Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gisteravond heb ik de dame van verse 10-W40, fliter, rotor+verdeler en bougies voorzien. Ze pakt duidelijk weer soepeler op en het hikje bij 115Km/h is weg.
Vandaag 330Km gereden met een verbruik van 1 op 17.4 op Euro95 (voornamelijk provinciale 80km wegen)
Het gekke is ook dat de vering zachter lijkt te worden, dit was niet direct voelbaar na een spoelbeurt, maar blijkbaar mag het even duren voordat de oude trut een beetje los komt na al die jaren stofhappen.
Hoewel ik telkens weer naar andere auto’s kijk, bedenk ik mij weer hoe goedkoop deze B(ni)X in onderhoud is en wat voor een lekker motortje dit is om aan te klussen. Kortom, ze bevalt nog steeds prima!
Waarom gooi je er 10w40 in?
17.4
Dat is echt zuinig.
Dat haal ik bij lange na niet met al m’n snelweg en/of Rotterdam kilometers
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Omdat de versnellingsbak ook in de motorolie meeloopt, kan deze best wel wat dunner gebruiken.
En wat het verbruik betreft, ik krijg haar maar met moeite boven de 1 op 15, en ik tuf er niet in als een oude l*l!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik meen mij te herinneren dat we vroeger speciaal voor de bx 14 10w40 inkochten, terwijl alle andere troenen gewoon op 15w40 liepen. Smeet je 15 w 40 in een nieuwe bx14, dan ging ie als het buiten koud was héél beroerd schakelen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
10W40 kan prima, 5W40 is weer te dun, dan zou de dame in kwestie gaan lekken vrees ik.
Ik rij al jaren op 10w40 met het oude spul en het bevalt prima!
Ik heb gisteravond toch met een klein jaloers blikje gekeken naar de 1400, ik begin stiekum weer te dromen van een BX14 type 1 of een visa 11RE, die 150 motoren zijn geweldig! (ook in de 205…)
Emiel
patje74 schreef:Hoewel ik telkens weer naar andere auto’s kijk, bedenk ik mij weer hoe goedkoop deze B(ni)X in onderhoud is en wat voor een lekker motortje dit is om aan te klussen. Kortom, ze bevalt nog steeds prima!
Niet verkopen hoor Ik blijf het zo’n schatje vinden. Mocht je ‘m toch ooit verkopen, dan krijg je er écht spijt van.
Complimenten over het verbruik. Dat is echt heel netjes.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Als je haar te koop zet is ze zo verkocht. Je hebt het hier bijna over een zeldzaamheid. En met zo weinig km’s op de klok helemaal. Dan zit je op het terras en denk je: ‘Ja, toen had ik haar eigenlijk niet moeten verkopen’. En drink je je verdriet weg met een kleintje pils.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Goed, vandaag is het er dan toch echt van gekomen, ze is verkocht! Een maandje geleden heb ik een XM gekocht, waardoor ze nu toch echt wel overbodig was geworden.
Dit was eigenlijk geen geplande actie, ik was niet actief op zoek naar iets anders, maar ja… je weet hoe het soms kan lopen.
Hoe dan ook, de B[ni]X is in prima handen gekomen bij Simon . Een echte liefhebber die de komende tijd nog even de puntjes op de i gaat zetten.
Simon, ik hoop dat je er net zoveel, maar dan langer, plezier van zult hebben als ik heb gehad. Ik heb nooit zo’n zuinige wagen gehad. Daarnaast vind ik het een bijzonder charmante verschijning, vooral door zijn eenvoud.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simon, mocht je meelezen: gefeliciteerd met je aankoop. Ga je ons nog op de hoogte houden van het verdere leven van de Nix?
Patrick H
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@patje74: verbazingwekkend dat je je hebt laten verleiden tot die XM nieuwlichterij.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Je bent niet de enige Marten. Al heeft ons Patje al eens laten doorschemeren dat hij mogelijk een XM ging kopen (op termijn).
Niet meer te redden Marten.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
hogervp schreef:Simon, mocht je meelezen: gefeliciteerd met je aankoop. Ga je ons nog op de hoogte houden van het verdere leven van de Nix?
Patrick H
Dank. Het topic is bijna van stal
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Top!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Je bent niet de enige Marten. Al heeft ons Patje al eens laten doorschemeren dat hij mogelijk een XM ging kopen (op termijn).
Niet meer te redden Marten.
Nog even en hij rijdt in een C5….
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Heel leuk om dit te lezen. Nu weten we een beetje het verhaal van de pj-18-js. Inmiddels zit er een witte motorkap en achterklep op, en een zwarte bijrijdersdeur.
Jullie zullen well denken waarom reageert hij nou weer op dit draadje, nou deze bix staat inmiddels bij mij. Hier gaat ie in ieder geval niet ieder geval niet roemloos ten einde, want alle onderdeeltjes worden bewaard. Dit is dus t echte einde van de PJ-18-JS.
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4