1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

bx opvoeren
coolxmenx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19

Gepost: 04 april 2005 10:53 PM

Hallo lieve mensen,

Ik heb een BX uit 1989. Het is een 1600 met carburateurs en 2 kleppen per cilinder, wat uiteraard 8 in totaal maakt omdat het een 4 cilinder is. Tot zover niets moeilijks.

Maar nu wil ik de bx gaan opvoeren. Bij tweetakt vervang je de uitlaat en ga je veel sneller, helaas werkt dat niet zo bij viertakt. Een andere luchtfilter (KN) zou ik ook kunnen nemen, alleen scheelt dat zou goed als niets las ik, behalve het geluid dan.

Wat kan ik allemaal doen wat wèl uitmaakt?

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 05 april 2005 12:06 AM
  [ # 1 ]

Euh, de goedkoopste oplossing is gewoon een BX16V kopen of een sneller motorblok in jouw BX gooien.
Andere opties worden al meteen een stuk duurder, zeker als je echt merkbaar vermogenswinst wilt hebben.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 05 april 2005 12:45 AM
  [ # 2 ]

spam:
www.bxsportief.com
Je zou bijv. de sportcarbs. kunnen monteren.
Maar het is beter om een BX op te voeren die standaard al wat ruimer is voorzien Wink

Profiel  

BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162

Gepost: 05 april 2005 12:58 AM
  [ # 3 ]

Zoveel mensen, zoveel wensen.

Zaken die “gemakkelijk” en “snel” te realiseren zijn:

- Catalysator verwijderen en vervangen door een rechte buis
- Sportluchtfilter met koude lucht aanvoer
- Sportuitlaat
- Bougies

Wil je meer, dan kun je nog denken aan het re-mappen van de injectiecomputer, ook bekend als het Chiptunen.

Daarna is de koek wel zo’n beetje op. Wil je meer, koop dan inderdaad een snellere BX. Het bovenstaande geintje kan al gauw een kleine € 500,= kosten als je goed spul wilt.

Succes.

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 05 april 2005 02:21 AM
  [ # 4 ]
BX-Chique schreef:

- Sportuitlaat
- Bougies

Een 1600 uit 1989 heeft geen katalysator.  Wink

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 05 april 2005 02:27 AM
  [ # 5 ]

Re: bx opvoeren

coolxmenx schreef:

Bij tweetakt vervang je de uitlaat en ga je veel sneller, helaas werkt dat niet zo bij viertakt.

Ik geloof niet dat dat ligt aan het feit dat je bx motor met 4 slagen werkt maar meer met dat de brommer techniek zo afgeknepen is.

Een goede basis is makkelijk, maar is niet het belangrijkst. Andere nokkenassen zullen waarschijnlijk meer schelen dan luchtfilter, uitlaat en de hele bende bij elkaar.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

citrofiel!ik?
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

Gepost: 05 april 2005 02:35 AM
  [ # 6 ]
BX-Chique schreef:

Zoveel mensen, zoveel wensen.

- Sportuitlaat
- Bougies

Wil je meer, dan kun je nog denken aan het re-mappen van de injectiecomputer, ook bekend als het Chiptunen.

Daarna is de koek wel zo’n beetje op. Wil je meer, koop dan inderdaad een snellere BX. Het bovenstaande geintje kan al gauw een kleine € 500,= kosten als je goed spul wilt.

Succes.

OP de komende bxsportief sleutelmeeting ligt de nadruk op uitlaten en verlagen, dus is dit wel een interessante dag dan. Wink

Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e

http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 05 april 2005 02:52 AM
  [ # 7 ]

Ja, als we ons beperken tot zaken die echt helpen bij carburateur auto’s ipv injectiecomputers (bij een carb zijn de hersenen van de mens de injectiecomputer).

En ja, forget de 1580 cc blokken

Life begins at 1905 cc.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 05 april 2005 12:50 PM
  [ # 8 ]
XBXG schreef:
BX-Chique schreef:

- Sportuitlaat
- Bougies

Een 1600 uit 1989 met carbs heeft per definitie wel een ongeregelde (2-weg) kat. Dat is namelijk de 16RE met 75pk. De voorgaande 16(T)RS’en met 94pk werden per modeljaar 1989 (dus september 88 ) niet meer in NL verkocht.
Niet de beste basis voor opvoerwerkzaamheden.

Overigens zullen dingen als een sportuitlaat, luchtfilter en bougies vooral op het gehoor en gevoel werken, en niet op de stopwatch. Zonde geld dus als je sneller wilt.

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 05 april 2005 01:12 PM
  [ # 9 ]

Je kunt het volgende doen:

- Chiptunen;
- Bewerkte nokkenas plaatsen;
- Bewerkte kop plaatsen;
- Middendemper weghalen;
- Sebring (of andere) sportdemper plaatsen;
- Spaghetti spruitstuk plaatsen.

En een 16v kopen, kan, maar nu heb je iets unieks Wink

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 05 april 2005 01:18 PM
  [ # 10 ]
rb schreef:
XBXG schreef:
BX-Chique schreef:

- Sportuitlaat
- Bougies

Een 1600 uit 1989 met carbs heeft per definitie wel een ongeregelde (2-weg) kat. Dat is namelijk de 16RE met 75pk. De voorgaande 16(T)RS’en met 94pk werden per modeljaar 1989 (dus september 88) niet meer in NL verkocht.
Niet de beste basis voor opvoerwerkzaamheden.

