1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanslaan motor bij terugdraaien sleutel
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 27 mei 2008 02:27 AM

De laatste tijd start mijn DSuper niet geweldig. Vooral warm en op LPG. De startmotor (Valeo hoogtoeren-ding) huilt rond, maar de motor slaat pas aan als ik de contactsleutel (DSuper, handgeschakeld dus) vanuit startstand naar contactstand laat terugveren. Kan het contactslot soms geen of slecht contact doorgeven bij ver of te ver doordraaien in startstand? Kan ik dat met een multimeter meten, bijvoorbeeld op de onsteking? Graag jullie kundige gedachten daarover…

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 27 mei 2008 04:33 AM
  [ # 1 ]

um, ik heb iets dergelijks ooit gehad. Tijdens het starten was er te weinig electriciteit voor een degelijk vonk. Dan slaat ie alleen aan als je stopt met starten.

Ik zou niet beginnen bij het slot, maar bij bijvoorbeeld de puntjes of de bobine (kabels).


succes!

.komma

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 mei 2008 10:35 AM
  [ # 2 ]

Bij draaien van startmotor zakt de accuspanning te ver weg.
Bougie electrodeafstand checken.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 mei 2008 12:37 PM
  [ # 3 ]

Als je motor pas aanslaat als je de startmotor stopt, heb je inderdaad te weinig power voor de vonk, tijdens het orgelen van de startmotor.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2008 01:46 PM
  [ # 4 ]

Of een brak contactslot. Meet eens bobine spanning tijdens starten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 02 juni 2008 02:58 PM
  [ # 5 ]

Spanning op bobine bij ingeschakeld contact: 12.4 V. Tijdens starten zakt de spanning terug naar 10,5 volt. Dat zou toch voldoende moeten zijn. Ik eerste de electrodeafstand van de bougies controleren.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 juni 2008 03:09 PM
  [ # 6 ]

Electrode-afstand moet op LPG iets ruimer zijn dan op benzine. Je start toch niet met choke he?
Hoe is je verbruik/mengsel (als ie te rijk staat, slaat ie ook moeilijk aan)?

Citroen!

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 02 juni 2008 03:48 PM
  [ # 7 ]

Verbruik ongeveer 1 op 8,5 op gas. Hoe kan ik zien dat íe te rijk staat? Kan dat aan een testkast of zo?

De electrodeafstand iets ruimer, zeg je. Wat is dat concreet? Ik hoorde (op de sleuteldag in Ewijk) dat ze juist krapper moesten op gas. Dus 0,06 ipv 0,07.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 juni 2008 04:17 PM
  [ # 8 ]

1 op 8,5 is niet slecht op LPG. Lijkt me niet te rijk qua afstelling.
Weet vrij zeker dat de electrode-afstand ruimer moet op LPG (0,8mm). Anders moet je ff een gasboer raadplegen.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juni 2008 04:22 PM
  [ # 9 ]

Moet, moet,

Op 0.65 of 0.7 start ie ook gewoon goed als alles in orde is hoor.

Ik pas die afstand nooit aan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 03 juni 2008 09:48 PM
  [ # 10 ]

welicht een brakke bobine, probeer eens hoe die het doet met een andere/frisse.

Als die krengen warm worden geven ze minder vonk, en daar zit juist jouw probleem(warm starten). Als de motor loopt krijgt ie bijna 13 volt, maar bij t starten minder. ik verdenk de bobine.

.komma

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 04 juni 2008 01:47 PM
  [ # 11 ]

Voordat ik zaken ga vervangen heb ik de electrodeafstand gecontroleerd: 0,8 mm. OK dus. Ook de ontsteking heb ik met de stroboscooplamp iets later gezet. Deze stond op 14* voorontsteking op het gradenboogje, exact wat de DY3 volgens het werkplaatshandboek moet hebben. In een ander topic zag ik dat dit 7 nokkenasgraden moet zijn. Ik hoop alleen niet dat ‘ie nu slomer wordt.

Nu weer een paar daagjes proefrijden (snelweg, buitenwegen, file). Bij geen relaas, bobinewisselen…

Is een bobine trouwens DS-specifiek? Of past ‘ie van alle 12V auto’s?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2008 01:50 PM
  [ # 12 ]

0.8 vind ik wat wijd. Die vonk moet wel de overkant raken hoor. Geen vocht of olie in bougie schachten?

14 is ok op de gradenboog. Is 7 krukas graden.

Bobine is niet specifiek maar “alle 12 volt autos” is te ruim gezegd.

Heb je nog puntjes?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 04 juni 2008 01:57 PM
  [ # 13 ]

0,8 er wijd. Ok, wat is dat aan te raden? Op de sleuteldag afgelopen zaterdag werd 0,6 aangeraden. Hier lees ik 0,8. Bougies zijn van Beru en zitten er ook 3.000 km in. Naast slecht starten is filerijden ook niet geweldig op LPG de laatste tijd (filerijden is zowieso niet geweldig, maar dat terzijde).

Inderdaad de schachten van twee bougies vol olie. I vervang de rubberringen onder de schachten bij iedere grote beurt, de laatste ongeveer 3K geleden. Blijft lekken. Ik zal de hoogte eens uitvlakken met extra schijven (waar kan ik die vinden?)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2008 02:15 PM
  [ # 14 ]
GeraldDSuper schreef:

0,8 er wijd. Ok, wat is dat aan te raden? Op de sleuteldag afgelopen zaterdag werd 0,6 aangeraden. Hier lees ik 0,8. Bougies zijn van Beru en zitten er ook 3.000 km in. Naast slecht starten is filerijden ook niet geweldig op LPG de laatste tijd (filerijden is zowieso niet geweldig, maar dat terzijde).

Inderdaad de schachten van twee bougies vol olie. I vervang de rubberringen onder de schachten bij iedere grote beurt, de laatste ongeveer 3K geleden. Blijft lekken. Ik zal de hoogte eens uitvlakken met extra schijven (waar kan ik die vinden?)

Ik zou er NGK’s in steken met 0,7 opening. Olie verwijderen. Dat laat de vonk weglekken naar aarde voor de bougie.
Ik heb die ringen gekocht bij een ijzerwinkel in hilversum (berepoot) en die kunnen leveren in alle diktes tussen 0,1 en 1 mm. Het magazijn heeft originele ringen. dacht 1 mm dik.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 juni 2008 02:36 PM
  [ # 15 ]

Om oorzaak goed te kunnen aanwijzen zou ik bougies gewoon op 0.6mm houden, kapjes van de bougiekabels en isolatieschachten van de bougies weglaten en in het donker de motorkap openen bij stationair draaien.

Vonkoverslag moet dan te zien en te horen zijn!

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook