Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bram-id19B schreef:Ik ga altijd naar een apk station zonder remmenbank….........om dit soort dingen te voorkomen
En dan raar opkijken als je auto over dwars staat als je eens een noodstop moet maken. Hoe noemden ze dat ook al weer? Struisvogel politiek?
Remmen moeten goed in orde zijn. Als de boel juist staat afgesteld komt zo’n auto zonder enig probleem aan de juiste remvertraging, op welk model remtestbank dan ook. Bij normaal gebruik zal er weinig tot niets aan de hand zijn. Het gaat om die ene noodstop, waarbij het juist afgesteld staan van je achterremmen het verschil tussen leven en dood kan maken. Daar moet je niet mee willen kloten.
Om die reden ga ik dus uitsluitend naar een APK station MET remmenbank!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Het probleem is dat ik een uitlijn tool leende om je schoenen te centreren. De schoenen waren al gedurende 3 jaar netjes in de trommels gesleten en toen kwam ik - de lul- en ging er 1 stellen. De andere vond ik goed genoeg staan. De linker rem heeft nu niet meer de ideale mooie ingesleten stand en de rechter wel. Ergo: Verschil van 61% deze morgen.
580NM en 1120nm ( of iets dergelijks dat op 61% uitkomt)Remmen doet ie dus wel en je merkt er bij het rijden weinig van…
Nu op zoek naar een oude trommel die ik kan openzagen om te zien hoe de schoenen moeten staan….
Er van uitgaande dat je trommels gelijk zijn afgesleten zou je de tool kunnen instellen op de schoenen van de goede kant in plaats van op de trommel. Daarna de andere kant afstellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman771 schreef:Bram-id19B schreef:Ik ga altijd naar een apk station zonder remmenbank….........om dit soort dingen te voorkomen
En dan raar opkijken als je auto over dwars staat als je eens een noodstop moet maken. Hoe noemden ze dat ook al weer? Struisvogel politiek?
Ook bij het apk station zonder remmenbank doen ze een noodstop test met een remvertragings meter in de wagen. Alleen komt het allemaal net ff wat minder nauw. Uiteraard moeten de remmen goed werken, ik ben alleen niet echt heel erg bang voor een verschilletje in de achter remmen. Het zijn toch voornamelijk de voor remmen die het werk doen.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bram-id19B schreef:
Ook bij het apk station zonder remmenbank doen ze een noodstop test met een remvertragings meter in de wagen. Alleen komt het allemaal net ff wat minder nauw. Uiteraard moeten de remmen goed werken, ik ben alleen niet echt heel erg bang voor een verschilletje in de achter remmen. Het zijn toch voornamelijk de voor remmen die het werk doen.
Niet mee eens: een verschil van max 30% op de achteras is toelaatbaar. Daarboven zal je auto bij een noodstop gigantisch naar één kant gaan trekken en kun je in een slip raken. Zoiets is met een vertragingsmeter niet te controleren. Streker nog: een Ds waarbij één rem aan de voorzijde vastzit zal nog steeds met gemak de minimale vertraging halen zoals de apk voorschrijft. Ik zal blij zijn als die vetragingsmeter-methode straks afgeschaft gaat worden. Het is een kwestie van jaren dat dit gaat gebeuren. Bijna nergens in de EU mag nog op die manier gekeurd worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
@Joris: Ik zou me concentreren op de rem die 1100 Nm doet. Dat is errug veel… Normale waarden voor de achterremmen zitten meer in de buurt van de 5- a 600. Ik dat de rem vastslaat, ik zou even goeie schuine kanten aan de segmenten maken.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
We ( waterman, jochem en ik) hebben gisteren een trommel opengezaagd en de boel netjes afgesteld.
Waterman: deed het werk
Jochem: trommel zagen en gereedschap aangeven
Joris: biertjes aangeven en opdrinken.
Morgen ochtend ga ik weer op de testbank. We zullen zien.
Waterman kan eventueel nog vertellen wat er niet goed stond..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Martijn de Ruijter schreef:@Joris: Ik zou me concentreren op de rem die 1100 Nm doet. Dat is errug veel… Normale waarden voor de achterremmen zitten meer in de buurt van de 5- a 600. Ik dat de rem vastslaat, ik zou even goeie schuine kanten aan de segmenten maken.
Gr Martijn
Gisteren heb ik de boel gedemonteerd, de segmenten opgeschuurd, schuine kant er aan gemaakt, en met een opengewerkte remtrommel de afstelling van de segmenten gecontroleerd. Daar klopte niet zo veel van, dus dat heb ik even over gedaan. Zowel links als rechts lopen de segmenten nu mooi gelijkmatig tegen de trommel aal bij het remmen, en zijn alle draaipunten en exenters weer goed gangbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik wens je veel succes morgen, maar als er nog een groot verschil is….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat voor een remmentestbank wordt er gebruikt?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
oprijplaten. Voorremmen wel netjes gelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Oprijplaten. Dus de DS komt uit de veren (achter) en dan vinden we het gek dat er een groot verschil is in remkracht, terwijl de druk in de achterremmen naar nul nadert? Zou voor de zekerheid toch maar wat ballast in de koffer gooien (staat nergens dat dat niet mag en is door mij al eens in de praktijk getest en goed bevonden).
Succes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Daar is vaak gesodemieter mee met die achtertrommels niet? Ik rij regelmatig een paar keer hard achteruit en dan flink hard remmen.. Zowel de eend als de DS geen problemen met de achter remmen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goeie tip, doe ik met de GS en GSA ook al langer…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Goeie tip, doe ik met de GS en GSA ook al langer…
alleen die hebben schijven achter…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Net de herkeuring gehad. Verschil: 27 %. Goed gekeurd!
Krijg ik een grrrr steekproef!!
Maar dat is ook goedgegaan! JOEHOE!! twee jaar geen APK!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>