Overigens zullen dingen als een sportuitlaat, luchtfilter en bougies vooral op het gehoor en gevoel werken, en niet op de stopwatch. Zonde geld dus als je sneller wilt.

Nou op zeker wel hoor… zeker een openluchtfilter maakt echt wel verschil!

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 05 april 2005 10:03 PM
  [ # 11 ]
rb schreef:

[Overigens zullen dingen als een sportuitlaat, luchtfilter en bougies vooral op het gehoor en gevoel werken, en niet op de stopwatch. Zonde geld dus als je sneller wilt.

Als een ander luchtfilter en een sportdemper niet op de stopwatch werken, dan is er iets mis met je auto.
Dat zijn namelijk de dingen die je auto koppel geven, niet zozeer pk’s. Dus dat merk je juist op de stopwatch.
Ik ben bereid om de mijne te laten testen in vergelijking met een andere 1.9tzi of zelfs een 1.9gti.  Wink

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 05 april 2005 10:16 PM
  [ # 12 ]
WYD schreef:
rb schreef:

[Overigens zullen dingen als een sportuitlaat, luchtfilter en bougies vooral op het gehoor en gevoel werken, en niet op de stopwatch. Zonde geld dus als je sneller wilt.

Als een ander luchtfilter en een sportdemper niet op de stopwatch werken, dan is er iets mis met je auto.
Dat zijn namelijk de dingen die je auto koppel geven, niet zozeer pk’s. Dus dat merk je juist op de stopwatch.
Ik ben bereid om de mijne te laten testen in vergelijking met een andere 1.9tzi of zelfs een 1.9gti.  Wink

Zoals ALex al aangaf: Live begins at 1905 cc Cool

Dus jouw 19TZI heeft inderdaad wel een verschil t.o.v. een gewone 19TZI, maar het ging hier om een 1600, en daar is nauwelijk verschil te merken wanneer je een ander luchtfilter en een sportdemper plaatst.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 05 april 2005 10:24 PM
  [ # 13 ]
Alcyone schreef:

Ja, als we ons beperken tot zaken die echt helpen bij carburateur auto’s ipv injectiecomputers (bij een carb zijn de hersenen van de mens de injectiecomputer).

En ja, forget de 1580 cc blokken

Life begins at 1905 cc.

SOmmige mensen kunnen toch leuke dingen doen met een 16 TRI op carbs.

Zie bijv. Kees Rumpt Jr.  op het Wimedo slalomcircuit.

Meja, dan moet je wel kunnen tunen. En dat is niet zo makkelijk als het lijkt.

Je moet eigenlijk alles in het werk stellen om een zo optimaal mogelijke doorstroming van lucht te realiseren.

Een 16 TRI heeft bijv. een betere kop + spruitstukken dan een carburateur 16. Niet voor niets dat een TRI het tot 105 pk schopt en een normale 16 slechts tot 90 pk.

Alles telt mee: maar helaas heb je wel het beperkende effect van de zwakste schakel.

Ik zou zeggen: google eens wat op internet. Er is zoveel over geschreven!

Gr,
Marten

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 05 april 2005 10:39 PM
  [ # 14 ]

Er is genoeg lol te beleven aan een 16tri. Je zult niet de eerste zijn Wink
Maar dat hangt dus echt af van hoeveel je er aan uit wilt geven en wat je wensen precies zijn.

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 06 april 2005 12:25 AM
  [ # 15 ]
WYD schreef:
rb schreef:

De discussie koppel en vermogen etc. even voorbij gaande:

Doe eens een test als het uitkomt, op een rollenbank. Ik ben echt benieuwd met welke cijfers verschil je terug komt. Leg een koppel- en vermogenskromme over elkaar heen met en zonder die wijzigingen aan één en dezelfde auto. 

Vorig jaar nog in de AV gestaan: 1x Alfa 156: 3x met sportuitlaat, 1x originele uitlaat op de rollenbank. 1 sportuitlaat leverde iets meer op, andere 2 minder dan origineel. Maar het klonk natuurlijk leuk. Ik zal de test nog eens opzoeken want dit is uit mijn hoofd gezegd.

Open luchtfilters:
Waarom hebben performance bakken als Porsche / Ferrari en rally homologatiespecials als de Impreza STi / Lancer Evo / Focus RS geen open luchtfilter?
Vanwege de grote winsten die ermee te halen zijn, maar die zij liever niet uit hun (tot 150pk/liter opgevoerde) motoren halen?
Of vanwege de grotere hoeveelheid zooi die er aantoonbaar in de motor terecht komt? Toevallig een olieonderzoeksrapport van een tig-tal Impreza’s GT ingezien. In de auto’s met openluchtfilter was duidelijk meer ‘shit’ in de motorolie terecht gekomen.

Ja, ik ben sceptisch, zeker wanneer er vermogensstijgingen van 10% worden verwacht uit een atmosferische motor met dergelijke ingrepen. Voor de topic-starter zou je het hebben over 7 pk. Dan is het waarschijnlijk goedkoper om in te wisselen op een 16/19TZI, aangezien die 75pk al niet echt een basis zijn om van te vertrekken. Maar dat werd al eerder door Alycone et al. duidelijk aangegeven.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook