Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ik heb recent mijn kop vervangen (ds23 i) en moet hem nu na 600 km even aandraaien. Weet iemand de volgorde en de kracht ?
Idem dito voor het stellen van de kleppen.
Wil het nu wel eens zelf doen.
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Kleppen stellen is niet moeilijk, toevallig vandaag zelf nog gedaan.
Daar komt ie:
Bestel van tevoren een nieuwe klepdekselpakking en 4 rubbers voor de bougieschachten, eventueel 2 nieuwe koperen sluitringen M7 en 4 nieuwe bougies.
Auto in de hoogste stand en motor af, bak in 4 of 5. Achterwielen blokkeren met klos.
Verwijder luchtfilterhuis, bougiekabels en alle pruttel die boven je kleppendeksel gemonteerd zit.
Verwijder dan de 4 bougies, dit hoeft niet echt, ik heb het wel gedaan om ze gelijk te vervangen en omdat de motor met 4 bak zonder bougies aan een opgekrikt wiel goed te tornen is. Daarna 2 bouten van het deksel los en het klepdeksel eraf.
Krik onder de steun, laagste stand en je kunt aan een wiel draaien om de motor te tornen. Ga kijken naar cilinder 1, het dichtst bij de radiateur. Op een gegeven moment zie je de uitlaatklep zich sluiten en de inlaatklep gaat dan open. Ze bewegen allebei in overlap een beetje. Nu staat cilinder 1 aan het einde van de uitlaatslag en begint met aanzuigen van vers mengsel, dus in bdp. Door de vorm van de krukas weten we dat cilinder 4, bij het raam, gaat beginnen aan de arbeidsslag, want deze staat ook in bdp. De kleppen van 4 zijn allebei nu gesloten en kunnen gesteld worden.
Inlaat 0,15mm bij koude motor, uitlaat 0,20mm bij koude motor. Meten gaat als volgt: stel je moet 0,20 meten; 0,15 fluit erdoor, 0,20 schuivend en 0,25 mag er niet door willen. Meet tussen tuimelaar en klepsteel. Dat is steeds aan de andere kant van de tuimelaar waar de stelschroef en borgmoer zit. Meet nauwkeurig en neem tijd.
Door de ontstekingsvolgorde van de motor, 1342, komt bij doordraaien van het wiel cilinder 3 op tuimelen te staan. Dan kan cilinder 2 gesteld worden. Daarna gaat cilinder 4 tuimelen en kan 1 gesteld worden. Tenslotte zal cilinder 2 gaan tuimelen en kan cilinder 3 gesteld worden.
Als je zo een rondje kleppen hebt gedaan en alle borgmoeren goed vastgezet hebt doen we effe een bakkie. Let bij het aandraaien van de borgmoeren erop dat je de schroevendraaier in de schroef houdt om te voorkomen dat je stelschroef doordraait bij het aanhalen van de moer, want anders kun je overnieuw beginnen.
Na het bakkie, doen we het hele rondje nog een keer om een controlemeting uit te voeren. Niet overslaan, meten is weten!
Dus 1 tuimelen 4 stellen, 3 tuimelen 2 stellen, 4 tuimelen 1 stellen en 2 tuimelen en 3 stellen. Voor stellen mag je ook meten lezen.
Als alles weer lekker zit, ga je de rubber ringen om de bougieschachten vervangen en doe je de nieuwe pakking op het klepdeksel. Alles weer rustig in omgekeerde volgorde van loshalen terugmonteren en met beleid de bouten van het klepdeksel vastdraaien. Niet te vast.
Eventueel kun je dan nog nieuwe bougies monteren et voila, klepjes zijn gesteld. Ik heb geen foto’s gemaakt, maar volgens mij is het niet moeilijk.
Misschien heeft iemand anders wat foto’s ter illustratie.
Nu mis je alleen nog antwoord op het aanhaalmoment en de aantrekvolgorde van je kopbouten….....23 kenners? Wie vult aan?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Re: aandraaien kop
robbertkars schreef:ik heb recent mijn kop vervangen (ds23 i) en moet hem nu na 600 km even aandraaien. Weet iemand de volgorde en de kracht ?
Idem dito voor het stellen van de kleppen.
Wil het nu wel eens zelf doen.
Alvast bedankt
aanhalen kop bouten na 600 km idem als bij montage de laatste ronde. Het mooiste gaat het door de bouten stuk voor sttuk 1/4 slag te lossen en dan met het vereiste moment aan te halen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt! En de volgorde: beginnen met de bout in het midden aan uitlaatzijde. Dan met de klok mee spiraalsgewijze naar buiten toe. 17 in totaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En niet allemaal tegelijk een kwart slag losdraaien!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
robbertkars schreef:Nog bedankt voor de eerdere antwoorden.
Wat ik mij nog afvroeg, wat is het aandraaimoment de kopbouten voor een 23i of waar kan ik dit vinden?
En de wagen opkrikken en met het verdraaien van het wiel in de versnelling, de zuigers bewegen is mooi maar werkt dat ook met een halfautomaat?Graag jullie tips, wil er van het weekend maar eens aan beginnen.
grtz
Kleppen stellen is niet moeilijk, toevallig vandaag zelf nog gedaan.
Daar komt ie:Bestel van tevoren een nieuwe klepdekselpakking en 4 rubbers voor de bougieschachten, eventueel 2 nieuwe koperen sluitringen M7 en 4 nieuwe bougies.
Auto in de hoogste stand en motor af, bak in 4 of 5. Achterwielen blokkeren met klos.
Verwijder luchtfilterhuis, bougiekabels en alle pruttel die boven je kleppendeksel gemonteerd zit.
Verwijder dan de 4 bougies, dit hoeft niet echt, ik heb het wel gedaan om ze gelijk te vervangen en omdat de motor met 4 bak zonder bougies aan een opgekrikt wiel goed te tornen is. Daarna 2 bouten van het deksel los en het klepdeksel eraf.
Krik onder de steun, laagste stand en je kunt aan een wiel draaien om de motor te tornen. Ga kijken naar cilinder 1, het dichtst bij de radiateur. Op een gegeven moment zie je de uitlaatklep zich sluiten en de inlaatklep gaat dan open. Ze bewegen allebei in overlap een beetje. Nu staat cilinder 1 aan het einde van de uitlaatslag en begint met aanzuigen van vers mengsel, dus in bdp. Door de vorm van de krukas weten we dat cilinder 4, bij het raam, gaat beginnen aan de arbeidsslag, want deze staat ook in bdp. De kleppen van 4 zijn allebei nu gesloten en kunnen gesteld worden.Inlaat 0,15mm bij koude motor, uitlaat 0,20mm bij koude motor. Meten gaat als volgt: stel je moet 0,20 meten; 0,15 fluit erdoor, 0,20 schuivend en 0,25 mag er niet door willen. Meet tussen tuimelaar en klepsteel. Dat is steeds aan de andere kant van de tuimelaar waar de stelschroef en borgmoer zit. Meet nauwkeurig en neem tijd.
Door de ontstekingsvolgorde van de motor, 1342, komt bij doordraaien van het wiel cilinder 3 op tuimelen te staan. Dan kan cilinder 2 gesteld worden. Daarna gaat cilinder 4 tuimelen en kan 1 gesteld worden. Tenslotte zal cilinder 2 gaan tuimelen en kan cilinder 3 gesteld worden.Als je zo een rondje kleppen hebt gedaan en alle borgmoeren goed vastgezet hebt doen we effe een bakkie.Wink Let bij het aandraaien van de borgmoeren erop dat je de schroevendraaier in de schroef houdt om te voorkomen dat je stelschroef doordraait bij het aanhalen van de moer, want anders kun je overnieuw beginnen.
Na het bakkie, doen we het hele rondje nog een keer om een controlemeting uit te voeren. Niet overslaan, meten is weten!
Dus 1 tuimelen 4 stellen, 3 tuimelen 2 stellen, 4 tuimelen 1 stellen en 2 tuimelen en 3 stellen. Voor stellen mag je ook meten lezen.Als alles weer lekker zit, ga je de rubber ringen om de bougieschachten vervangen en doe je de nieuwe pakking op het klepdeksel. Alles weer rustig in omgekeerde volgorde van loshalen terugmonteren en met beleid de bouten van het klepdeksel vastdraaien. Niet te vast.
Eventueel kun je dan nog nieuwe bougies monteren et voila, klepjes zijn gesteld. Ik heb geen foto’s gemaakt, maar volgens mij is het niet moeilijk.
Misschien heeft iemand anders wat foto’s ter illustratie.Nu mis je alleen nog antwoord op het aanhaalmoment en de aantrekvolgorde van je kopbouten….....23 kenners? Wie vult aan?
aanhalen kop bouten na 600 km idem als bij montage de laatste ronde. Het mooiste gaat het door de bouten stuk voor sttuk 1/4 slag te lossen en dan met het vereiste moment aan te halen.
_________________En de volgorde: beginnen met de bout in het midden aan uitlaatzijde. Dan met de klok mee spiraalsgewijze naar buiten toe. 17 in totaal.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aanhaalmoment is voor alle koppen van na 1965 hetzelfde. Ik dacht 1e keer 3 a 3,5 en 2e keer 6 a 6,5 (zit op werk, kan het nu niet nakijken)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.