugbetaald wanneer je je nr.platen weer terugstuurt naar de BIV.
Nr.plaat aanvragen kostte tot 2006 ook centen, maar dat is afgeschaft.
citroenzot schreef:Er wordt bedoelt dat je bij het opnieuw inschrijven van een voertuig in België BIV moet betalen. Dat is belasting op inverkeerstelling.
Iedere keer de auto van eigenaar verandert (of als je de nr.plaat om 1 of andere reden zou willen wijzigen) moet er op verdiend worden.
Zodra de auto wordt inschreven wordt ook rijtaks aangerekend voor een periode van 1 jaar, waarna ieder jaar de rekening uiteraard terugkomt totdat je de auto wegdoet.
Rij je minder dan een jaar met die auto heb je de rijtaks wel al betaald maar die krijg je dan pro rata terugbetaald wanneer je je nr.platen weer terugstuurt naar de BIV.
Nr.plaat aanvragen kostte tot 2006 ook centen, maar dat is afgeschaft.
Okey, dit is zeker nuttige informatie. Bedankt! Dus dan kan ik tot de conclusie komen dat het tijdelijk (voor ‘n paar dagen) op naam te zetten van mijn vader in België niet interessant is.
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
niet bijzonder nee..
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Een transistokenteken weet ik niet of dat handig voor je is. Dan moet de auto naar Brussel om gekeurd te worden. De kosten daarvan weet ik niet. Maar als ze net zo snel zijn als dat ze aan de telefoon zijn…. Bovendien moet je je auto nog een jaar verzekeren in Belgie.
Is het ver van de grens? Als het heel dicht bij zou je kunnen informeren of slepen mag.
Ik heb het idee dat de politie in Belgie wel strenger is dan in Nederland. Alle twee de keren dat ik bij de door mij te kopen auto ben geweest, was er veel actieve politie. Niet om je bang te maken, maar ik zou wel goed uitkijken, (alvast excuses voor het moederlijk-achtig advies).
In Nederland als je geen geldig kenteken hebt kun je een eendaags kenteken aanvragen om naar de RDW te rijden.
Ik heb uiteindelijk iemand (een vage kennis) gevonden die met mij naar Belgie is gereden met autoambulance.