5 van de 15
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Hoog verbruik 21ie
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 mei 2008 01:21 AM
  [ # 61 ]

Aanvulling op mijn vorige bericht: voor het goede stationnaire toerental moet de motor wel echt warm zijn (is de thermostaat goed??, zou ook een oorzaak kunnenzijn). Nog een extra test: als de motor stationnair loopt de dikke slang aan de voorkant van je spruitstuk lostrekken. (die komt vanaf de extra luchtschuif). Het toerental moet dan gaan oscilleren tussen ongeveer 1000 en 1800. Dit is om te controleren of de benzinetoevoer naar de injectoren op nul gezet wordt bij gasklepstand nul en toerental>1800 (remmen op de motor).
Heb je de nulstand van de gasklepas gecontroleerd? Is bij te stellen met excentrisch boutje achterzijde spruitstuk; volgens mij zit daar het eind van de veer ook aan vast.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 mei 2008 12:36 PM
  [ # 62 ]

En de stationair schakelaar op je gasklep as? sluit die?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2008 12:59 AM
  [ # 63 ]

Even voor mijn begrip: die slang voorop het spruitstuk, die ik er af moet trekken, is dat dezelfde als die ik volgens WPH eraf moet halen voor afstellen stationair toerental, en waarvan ik vervolgens de opening op spruitstuk dicht moet stoppen?
En schuif voor extra lucht = waar de luchtschroef op zit = stelschroef voor versneld stationair toerental?

Als dit allemaal klopt is denk ik die luchtschuif de boosdoener, want als ik:
1. stelschroef voor stat.toerental helemaal indraai en luchtschroef helemaal indraai, kom ik niet onder 850-900 rpm (allemaal op dashboard toerenteller)
2. de bovengenoemde slang lostrek en opening op spruitstuk dichtstop (cf. WPH), slaat de motor meteen na starten weer af, met gas geven blijft die wel op toeren en aan.
Mijn conclusie: de klep voor extra lucht blijft openstaan, zit dus vast.
Mee eens?

Tenminste als die hele slangenbende daar beneden klopt: slang van spruitstuk gaat boven het blok langs aan de andere kant naar beneden en splitst zich in de buurt van de luchtschuif. De ene gaat met een u-bocht naar die luchtschuif, de ander verdwijnt de diepte in.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 29 mei 2008 01:36 AM
  [ # 64 ]

Die ene die in de diepte verdwijnt is vermoedelijk de carterontluchting.
Wat betreft je toerentallen, aflezen van je dashteller is niet goed genoeg helaas. Mijn dashteller geeft ook een paar honderd rpm meer aan als de teller van de optilux die ik heb en die mijn garagist ook heeft.
Maar, heel andere vraag, zijn je injectoren okselfris? Zou ik ook niet als eerste verdenken hoor, maar als al je slangerij tiptop in orde is, de benzine druk is goed, alle sensoren werken naar behoren, kan het wellicht zijn dat er een injector blijft hangen, waardoor er langs die weg altijd brandstof ontsnapt…
ach ja, die injecties… fijne dingen als ze goed werken, maar het is is soms een loterij met het veel nieten…...  Maar goed, ik vind mijn injectie op zich heerlijk om mee te rijden, (on) gemak dient de mens.

suc6!
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 29 mei 2008 02:26 AM
  [ # 65 ]

Hallo Brian,

Het functioneren van de lucht schuif links van het blok is vrij eenvoudig te testen. Een van de slangen die van de lucht schuif komt gaat naar boven het inlaat spruitstuk in (een van de twee slangen helemaal bovenop het inlaat spruitstuk) Wanneer je deze lostrekt bij koude motor moet je hier gewoon doorheen kunnen blazen. Bij een warme motor moet dat niet meer kunnen. Bij mij zat dat ding ook vast, Ik heb hem uitgebouwd en met schoonmaak azijn weer opgang gekregen.

Hoe zit het met de afstelling van de ECU? Je hebt deze weliswaar vervangen met een soortgelijk serienummer maar hoe is deze afgesteld? Achterop de ECU zit een podmeter met klikken. Met een brede platte schroevendraaier is dat ding te stellen. Je kunt hem ook uitbouwen voor het gemak. Ik meen dat er in totaal 21 standen zijn. Normaliter dient deze ongeveer in het midden te staan. Bij mijn weten is dit het enige dat het brandstofverbruik kan beïnvloeden. Zoals al eerder gezegd hier, zorg ervoor dat je alle lucht slangen dicht zijn en dat er geen valse lucht in het systeem komt.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet

Peter

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 29 mei 2008 02:51 AM
  [ # 66 ]
Peter2006 schreef:

Hoe zit het met de afstelling van de ECU? /knip/ Bij mijn weten is dit het enige dat het brandstofverbruik kan beïnvloeden.

Nee, ik dacht het toch niet: de podmeter op de ECU beinvloedt alleen de stationairloop en heeft onder normale rijomstandigheden dus nauwelijks invloed op het benzineverbruik.

Overigens voor de TS: Je weet dat er bij de club een meetkastje te leen is om het hele systeem door te meten? Daarmee kun je de verschillende sensoren testen als ik het me goed herinner.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2008 12:35 PM
  [ # 67 ]

Ik gok ook op vastzittende extra lucht klep.

Met de testkast kan je het zelfde testen als met een multimeter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2008 02:24 PM
  [ # 68 ]

Even wat reacties op de reacties:

[list]Injectoren zijn okselfris, afgelopen najaar er nieuw ingegaan

Luchtschuif ga ik vanavond dan maar even testen. na het zuigen van een paar avonden geleden, nu maar even blazen. Alleen even de goede slang zoeken…

Mijn ECU heeft geen potmeter, was pas vanaf ik meen april ‘71, tegelijk met de luchttemperatuurvoeler.

Volgens mij heb ik alles wat elektrisch te checken is (weerstanden en spanningen) al gecheckt met multimeter.[/list:u]

Mijn ervaringen van vanochtend:
Lekker warm gedraaid (15km file op de A1) begon toch het toerental steeds verder te zakken, zover dat stationair draaien nog maar net ging zonder af te slaan. Het lijkt erop dat die schuif dus wel iets doet. Kan het zijn dat die los is gekomen, doordat ik gisteren aan die schroef hebben zitten draaien?

Nog even een ander vraagje, hoeveel koelvloeistof moet erin, moet het ‘tankje’ bijna vol zitten? Ik heb daar alleen maar een bodempje in staan. Dat lijkt me wat weinig.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 mei 2008 02:38 PM
  [ # 69 ]

Koelvloeistof: bodempje in overdrukvat is te weinig. Moet vrij vol zitten (1 a 1,5 cm onder de rand, koud). Warm mag de vloeistof tot de rand komen.

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 mei 2008 04:23 PM
  [ # 70 ]
Brian schreef:

Even wat reacties op de reacties:

[list]Injectoren zijn okselfris, afgelopen najaar er nieuw ingegaan

Luchtschuif ga ik vanavond dan maar even testen. na het zuigen van een paar avonden geleden, nu maar even blazen. Alleen even de goede slang zoeken…

Mijn ECU heeft geen potmeter, was pas vanaf ik meen april ‘71, tegelijk met de luchttemperatuurvoeler.

Volgens mij heb ik alles wat elektrisch te checken is (weerstanden en spanningen) al gecheckt met multimeter.[/list:u]

Mijn ervaringen van vanochtend:
Lekker warm gedraaid (15km file op de A1) begon toch het toerental steeds verder te zakken, zover dat stationair draaien nog maar net ging zonder af te slaan. Het lijkt erop dat die schuif dus wel iets doet. Kan het zijn dat die los is gekomen, doordat ik gisteren aan die schroef hebben zitten draaien?

Nog even een ander vraagje, hoeveel koelvloeistof moet erin, moet het ‘tankje’ bijna vol zitten? Ik heb daar alleen maar een bodempje in staan. Dat lijkt me wat weinig.

Die schroef zit in de regelaar voor versneld stationnair bij rem loslaten (BVH). Om stationnair af te stellen moet deze schroef helemaal ingedraaid worden. Als dan stationnair goed is afgesteld, schroef zover open dat het toerental ong. 200 (dacht ik) meer wordt. Bij intrappen van de rem moet het stationnair dan weer terugvallen naar de normale waarde.
Als de centrifugaalregelaar ook goed is afgesteld moet dan de koppeling vrijkomen bij ingetrapte rem en slippend aangrijpen bij rem los.
De luchtschuif waar we het over hadden is een andere; nl. voor extra lucht bij koude motor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2008 04:54 PM
  [ # 71 ]

Het antwoord op mijn vraag van gisteravond:

Brian schreef:

En schuif voor extra lucht = waar de luchtschroef op zit = stelschroef voor versneld stationair toerental?

is dus nee.

Die vrij grote schroef linksonder het blok (links vanuit de bestuurder gezien, zeg maar aan bakboord) is dat die luchtschroef? En zo ja, waar zit dan die schroef voor versneld stationair toerental?

Ik dacht het te gaan snappen, maar ik ben nu een beetje ‘lost’.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2008 05:41 PM
  [ # 72 ]

MNaak ff een foto dan.

BTW in doe de watertankjes niet zo vol als driverd. Ik doe ze koud halfvol.

Het kan inderdaad dat je luchtklep los is gaan zitten of bij hele warme motor nog iets doet maar verder niks. Hij moet bij koude motor ( 20 graden) helemaal open zijn en bij steeds warmere motor steeds dichter tot helemaal dicht op bedrijfstemp ( 80 graden).

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 mei 2008 09:22 PM
  [ # 73 ]
Brian schreef:

Het antwoord op mijn vraag van gisteravond:

Brian schreef:

En schuif voor extra lucht = waar de luchtschroef op zit = stelschroef voor versneld stationair toerental?

is dus nee.

Die vrij grote schroef linksonder het blok (links vanuit de bestuurder gezien, zeg maar aan bakboord) is dat die luchtschroef? En zo ja, waar zit dan die schroef voor versneld stationair toerental?

Ik dacht het te gaan snappen, maar ik ben nu een beetje ‘lost’.

Hallo Brian,
Het is ook wel een beetje verwarrend want er zitten 2 apparaten tegen de linkerkant van je blok, vlak bij elkaar.
Die met de grote stelschroef is voor versneld stationnair (hier zit ook een hydr. aansluiting op; van je remmen); deze helemaal dichtdraaien. Dan met de grote schroef op je spruitstuk stationnair afstellen. (bij motor echt op bedrijfstemperatuur). Vervolgens de schroef aan de linkerkant van het blok zover opendraaien dat stationnair ong. 200 omhoog gaat.
Als alles goed is heb je normaal stationnair bij ingedrukte rem en ong. 200 hoger bij rem los. Dan zou de auto bij ingeschakelde 1 met rem los moeten gaan “kruipen” (als de centrifugaalregelaar goed is afgesteld). Daar is dat versneld stationnair voor. De extra luchtschuif (voor koude motor) is niets aan te regelen. Die doet het of niet of een beetje!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 29 mei 2008 09:54 PM
  [ # 74 ]

Hmm….
Staat deze afstelling ook zo in het WPH? Probleem is vaak dat je die schroeven zonder extra licht nooit gauw ziet zitten…..
Maar als de basisafstelling voorheen goed geweest is, en het brandstofverbruik was ook “goed”,  waardoor is het verbuik dan nu “opeens” te hoog geworden?
Aangezien ik zelf een 73’er injectie heb, zijn er een aantal dingen wat anders georganiseerd. Het verbuik van ijn eigen dame houd ik niet eens bij, ik mik er elke 80 km een liter of 10 benzine bij in, omdat ik momenteel te weinig rijd om het verbruik te kunnen meten.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 mei 2008 12:59 AM
  [ # 75 ]

Duidelijk!
Er is dus maar 1 schroef, en die zit vlak naast een apparaat dat de lucht bij koude motor regelt. Maar deze twee hebben niets met elkaar te maken.
De schroef heb ik wat uitgedraaid, zodat het versneld stationair nu meer is dan het gewoon stationair. Hoeveel meer weet ik niet, want ik heb nog steeds geen toerenteller. Dit zou nu beter moeten zijn, maar zal mijn verbruik niet verlagen. In ieder geval de afstelling weer ietsje beter en een hoop geleerd. Razz

superpetur schreef:

Maar als de basisafstelling voorheen goed geweest is, en het brandstofverbruik was ook “goed”, waardoor is het verbuik dan nu “opeens” te hoog geworden?

Dat vraag ik me ook af, iets moet er dan dus kapot zijn gegaan, of los getrild, of er moet een afstelling verlopen zijn. Volgens de vorige eigenaar heeft ze 1:8 gelopen, in stadsverkeer.

1. ECU was niet de goede, maar zal niet het hoge verbruik veroorzaakt hebben.
2. Temperatuurvoeler in het blok is OK
3. Andere weerstanden en spanningen ook OK.
4. MAP OK
5. Vollast OK

jantje1948 schreef:

Nog een extra test: als de motor stationnair loopt de dikke slang aan de voorkant van je spruitstuk lostrekken. (die komt vanaf de extra luchtschuif). Het toerental moet dan gaan oscilleren tussen ongeveer 1000 en 1800. Dit is om te controleren of de benzinetoevoer naar de injectoren op nul gezet wordt bij gasklepstand nul en toerental>1800 (remmen op de motor).

Na lostrekken van de slang, gaat het toerental in 1 keer naar plm 3000rpm en blijft daar. (Buurvrouw keek verschrikt op, en kwam toch even vragen of het allemaal goed ging)
Waardoor komt dit? Kan dit iets met het verbruik te maken hebben?

Peter2006 schreef:

Het functioneren van de lucht schuif links van het blok is vrij eenvoudig te testen. Een van de slangen die van de lucht schuif komt gaat naar boven het inlaat spruitstuk in (een van de twee slangen helemaal bovenop het inlaat spruitstuk) Wanneer je deze lostrekt bij koude motor moet je hier gewoon doorheen

Bij mij zijn de twee slangen helemaal boven op het spruitstuk de slangen naar MAP en vollast, ik heb wel de slang aan de voorkant van het spruitstuk, die naar de luchtschuif gaat. (Misschien bij een 23 anders dan bij een 21?) Hier kan ik zowel warm als koud, probleemloos doorheen blazen.. Maar ligt dat aan de luchtschuif of aan de andere aftakking (naar het carter?) waar ik het eerder over had?

bogaard77 schreef:

En de stationair schakelaar op je gasklep as? sluit die?

Die controleer je toch al d.m.v. controle 7 van Hand D.IE 144-0? Of moet die ook nog op een andere manier gecontroleerd worden?

Iemand nog ideeën waar ik het moet/kan zoeken?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
5 van de 15
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook