Hallo,
Mijn katalysator is gescheurd (kan nog wel gelast worden) maar zit een beetje te twijfelen.
Het gaat om een 1.6 8v met 155k (lpg-g3) op de teller.
Kan een kat ook verzadigd raken :
weet niet of hem nu moet reparen een 2e hands bij Bart Ebben halen of er een katvervanger onder hangen,met als nadeel dat hij voor de keuring veranderd moet worden…..
wie kan mij verder helpen met wat tips of trucs?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien ligt het er ook aan wat het prijsverschil is in je mogelijkheden?
Is het niet zo dat na een bepaald bouwjaar een kat. verplicht is?
En anders bestaat er de kans dat je auto niet door de 4-gasmeting komt bij de APK zonder kat.
De auto is nog geen 2 maanden geleden gekeurd dus als ik een katvervanger er onder hang moet ik deze pas volgend jaar switchen voor een katalysator.
Als ik van mijn oude kat de 2 flensen afhaal en een rvs pijp van 50mm er tussen las dan moet dat ook voldoende zijn.
Nu lees ik alleen dat de auto wat meer geluid zal produceren zonder kat en dat hoeft voor mij niet.
Als de oude kat verzadigd zou kunnen zijn??, haal ik een andere met 30.000km bij Bart Ebben.(weet niet wat een gem. levensduur is?)
Je kan hem gewoon weglaten hoor… geloof me je hebt een stuk meer vermogen ook gelijk. en idd kan je een stuk pijp met flensstukjes en uitlaat klemmen eronder hangen… let wel bij de APK moet hij eronder zitten, dit geld voor auto’s vanaf bouwjaar ‘93.
Re: Kapotte Katalysator,wel of niet vervangen??
xsaracoupe schreef:Hallo,
Mijn katalysator is gescheurd (kan nog wel gelast worden) maar zit een beetje te twijfelen.
Het gaat om een 1.6 8v met 155k (lpg-g3) op de teller.
Kan een kat ook verzadigd raken :
weet niet of hem nu moet reparen een 2e hands bij Bart Ebben halen of er een katvervanger onder hangen,met als nadeel dat hij voor de keuring veranderd moet worden…..
wie kan mij verder helpen met wat tips of trucs?
Een kat kan niet verzadigd raken, maar kan wel op een gegeven moment stuk gaan.
Ik zou, als het je niet te doen is voor enige vermogenswinst, gewoon een 2e handse kat er onder hangen. Ik zou wel even verder kijken dan Bart Ebben, want dat is niet de goedkoopste.
Hang je er geen kat onder, dan moet je dus elk jaar voor de APK gaan zitten sleutelen aan je auto om de kat er weer onder te hangen.
Wat zal de vermogensopbrengst zijn als ik de katalysator weglaat??
Een pk of 3-4?
Ik zal bij autosnuverink en bij Devos ook nog wel informeren
wat een 2e hands kat kost.
xsaracoupe schreef:Wat zal de vermogensopbrengst zijn als ik de katalysator weglaat??
Een pk of 3-4?
Ik zal bij autosnuverink en bij Devos ook nog wel informeren
wat een 2e hands kat kost.
Ja, zoiets zal het zijn. Je zult merken dat de auto in de hoge toeren iets gemakkelijker doortrekt, maar verwacht er geen wonderen van.
Eric Vertogen schreef:xsaracoupe schreef:Wat zal de vermogensopbrengst zijn als ik de katalysator weglaat??
Een pk of 3-4?
Ik zal bij autosnuverink en bij Devos ook nog wel informeren
wat een 2e hands kat kost.Ja, zoiets zal het zijn. Je zult merken dat de auto in de hoge toeren iets gemakkelijker doortrekt, maar verwacht er geen wonderen van.
En extra herrie erbij
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je geen RVS aan gewoon staal lassen :
Je kan ook naar EPS (Hogezand?) gaan, daar kunnen ze een stuk pijp met een flens maken en deze aan de kat. lassen. De kosten daarvoor zullen wel meevallen, het zal in iedergeval goedkoper zijn dan de Bart-Ebben prijzen.
Heb ooit eens gevraagd naar een kat. voor mijn ZX met 1.4i motor, een gebruikte kat. uit 1992/93 zou me €150 kosten (Excl. montage )
Nee geen xtra herrie erbij!!
Ik heb gekozen voor de goedkoopste oplossing…....het lossen v.d. kat,heb er gelijk een stripje op de laatste bocht gelast dus zal nu niet meer scheuren…..rvs met staal gaat wel hoor heb gelijk een stuk buis meegenomen dus als de kat nu kapot gaat gaat er gelijk een vervanger onder.
Ik heb nu wel een ander probleem,volgens mij is mijn gasklep-pot meter kapot. doet wel erg moeilijk met stationair lopen en met het terugvallen.
