het blijkt wel vaker voor te komen dat er andere banden onder een auto zitten dan af fabriek.
ik weet bij opel verschilt het zelfs van dealer.
zo kocht een kennis eens een vectra,
zijn vectra werd bij dealer A geleverd met good year,bij dealer B zaten er vredesteins onder.
Bij suzuki werkt men ook met verschillende types zowel conti als kleber.
naar wat ik mij door “vakmensen” heb laten vertellen plaatst een constructeur die banden waarvan hij een groot lot goedkoop kan krijgen.
Indien dit werkelijk waar is is het toch fantastisch van citroen dat zij ondanks de meerkost vast blijven houden aan Michelin.
het kan chauvenisme zijn maar het kan ook andere redenen hebben.
trouwens onder de nieuwe C5 zit standaard 215/55/16.
grt
Ik hou het wel bij een stel Rotex banden (zijn van de fabrikant Toyo) en dat onder een franse auto michelins moeten zitten is echt onzin…
Wie had het over frans? Onder een Citroen moeten Michelins, maar aangezien de peug’s van dezelfde band komen lijkt het daarop ook logisch, wat ze bij rino’ doen moeten ze zelf weten. Trouwens, onder een Audi of BMW moeten ook gewoon Michelins! Bij testen in de AMS staan die ook vaak op Michelins “af-fabriek”.
Nogmaals, de afstelling van vering, demping, wielophaning en geometrie van Citroenen gebeurt i.e.g. al sinds de Traction Avant op Michelins. De banden tussen Citroen en Michelin (eigenaar van Citroen tussen van 1934 tot 1975!) zijn evident (introductie van o.a. Radials, glasvezel wielen op de SM, TRX op de CX, Primacy Exalto op de Xantia Activa, etc. Michelin gebruikt nog altijd veel Citroens en Citroen technologie om banden te ontwikkelen.
Het gebruik van B- of C-merk banden is net zoiets als je de tank van je gloednieuwe HDi vol met slaolie gooien, waarom zou je dit risico willen lopen voor die paar knaken?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
uit de hele discussie blijkt dat iedereen een andere voorkeur voor banden heeft.
maar wat me wel opvalt is dat bijna iedereen de een of andere test erbij haalt.
ik zelf vertrouw die testen niet omdat ze vaak in mijn ogen niet objectief zijn.
wees eens eerlijk wat voor een auto zou je kopen als je puur op de testen van de “vakbladen afging” en eventueel de reviews op bijv autoweek zou lezen.
: :
eviltwin schreef:Wie had het over frans? Onder een Citroen moeten Michelins, maar aangezien de peug’s van dezelfde band komen lijkt het daarop ook logisch, wat ze bij rino’ doen moeten ze zelf weten. Trouwens, onder een Audi of BMW moeten ook gewoon Michelins! Bij testen in de AMS staan die ook vaak op Michelins “af-fabriek”.
Nogmaals, de afstelling van vering, demping, wielophaning en geometrie van Citroenen gebeurt i.e.g. al sinds de Traction Avant op Michelins. De banden tussen Citroen en Michelin (eigenaar van Citroen tussen van 1934 tot 1975!) zijn evident (introductie van o.a. Radials, glasvezel wielen op de SM, TRX op de CX, Primacy Exalto op de Xantia Activa, etc. Michelin gebruikt nog altijd veel Citroens en Citroen technologie om banden te ontwikkelen.
Het gebruik van B- of C-merk banden is net zoiets als je de tank van je gloednieuwe HDi vol met slaolie gooien, waarom zou je dit risico willen lopen voor die paar knaken?
Niks MOET… ieder heeft z’n mening over banden… ik hoef geen michelin meer, anderen zijn er misschien heel gelukkig mee!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ach alst aan mij ligt gaan er ook Michelins onder
nu zitten er iig onder al onze citroens Michelins onder.
ik heb bij de dealer ook nog nooit een nieuwe citroen zien staan zonder Michelins.
dus met dat betreft horen ze er wel onder
wat je zelf later doet moet iedereen natuurlijk zelf weten
Theo@c5 schreef:Mijn persoonlijke ervaringen met pilot Exalto zijn gemengd. Voelt betrouwbaar aan maar is vrij oncomfortabel en maakt veel herrie - sportief noemt men dat.
Sluit ik mij volledig bij aan. Ik heb onder mijn Xsara op de vooras Exalto’s en het zijn herriemakers en ze sturen zwaar (bandenspanning is ok uiteraard). Feedback en grip is prima, ook op nat wegdek.
Vroem
Kan iemand me vertellen of ik alle 4 de banden tegelijk moet vervangen of alleen bijv.achterbanden alleen(voor zijn nieuwe) 205/65/15R Michelin Energy
Moet ik nog letten op bandenspanningsensoren
(C5 break sept,2001)
Is Kwit fit oke , of wegblijven daar?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
c5breaker schreef:Kan iemand me vertellen of ik alle 4 de banden tegelijk moet vervangen of alleen bijv.achterbanden alleen(voor zijn nieuwe) 205/65/15R Michelin Energy
Moet ik nog letten op bandenspanningsensoren
(C5 break sept,2001)Is Kwit fit oke , of wegblijven daar?
nee banden hoef je niet per 4 te vervangen, beste is wel omze per 2 te laten vervangen. Bandenspannings sensoren…. gewoon velg op zn plaats laten, dwz zat ie links achter monteer hem dan weer linksachter.
Kwikfit heeft de aanbieding 2e band halve prijs, Citroen dealers hebben de actie iedere band 25% korting, komt dus op hetzelfde neer.
Gun het dan de dealer..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
M&M schreef:Kwik flut ... mij zie je daar niet ...
Mij ook niet!!
mij zien ze er helemaal niet; zo goedkoop zijn ze niet altijd…
en service-gericht al helemaal niet: klaar-terwijl-u-wacht hebben ze meestal niet van gehoord…
voorbeeld 1: een paar jaar geleden vroegen ze 85 euro meer voor een setje van 4 dezelfde 12” banden onder een Daihatsjoe Koekblik dan de Daihatsu dealer
voorbeeld 2: onlangs had onze 2e auto (Seicento) een langzaam leeglopende band; toen ik om 9u bij de Kwik-Fit aankwam werd mij doorleuk verteld dat ik in de loop van de middag maar eens terug moest komen (....), terwijl een zelfstandige bandenboer op ‘t zelfde industrieterreintje METEEN hielp, en andere werkzaamheden ervoor stillegde…
dus voor mij nooit KwikFit…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
voor mij niets anders dan michelin, energy’s in 205/15 onder de Prestige omdat de trxen veel te duur zijn en slecht in natte omstandigheden.
en Pilot Powers onder de Duc, maar die zijn kwa grip ook niet te vergelijken met autobanden.
Enigste nadeel daarvan is dat met 7500 km de achterband op is.
Heb onder diverse autos verschillende merken gehad, goodyear als laatste, maar toch weer terug naar Bibendum (of hoe je t ook schrijft)
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
een hele goede band in natte omstandigheden Uniroyal.
ze gaan alleen niet zolang mee als michelin.
Ik heb mijn C5 de standaard 15” LM’s vervangen voor de standaard 16” LM’s (2e hands ). Op de eerste lagen energy’s (195/65 XH1, originele montage), op de 2e Pilot Primacy (215/55 V).
Een enorm verschil in grip heb ik in Italie mogen ontdekken, op een plek waar ik vorig jaar zonder slippen niet op kon trekken (>15% helling voor een stoplicht) ging het met de Primacy’s zonder enige vorm van wielslip. En inderdaad zijn de primacy’s ook nog eens veel stiller.
Nooit meer energy dus (al zal de E3A wel iets beter zijn)
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
exroosje schreef:Ik heb mijn C% de standaard 15” LM’s vervangen voor de standaard 16” LM’s (2e hands ). Op de eerste lagen energy’s (195/65 XH1, originele montage), op de 2e Pilot Primacy (215/55 V).
Een en0orm verschil in grip heb ik in Italie mogen ontdekken, op een plek waar ik vorig jaar zxonder slippen niet op kon trekken (>15% helling voor een stoplicht) ging het met de Primacy’s zonder enige vorm van wielslip. En inderdaad zijn de primacy’s ook nog eens veel stiller.
Nooit meer energy dus (al zal de E3A wel iets beter zijn)
[offtopic]
nou heb ik wel wat zonlicht tegen, maar je website heeft een witte achtergrond met gele letter?
[/off-topic]