Ik heb het artikel in La Bombe niet gelezen dus misschien ga ik hier dingen schrijven die daar al in staan.
De test is uitgevoerd door de Duitse DS-club. De afgelopen jaren is er in het forum van die club nogal wat gediscussieerd over banden, maten en merken. Zoek maar eens in dat forum ( ) met zoekwoorden als reifen en vredestein. Enorm veel verschillende ervaringen en dus meningen. Zal wel de reden voor het vergelijk geweest zijn.
Omdat het een Duits onderzoek geweest is met DS23IE’s konden geen banden met lage snelheidsindex getest worden. Banden met een voldoende hoge snelheidsindex vallen in Duitsland onder de uitvoeringseisen. Uitzondering vormen de winterbanden (M+S). Nederland kent volgens mij deze eis niet. Jammer dus dat bijvoorbeeld de Cargo zomerband van Barum en allerlei andere heel goedkope bestelwagenbanden niet getest zijn. Misschien alsnog iets voor de ID/DS-club Nederland?
Bijzonder zijn toch wel de goede rijeigenschappen met de brede 205/65R15 band. Wordt ook in het forum meerdere keren als positieve ervaring meegedeeld. Nadeel is de kleinere diameter wat sommigen niet mooi vinden staan en waardoor je langzamer rijdt dan je snelheidsmeter aangeeft. Voor de bredere band moet je volgens mij ook je wieluitslag verder begrenzen. Levert een grotere draaicirkel op.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vond vooral de remweg en aquaplaning opvallend!
Mijn Gislaved achterbanden bevallen uitstekend! 60 euro per band!
Als mn XVSsen op zijn ga ik eens naar een michelin energy 195x65x15 kijken.
Kosten dacht ik 160 euri….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
zeg ID66,................
kun je mij eens uitleggen van die te kleine diameter
de breedte is 205 de hoogte is 65% van de breedte = 133.25 = 13.2 cm
15” x 2.54cm = 38.1 cm
dit opgeteld geeft een totale diameter van 64.5 cm
een orginele michelin geeft 185x0.6 = 11.1 ...........+ 38.1 = 60.3 cm
die conti heeft na mijn mening dus een grotere diameter
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
“Voor de bredere band moet je volgens mij ook je wieluitslag verder begrenzen.”
kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld , en hoe je dit dan doet ?
pete72ds schreef:“Voor de bredere band moet je volgens mij ook je wieluitslag verder begrenzen.”
kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld , en hoe je dit dan doet ?
doordat de banden breder zijn dan de 185’ s komen ze nadat je een bocht maakt eerder tegen de binnenkant van je afdekplaat aan .......
Op de uiterste punten van je stuurhuis zitten doppen met (ik geloof) moer 28 oid. Door deze doppen er verder op te draaien beperk je de stuuruitslag
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:... een orginele michelin geeft 185x0.6 = 11.1 ...........+ 38.1 = 60.3 cm
Die Michelins zijn juist van die mooie hoge banden: 185/80. Ofwel 0.8*185 = 148 mm en dat is hoger dan de 0.65*205 = 133 mm. Je kunt het ook zien aan de gemeten omvang loopvlak in bovenstaand overzicht uit La Bombe.
pete72ds schreef:... kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld , en hoe je dit dan doet ?
Zie antwoord van citroen23. Klopt helemaal. Wordt wel eens vergeten. Geeft leuk effect als je auto over je aanlopende voorwiel wil klimmen.
bogaard77 schreef:Als mn XVSsen op zijn ga ik eens naar een michelin energy 195x65x15 kijken.
Kom je op een bandhoogte van 0.65*195 = 127 mm. Is ongeveer 2 cm minder dan de voorgeschreven hoogte. Dan krijg je zeker een afwijking in je snelheidsmeting en staat dat nog mooi van die kleine bandjes? Al ervaringen gehoord van mensen die met deze bandmaat rijden?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
oh,.........is het 185/80 .............. :photo
nooit te oud om te leren ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ID66 schreef:[quote author=“citroen23 Al ervaringen gehoord van mensen die met deze bandmaat rijden?
PeTeR
Nee nog niet… Mn XVSen zijn 80.000km meegegeaan, dat is een redelijke afschrijving..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat is het verschil tss XVS & Xas? Ik heb XVS’en liggen vooraan en Xassen achteraan.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
XAS is een ouder type. meetsal iets smaller 180 voor voor en 155 voor achter. De vervanger heet XVS en is meestal 185.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het heeft dus niets met de tekening te maken?
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tekening? Je bedoelt het profiel?
Ja het profiel is ook anders.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vraag me af of het rijden met Vredestein Classic Sprint zooo erg is als je de auto alleen maar gebruikt voor plezierritjes, en sowieso de regen vermijdt. De tekening lijkt me redelijk passend onder een DS, en Vredestein is nu ook niet om te zeggen een onbekend ‘slecht’ merk…
Ik kan voor € 118 incl montage de passende Vredesteins kopen, dat lijkt me een goeie deal. De bandenboer stelde zelfs even voor om met een gewone camionette-band te rijden (dezelfde als ik het tekeningetje). Dat kon voor € 25 / stuk omdat hij daar goeie tweedehandsen van had. De tekening daarvan vind ik ook niet lelijk, maar ik vraag me af of de auto echt heeel anders aanvoelt en reageert, en of deze banden icm nieuwe veerbollen zo’n slecht comfort geven. Het is echt niet mijn bedoeling met mijn DS 23 IE nog de 160 te overschrijden (ik heb dat nu eens ‘voor de test’ gedaan, en ik was er niet echt gerust in…)
Ik denk dus dat ik voor € 240 twee nieuwe voorbanden leg, en mijn twee achterbanden vervang door die caminonettebanden!
gewone camionette-band te rijden (dezelfde als ik het tekeningetje).
cocico welke banden bedoel je hiermee ? en zijn banden in Belgie goedkoper ?
pete72ds schreef:gewone camionette-band te rijden (dezelfde als ik het tekeningetje).
cocico welke banden bedoel je hiermee ? en zijn banden in Belgie goedkoper ?
Het was van het merk Barum, ik denk dat het type hetzelfde is als hierboven. Camionette-banden zijn: bestelwagenbanden. En ik denk niet dat wij goedkoper zijn, maar die € 25 was voor tweedehandsjes die hij liggen had.