Heb hier op het forum al eens meer over gelezen,dus komt misschien vaker voor!
weet iemand wat een gasklep-potmeter von Bosch kost????
Slecht stationair en terugvallen? is dat opeens ontstaan na het lassen van de kat? Ik weet dat het uitlaatsysteem (dus incl. kat.) nogal gevoelig kan zijn voor de motor, heb met mijn ZX1.4i ook problemen gehad die erop leken dat het de gasklep.pot meter was, maar het was uiteindelijk de imitatie-einddemper.
Heb je zelf aan de kat zitten lassen? Hoeveel heb je eraan gelast en heb je dit achterelkaar gedaan of heb tussentijds de boel goed laten afkoelen.
Normaal gezien word een kat. niet zo heet als dat de boel met lassen word, als je rijdt koelt hij ook af door de rijwind, ik hoop niet voor je dat hij beschadigd is
Gasklep.pot meter is over het algemeen niet los te krijgen, alleen compleet met het gasklephuis, reken op een €200 2 €300, niet goedkoop dus
nee dat probleem is van vorige week maar stopt niet.
de kat is maar een klein stukje gelast rondom 48mm. pijp diameter.
ik wordt eerlijk gezegd een beetje gek van dat ding…....op benzine goed op lpg problemen met stationair en uitvallen als hij stationair moet lopen.
heb ook al diverse leidingen vervangen en stappenmotor veranderd(2ehands maar ja)
Heb inlaat-spruitstuk pakkingen vervangen,scheelde al wel wat.
Ik ben bijna in staat om die auto in te ruilen op iets anders!
Dan rijdt hij weer 3 maanden lekker en dan opeens weer k.t!
xsaracoupe schreef:nee dat probleem is van vorige week maar stopt niet.
de kat is maar een klein stukje gelast rondom 48mm. pijp diameter.ik wordt eerlijk gezegd een beetje gek van dat ding…....op benzine goed op lpg problemen met stationair en uitvallen als hij stationair moet lopen.
heb ook al diverse leidingen vervangen en stappenmotor veranderd(2ehands maar ja)
Heb inlaat-spruitstuk pakkingen vervangen,scheelde al wel wat.
Ik ben bijna in staat om die auto in te ruilen op iets anders!
Dan rijdt hij weer 3 maanden lekker en dan opeens weer k.t!
Voordat je klakkeloos gaat vervangen, zou ik eerst eens een goede diagnose gaan stellen. Op deze manier zoals je nu bezig bent, geef je er op een gegeven moment de brui aan omdat het puur toevallig is als je hiermee het probleem oplost. Op deze manier kan het dus erg lang en erg duur worden.
Ja maar een diagnose waar??
Als ik naar mijn dealer ga zoals de vorige keer dan ben ik de auto een dag kwijt ruim 200 euro armer met het antwoord kan niets vinden zal aan het gas liggen!!
Ga ik naar de gas specialist meet die alles door en komt tot de conclusie dat het de inlaat pakkingen zijn.Dus die zijn vervangen.
Een andere dealer verwijst mij weer door naar een ander filiaal omdat daar mensen met kennis van gas-installatie’s werken en de apparatuur er voor hebben.
Zo blijf ik ook bezig en kost het me nog meer geld maar ook tijd.
Ik weet het niet meer. cry
xsaracoupe schreef:Als ik naar mijn dealer ga zoals de vorige keer dan ben ik de auto een dag kwijt ruim 200 euro armer met het antwoord kan niets vinden zal aan het gas liggen!!
fftopic
Grappig zeg, ik had net een discussie met een maat van mij over het achterlijk hoge arbeidsloon in NL, het doet de economie geen goed.
De mensen die het niet kunnen betalen gaan zelf sleutelen of zoeken alternatieven
Zo een dealer kan beter 5x€50 verdienen dan 1x€100 voor een simpel klusje.
xsaracoupe schreef:Ja maar een diagnose waar??
Als ik naar mijn dealer ga zoals de vorige keer dan ben ik de auto een dag kwijt ruim 200 euro armer met het antwoord kan niets vinden zal aan het gas liggen!!
Ga ik naar de gas specialist meet die alles door en komt tot de conclusie dat het de inlaat pakkingen zijn.Dus die zijn vervangen.
Een andere dealer verwijst mij weer door naar een ander filiaal omdat daar mensen met kennis van gas-installatie’s werken en de apparatuur er voor hebben.
Zo blijf ik ook bezig en kost het me nog meer geld maar ook tijd.
Ik weet het niet meer.
Dat is wel balen. Als ik zo van jou hoor dat de Xsara op benzine goed loopt en slecht loopt op LPG, behoor je het dus normaliter in het LPG-gedeelte te moeten zoeken. Inlaatpakkingen hebben dus daar niets mee te maken, want dat zou de auto op benzine ook slecht moeten lopen.
Zoek een goede LPG-specialist die vertrouwd is met het merk LPG-installatie. Die kan het probleem oplossen.