kop en kleppenstellen
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 30 mei 2008 03:36 PM

Nog bedankt voor de eerdere antwoorden.
Wat ik mij nog afvroeg, wat is het aandraaimoment de kopbouten voor een 23i of waar kan ik dit vinden?
En de wagen opkrikken en met het verdraaien van het wiel in de versnelling, de zuigers bewegen is mooi maar werkt dat ook met een halfautomaat?

Graag jullie tips, wil er van het weekend maar eens aan beginnen.

grtz

Kleppen stellen is niet moeilijk, toevallig vandaag zelf nog gedaan.
Daar komt ie:

Bestel van tevoren een nieuwe klepdekselpakking en 4 rubbers voor de bougieschachten, eventueel 2 nieuwe koperen sluitringen M7 en 4 nieuwe bougies.
Auto in de hoogste stand en motor af, bak in 4 of 5. Achterwielen blokkeren met klos.
Verwijder luchtfilterhuis, bougiekabels en alle pruttel die boven je kleppendeksel gemonteerd zit.
Verwijder dan de 4 bougies, dit hoeft niet echt, ik heb het wel gedaan om ze gelijk te vervangen en omdat de motor met 4 bak zonder bougies aan een opgekrikt wiel goed te tornen is. Daarna 2 bouten van het deksel los en het klepdeksel eraf.
Krik onder de steun, laagste stand en je kunt aan een wiel draaien om de motor te tornen. Ga kijken naar cilinder 1, het dichtst bij de radiateur. Op een gegeven moment zie je de uitlaatklep zich sluiten en de inlaatklep gaat dan open. Ze bewegen allebei in overlap een beetje. Nu staat cilinder 1 aan het einde van de uitlaatslag en begint met aanzuigen van vers mengsel, dus in bdp. Door de vorm van de krukas weten we dat cilinder 4, bij het raam, gaat beginnen aan de arbeidsslag, want deze staat ook in bdp. De kleppen van 4 zijn allebei nu gesloten en kunnen gesteld worden.

Inlaat 0,15mm bij koude motor, uitlaat 0,20mm bij koude motor. Meten gaat als volgt: stel je moet 0,20 meten; 0,15 fluit erdoor, 0,20 schuivend en 0,25 mag er niet door willen. Meet tussen tuimelaar en klepsteel. Dat is steeds aan de andere kant van de tuimelaar waar de stelschroef en borgmoer zit. Meet nauwkeurig en neem tijd.
Door de ontstekingsvolgorde van de motor, 1342, komt bij doordraaien van het wiel cilinder 3 op tuimelen te staan. Dan kan cilinder 2 gesteld worden. Daarna gaat cilinder 4 tuimelen en kan 1 gesteld worden. Tenslotte zal cilinder 2 gaan tuimelen en kan cilinder 3 gesteld worden.

Als je zo een rondje kleppen hebt gedaan en alle borgmoeren goed vastgezet hebt doen we effe een bakkie.Wink Let bij het aandraaien van de borgmoeren erop dat je de schroevendraaier in de schroef houdt om te voorkomen dat je stelschroef doordraait bij het aanhalen van de moer, want anders kun je overnieuw beginnen.

Na het bakkie, doen we het hele rondje nog een keer om een controlemeting uit te voeren. Niet overslaan, meten is weten!
Dus 1 tuimelen 4 stellen, 3 tuimelen 2 stellen, 4 tuimelen 1 stellen en 2 tuimelen en 3 stellen. Voor stellen mag je ook meten lezen.

Als alles weer lekker zit, ga je de rubber ringen om de bougieschachten vervangen en doe je de nieuwe pakking op het klepdeksel. Alles weer rustig in omgekeerde volgorde van loshalen terugmonteren en met beleid de bouten van het klepdeksel vastdraaien. Niet te vast.
Eventueel kun je dan nog nieuwe bougies monteren et voila, klepjes zijn gesteld. Ik heb geen foto’s gemaakt, maar volgens mij is het niet moeilijk.
Misschien heeft iemand anders wat foto’s ter illustratie.

Nu mis je alleen nog antwoord op het aanhaalmoment en de aantrekvolgorde van je kopbouten….....23 kenners? Wie vult aan?

aanhalen kop bouten na 600 km idem als bij montage de laatste ronde. Het mooiste gaat het door de bouten stuk voor sttuk 1/4 slag te lossen en dan met het vereiste moment aan te halen.
_________________

En de volgorde: beginnen met de bout in het midden aan uitlaatzijde. Dan met de klok mee spiraalsgewijze naar buiten toe. 17 in totaal. 

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 30 mei 2008 03:41 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt mij overzichtelijke om het zaakje binnen 1 topic te houden. Vandaar…. >>>>> klik!

Succes met klussen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook