Ik zou graag een dakraam in mijn bx willen. het is geen hoofdzaak. electrische ramen zijn ook heel praktische.
Maar toch zo het mij nog een stukje gelukkiger maken. nu is alleen de vraag zijn er mischien instrucies ergens hoe je het dakraam in moet bouwen.
Of heeft iemand hier ervaring met het in bouwen.
Je zou haast zeggen dat het simpel weg een gat in het dak zagen is maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk.
Uiteraard is het probleem van waterdicht maken natuurlijk een groot punt. dus het kan zijn dat ik omwillen van dat al geen dakraam ga plaatsen.
Maar toch zou ik wat informatie willen. Het liefst een elctrische dakraam. Dat is even om het moeilijker te maken
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
volgens mij is het wel te doen, maar wel een hels karwij. Je kunt namelijk niet gewoon een gat in je dak zagen, het moet ook fatsoenlijk worden omgebogen. Nog afgezien van de exacte plaats waar het gat moet komen…En verder heb je natuurlijk afwatering nodig, voor en achter zitten van die afvoergootjes…maar lijkt mij wel zo verstandig om eerst een origineel schuif/kanteldak te zoeken. Als je die eenmaal hebt, kan je volgens mij best prima de exacte plaats van het gat bepalen. Vervolgens zaag je het gat wat kleiner uit en buig je de randen om zoals dat zou moeten.
Is het niet een idee om een gat te zagen en er vervolgens met drukknopen een stuk linnen over te spannen? Die kan je dan erafhalen wanneer je wilt…..Een kennis vanmij heeft dat ooit met een volvo 740 station gedaan. En wel zo dat dat gat meer dan een meter lang was! Had ie wel vanalles aan moeten verlassen enzo, maar dat heeft ie dus ook met linnen en drukknopen gedaan! Heel cool zag het er uit…!
maar goed, dat is maareen idee.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Opzich klinkt het wel goed maar is het niet erg roest gevoelig als je die rand gaat omvouwen.
Dat idee van linnen te gebruiken wordt onder de loep genomen.
Lijkt me nog al koud in de winter. maar mieschien is daar wel een leuke oplossing voor. Ik zou een dak van een eend kunnen gebruiken. mooi zwart ofzo.
en mischien met een rits systeem op het dak te bevestigen dan klapert het niet zo op de snelweg.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Toen ik in 1992 mijn BX Chic kocht, liep er een actie bij de dealer waarbij men bij een nieuwe auto voor (ik geloof) 1000 gulden aan accessoires mocht laten inbouwen.
Ik koos toen voor een zonnedakje (en nog meer, dat doet niet ter zake).
Doordat er ineens een ongeveer twee centimeter dikke harde plastic rand aan het zonnedakje zat, aan de binnenkant dus, paste ik ineens niet goed meer in de auto (kmeet 190cm). Alleen door de stoel flink te kantelen paste ik er nog een beetje in, maar ik heb meerdere keren flink mijn hoofd gestoten. En de slijtplek bovenop mijn hoofd in natuurlijk ook goed zichtbaar.
Maar ik had daar dus wel een btje spijt van. Te meer omdat ik ook nogges vond dat dat dakje in open positie wel een boel decibellen produceerde.
Ik dus nooit meer een achteraf ingebouwd zonnedak in mijn auto’s.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Re: Dakraam inbouwen
R.Nicolaas schreef:Ik zou graag een dakraam in mijn bx willen. het is geen hoofdzaak. electrische ramen zijn ook heel praktische.
Maar toch zo het mij nog een stukje gelukkiger maken. nu is alleen de vraag zijn er mischien instrucies ergens hoe je het dakraam in moet bouwen.
Of heeft iemand hier ervaring met het in bouwen.
Je zou haast zeggen dat het simpel weg een gat in het dak zagen is maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk.
Uiteraard is het probleem van waterdicht maken natuurlijk een groot punt. dus het kan zijn dat ik omwillen van dat al geen dakraam ga plaatsen.
Maar toch zou ik wat informatie willen. Het liefst een elctrische dakraam. Dat is even om het moeilijker te maken
Echt zonde van je auto.
Er is nog nóóit een auto gesloopt omdat er géén zonnedak inzat. Maar andersom, pfff. De door mij op de sloop aangetroffen Chic ZF-92-PY was zo’n zonnedak-slachtoffer. Keurig een Hollandia-dak met garantiebewijs ingebouwd maar wel een compleet rondom weggerot dak! Verder leek de auto in onberispelijke staat; om erg verdrietig van te worden! En dat is niet het enige slachtoffer….
Natte stoelen zijn echt het allerberoerdste wat je kan overkomen in een auto.
Als je echt lekker frisse wind in je haartjes wil, ga dan eens rijden met 2 raampjes aan 1 kant open (zit je alleen dan aan bijrijderszijde natuurlijk) en de ventilator dicht. Heerlijk! Je zou dan voor het genot wel achterin elek ramen moeten maken zodat dit ook comfortabel bedienbaar en instelbaar is. Iets wat met latere chics misschien al wel bijna bedraad is ook, maar de logica van de eerdere TGI-based en latere TZI-based chics heb ik nooit begrepen.
De hoogte is zeker ook een probleem; je stoot altijd je hersens aan het bij een berline toch al niet zo erg hoge dak.
Ich bin ein Breaker
tja, mijn dakje, een schuif/kanteldak is ook best verroest aan de randen. Zo kocht ik hem al. Maar wat ruimte betreft in de auto, dat is alleen achterin wat minder, voorin het ik juist meer ruimte gekregen want het dak in dunner dan het originele dak! Dus wat dat betreft….en bovendien heb ik een dusdanog dikke vacht bovenop dat die slijtplekken nog jaren zullen duren!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Re: Dakraam inbouwen
karel schreef:R.Nicolaas schreef:Ik zou graag een dakraam in mijn bx willen. het is geen hoofdzaak. electrische ramen zijn ook heel praktische.
Maar toch zo het mij nog een stukje gelukkiger maken. nu is alleen de vraag zijn er mischien instrucies ergens hoe je het dakraam in moet bouwen.
Of heeft iemand hier ervaring met het in bouwen.
Je zou haast zeggen dat het simpel weg een gat in het dak zagen is maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk.
Uiteraard is het probleem van waterdicht maken natuurlijk een groot punt. dus het kan zijn dat ik omwillen van dat al geen dakraam ga plaatsen.
Maar toch zou ik wat informatie willen. Het liefst een elctrische dakraam. Dat is even om het moeilijker te makenEcht zonde van je auto.
Er is nog nóóit een auto gesloopt omdat er géén zonnedak inzat. Maar andersom, pfff.
De hoogte is zeker ook een probleem; je stoot altijd je hersens aan het bij een berline toch al niet zo erg hoge dak.
Ik heb in mijn ZX een schuif/kanteldak van Webasto, en ik moet zeggen dat ik daar toch wel heel blij mee ben!
Het geeft een andere manier van wapperende haren dan wanneer je je ruiten open zet. Als je dat doet op een zonnige lentedag en je rijdt een paar uurtjes, dan krijg je een stijven nek van de tocht. Daar heb je met zo’n dakkie geen last van.
En omdat het dakje eerst omhoog klapt voordat ie gaan schuieven heb ik heel weinig ruimte verlies aan de binnenkant, ik heb hoofdruimte zat!
Trouwens na bijna 11 jaar (er vanuit gaande dat ie er altijd al in zit) is er nog geen spoor van roest te ontdekken.
Ik vraag me daarom ook af waarom het zonde van de wagen zou zijn om er een dakje in te bouwen. Dat er BXen (en andere auto’s) rondrijden met roest rond het dak, dat is bekend. Maar de BX van R.Nicolaas heeft nog geen dakje dus als je het dak zorgvuldig monteerd kun je er nog best een flink aantal jaren plezier van hebben. Tenzij je natuurlijk je BX je leven lang wil houden dan zal roest inderdaad een argument zijn om het NIET te doen. Maar goed dat is mijn mening.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
ik zelf heb allleen maar slechte ervaringen met open dakjes.
het roestprobleem ed hou je toch en zeker met zo’n slap dak als dat van de bx (druk er maar eens op, het bobbelt alle kanten op) krijg je het nooit helemaal netjes sluitend rondom.
ik zou het je dus afraden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ik zelf heb allleen maar slechte ervaringen met open dakjes.
het roestprobleem ed hou je toch en zeker met zo’n slap dak als dat van de bx (druk er maar eens op, het bobbelt alle kanten op) krijg je het nooit helemaal netjes sluitend rondom.ik zou het je dus afraden.
Nou, ik heb een kanteldakkie in m’n TZD….. en ik vind het echt helemaal geweldig. Ook heb ik nog nooit een druppel lekkage ontdekt, en roest is me ook nog nooit opgevallen.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
metro2005 schreef:ik zelf heb allleen maar slechte ervaringen met open dakjes.
het roestprobleem ed hou je toch en zeker met zo’n slap dak als dat van de bx (druk er maar eens op, het bobbelt alle kanten op) krijg je het nooit helemaal netjes sluitend rondom.ik zou het je dus afraden.
Tja, jij hebt een slechte ervaring, maar dat was met een BX waarvan het dakraam gewoon al in het begin er slecht in gemonteerd is.
Ik heb een vanaf fabriek gemonteerd dakraam en ik vind het heerlijk. Met dit weer met het dak openrijden, kan echt niet tippen aan met de ramen openrijden. Met ramen openrijden heb ik jaren gedaan totdat ik vorig jaar mijn BX16V kocht met een dakraam en ik kan je verzekeren, het is heerlijk!
Lekkages en roest heb ik nog niet meegemaakt terwijl mijn BX16V wel op andere plaatsen roest.
Dus als het dakraam goed ingebouwd wordt en goed onderhouden wordt, kun je jarenlang probleemloos plezier hebben van het dakraam.
nou wat betreft fijnheid van een opendak, das helemaal tegek! Wanneer het maar even zonnig is gaat ie bij mij open! Lekker helemaal naar achteren en genieten van het semicabrio rijden….
Het enige waar ik last van heb, maar das gewoon niet slim van mezelf, is dat ie in de herfst en winter wel eens wil lekken. Maar dat komt niet door de roest of afdichting maar puur omdat de afvoerbuizen verstopt zitten. En das prima schoon te maken, maar ik vergeet het wel eens, en dan rijd je weg, en hoor je een gigantische plens water naar achteren stromen…..die komt dan lekker bij de achterspijlen naar beneden….natte acherbank als gevolg….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
volgens mij kan je iig wel beter een dakkie kopen wat of alleen kan openklappen of wat naar buiten openschuift. dan behoudt je ook je binnenruimte.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Zo de meningen lopen sterk uit een.
Ik vraag me nu wel af of een dakraam dat naar buiten openschuift geen enorme herrie geeft.
Ik heb in een ax leen auto een klapraampje gehad maar dat vindt ik niet echt geslaagd.
Wel zou ik het prettig vinden als ik het dakraam ook kan bedekken zodat je er niet meer door heen kan kijken.
Verder ben ik zelf ookvrij lang dus ik zal toch aan behoudt van hoofdruimten moeten gaan voldoen.
had niet verwacht dat de beslissing toch moeilijk zou blijven. wel is de bedoeling deze bx heel oud te laten worden. Dus als ik het doe moet er idd goed te werk worden gegaan.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Ik heb eigenlijk het idee dat de originele dakramen, af fabriek, niet echt heel slecht waren. Groter probleem vormen de achteraf ingebouwde exemplaren. Ik zie regelmatig een BX met een dakraam wat roestvorming heeft aan de randen of dichtgekit is doordat het ging lekken. Zonde!!!
Maar als je ‘t in gaat bouwen, een dakraam is natuurlijk wel heerlijk in de zomer
voge schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat de originele dakramen, af fabriek, niet echt heel slecht waren. Groter probleem vormen de achteraf ingebouwde exemplaren. Ik zie regelmatig een BX met een dakraam wat roestvorming heeft aan de randen of dichtgekit is doordat het ging lekken. Zonde!!!
Maar als je ‘t in gaat bouwen, een dakraam is natuurlijk wel heerlijk in de zomer
Juist dan is het één groot drama, tenminste wél als je ermee in zonnige streken vertoeft. Je fikt de tent uit met zo’n gat boven je hersens.
Heb uit pure ellende het zonnedak in de turbod voorzien van een dikke folielaag aan de binnenkant en een laag zilvermetallic spuitverf aan de buitenkant. Een zwarte verflaag stond wel mooier maar leidde ertoe dat ik mn voorhoofd verbrandde….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat de originele dakramen, af fabriek, niet echt heel slecht waren. Groter probleem vormen de achteraf ingebouwde exemplaren. Ik zie regelmatig een BX met een dakraam wat roestvorming heeft aan de randen of dichtgekit is doordat het ging lekken. Zonde!!!
Maar als je ‘t in gaat bouwen, een dakraam is natuurlijk wel heerlijk in de zomerJuist dan is het één groot drama, tenminste wél als je ermee in zonnige streken vertoeft. Je fikt de tent uit met zo’n gat boven je hersens.
Heb uit pure ellende het zonnedak in de turbod voorzien van een dikke folielaag aan de binnenkant en een laag zilvermetallic spuitverf aan de buitenkant. Een zwarte verflaag stond wel mooier maar leidde ertoe dat ik mn voorhoofd verbrandde….
Sorry, ik bedoelde natuurlijk: ” Een werkend dakraam is natuurlijk wel heerlijk in de zomer ”