Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien dat dat idee leeft omdat de 16V Mk2 (type 3) er wat krijgshaftiger uitziet, en daardoor meer mensen aantrekt? Ik ben zelf toch meer voor het wat ingetogener uiterlijk van de 16V Mk1 (type 2).
De D6C was trouwens de codenaam voor de “vuile” 16V motor, als krachtiger variant van de D6A, die in de eerste BX 19 GTi zat (juist, die vuile versie met 125 PK en dik 170 Nm). Het zijn beiden dus benzineblokken van 1905 cc uit de XU serie met multipoint brandstofinjectie. En ze gaan allebei als de brandweer!
Des te sneller de BX uit het straatbeeld verdwijnt, des te eerder zal hij de klassiekerstatus bereiken.
Het aantal BX’en in NL is de laatste jaren in rap tempo aan het dalen. Ze zijn geen cent waard en zelfs goede exemplaren verdwijnen daardoor naar de sloop. Er komt dus een moment dat mensen, wanneer ze een BX zien rijden denken: “hé, dat is lang geleden! Dat was eigenlijk best een geinig wagentje”.
Je ziet die ontwikeling ook bij de CX. Stond altijd in de schaduw van de DS en was jarenlang aan de straatstenen niet te slijten, maar toen CX’en echt zeldzaam begonnen te worden in het wild zag je toch liefhebberij ontstaan. Inmiddels is de CX hard op weg naar de klassiekerstatus.
Diezelfde weg zal de BX volgens mij gaan. De BX was destijds een revolutionair concept: afwijkende vormgeving en materialen, hydropneumatiek (comfort!) en een enorme binnenruimte. Daarbij gerekend dat het een enorm verkoopsucces was, zullen veel ex-bezitters sentimentele gevoelens koesteren wanneer ze zoveel jaar na dato de auto terugzien.
Ik denk daarom dat voor de BX nog een mooie toekomst als gewaardeerde klassieker is weggelegd.
Ik sluit me volledig aan bij de laatste post.
Over pak-um-beet 10 jaar is het gewoon een klassieker.
Test
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik denk niet dat het aantal rijdende exemplaren de mate waarin een auto als klassieker wordt gezien beinvloed. Kijk eens naar de DS, die toch behoorlijk vaak te zien is, dat is zonder enige twijfel een klassieker. Een GS, die veel zeldzamer is, is dat in veel mindere mate.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Een GS in mindere mate een klassieker dan een DS? Ik dacht het toch niet. Het is een minder populaire klassieker, dat wel. Maar dat ligt eerder aan het feit dat de GS enorm roestgevoelig was/is, waardoor deze een imagoprobleempje heeft (behalve dan bij Citrofielen). En omdat ze minder populair is zullen de prijzen wat lager liggen. Maar ik durf wel te stellen dat een GS als minstens zo waardevol wordt gezien als een DS wat betreft klassieke status.
EDIT: lamaarzitte, ik heb je post verkeerd gelezen….. ops:
winnetou schreef:
EDIT: lamaarzitte, ik heb je post verkeerd gelezen….. ops:
Ik lees het hele forum al jaren verkeerd….
Test
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar ik durf wel te stellen dat een GS als minstens zo waardevol wordt gezien als een DS wat betreft klassieke status.
Dat denk ik toch niet.
De DS en ook de 2cv zijn wel buitencategorie vind ik.
Uiteindelijk wordt elke auto een keer een klassieker. Dus ook de Bx.
Jeroen
Thijsvandebles schreef:Ik sluit me volledig aan bij de laatste post.
Over pak-um-beet 10 jaar is het gewoon een klassieker.
helemaal waar de BX HEEFT HET PSA CONCERN GERED met de p205!
waar vind je zulk een mooie prijs/comfort verhouding en zoveel liefhebbers
de citroen-liefhebber
Ik ben behoorlijk verknocht aan de wendbaarheid van het ding; hij vreet echt hobbels waar de meeste andere autoos voor in de remmen gaan. En dat tegen kosten waar ik nog geen fiets voor kan onderhouden.
En nou kom je in een groot veenweide-gebied zoals hier in het groene hart (met heel veel zettingen en verzakkingen in het wegdek) nogal veel hobbels tegen, en nou leidt mijn dagelijkse woon/werk rit daar 45 km dwars doorheen… Een snellere auto met minder goede vering brengt mij daar niet sneller doorheen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Leuk vind ik ook dat ik al een paar collega’s en een enkele wildvreemde ben tegengekomen die aan zo’n BX hele warme herinneringen hebben. Toch typisch iets voor een klassieker! Blijkbaar heeft de BX toch een hele positieve uitstraling.
Daantje schreef:Lijkt me duidelijk: JA.
(worden niet alle auto’s die oud zijn en uit het straatbeeld verwijnen klassiekers?)
Dat vinden wij wel, maar dat is niet wat algemeen verondersteld wordt.
Mijn 1972 Morris Marina wordt door velen nog steeds als een weggooihok gezien.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.