Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Helaas—geen verandering. De jpeg is duidelijk—schijnt de sensor die op de droger zit.
Sensor vast = dubbele fans aan
Sensor los = dubbele fans aan
En wat nu?!?
Zonder het hele draadje te hebben doorlopen maar reagerend op de laatste post;
als je met èn zonder stekker beide fans draaiende hebt, lijkt het mij dat de thermoschakelaar altijd onderbroken is.
Als de temperatuur een bepaalde behaalt( weerstand onbeperkt), gaat de fan draaien. Dat gebeurt ook als de stekker eraf is, dan is de weerstamd onbeperkt en gaan de fans draaien. Als de thermoschakelaar eronder dus kapot is, draaien de fans altijd.
Hetzelfde heb ik bij mijn schakelaar, die geeft altijd weerstand 0, waardoor de fans dus nooit draaien. Conclusie, schakelaar kapot.
Meld je even aan op citroen.service.com en zoek een plaatje van je auto, dan weet je welke schakelaars er zijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik weet hoe het systeem op de 2.1 TD werkt :
op het motorblok zitten twee sensors ( bij de diesel naast elkaar ) die de watertemperatuur meten en geen op de radiator.
Als je de temperatuur meet van het water dat uit de radiator terug naar het blok loopt , kan je perfect je fans aansturen .
Geen meting ( of een slechte verbinding) en de fans gaan vooluit , dit is als veiligheid bedoeld .
Ik heb dus een jaar gezocht achter dit probleem ( was niet altijd ) totdat ik de bedrading van die sensor naar de module ( die bij een diesel onder het handschoenkastje zit ) vervangen had .
Bleek er veel te veel siliconen IN het stekkerhuis op de sensor te zitten , waardoor ik dus SOMS geen verbinding had .
Nu doet hij het al twee jaar goed .
Dit is dus bij een diesel-airco , maar ik vermoed dat het bij de V6 ook zo wel ongeveer werkt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
malle pietje schreef:Zonder het hele draadje te hebben doorlopen maar reagerend op de laatste post;
als je met èn zonder stekker beide fans draaiende hebt, lijkt het mij dat de thermoschakelaar altijd onderbroken is.Als de temperatuur een bepaalde behaalt( weerstand onbeperkt), gaat de fan draaien. Dat gebeurt ook als de stekker eraf is, dan is de weerstamd onbeperkt en gaan de fans draaien. Als de thermoschakelaar eronder dus kapot is, draaien de fans altijd.
Hetzelfde heb ik bij mijn schakelaar, die geeft altijd weerstand 0, waardoor de fans dus nooit draaien. Conclusie, schakelaar kapot.
Meld je even aan op citroen.service.com en zoek een plaatje van je auto, dan weet je welke schakelaars er zijn.
Bedankt, malle pietje. Waar aan de motor vindt je de thermoschakelaar? Is dit de sensor die aan de droger geplugd is? En per wbogaerts zal ik vragen aan mijn monteur nog eens de bedrading goed na te lopen, al heeft hij dit een keertje gedaan.
Bij de v6 zitten er zowieso 2 thermoschakelaars onder de v6 kap, aan de bijrijderskant op het waterhuis. Je herkent ze aan de kleuren, blauw en bruin uit mn hoofd. Kijk maar eens onder de kap, trek dan de v6 kap eraf en probeer dit plaatje te herkennen.
Nummer 7 en 8 zijn de betreffende sensoren, de achterste, nr 8, stuurt de fan aan.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor alle duidelijkheid , de siliconen zaten BINENIN het huis van de stekker . Heb ze pas gevonden als ik dit openhaalde om er nieuwe draadjes in te pluggen .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoi Walter,
ik begirjp niet helemaal waar de siliconen nu zaten. Je haalt de stekker eraf, je ziet de puntjes zitten, aan de andere kant de draadjes die erin gaan…, heb je de stekker doorgezaagd?
Hoe weet je zeker dat het daar aan lag trouwens? Siliconen komen er niet zomaar bij natuurlijk, dus dan lijkt het me dat het probleem er altijd had moeten zitten?
De sensoren en schakelaars kun je in ieder geval gewoon met een dop of ringsleutel 19(dacht ik) loshalen bij koude motor. Even schoonmaken, misschien eerst even doormeten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
malle pietje schreef:Hoi Walter,
ik begirjp niet helemaal waar de siliconen nu zaten. Je haalt de stekker eraf, je ziet de puntjes zitten, aan de andere kant de draadjes die erin gaan…, heb je de stekker doorgezaagd?
Hoe weet je zeker dat het daar aan lag trouwens? Siliconen komen er niet zomaar bij natuurlijk, dus dan lijkt het me dat het probleem er altijd had moeten zitten?
De sensoren en schakelaars kun je in ieder geval gewoon met een dop of ringsleutel 19(dacht ik) loshalen bij koude motor. Even schoonmaken, misschien eerst even doormeten.
Ja dus wel degelijk in het deel van de stekker waar de draden binnenkomen , dat was vol siliconen gespoten om af te sluiten naat buiten toe , maar omdat er veel te veel tussen zat was dit dus ook tussen de lipjes van de electriche verbindingen gekomen .
Vandaar dat “soms” werken en niet.
Ik weet niet precies meer hoe het zat ( is al weer een hele tijd geleden ) maar de draden komen door een afdekkapje ( of rubber) , dan zitten er de stekkerpennetjes aan en die klikken achterin het stekkerhuis ( het deel dat je dus op de sensor klikt )
En het was dat wel degelijk want eens dit hersteld heeft hij nooit meer dit probleem gehad .
De sensors uit het blok halen hoeft niet , je kan zo goed bij de electriche pennetjes om deze met kontaktcleaner te reinigen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ok, goed dat je daar achter bent gekomen! Hoe het ook zij, ik denk dat het in dit geval voor de hand ligt dat het aan de schakelaar ligt, aangezien dat de slijtagegevoelige delen zijn. Eerst even de stekker eraf halen en de pinnetjes bekijken kan natuurlijk geen kwaad.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
malle pietje schreef:Bij de v6 zitten er zowieso 2 thermoschakelaars onder de v6 kap, aan de bijrijderskant op het waterhuis. Je herkent ze aan de kleuren, blauw en bruin uit mn hoofd.
Nummer 7 en 8 zijn de betreffende sensoren, de achterste, nr 8, stuurt de fan aan.
Zeer bedankt voor de uitgebriede uitleg, malle pietje. Ik weet dat m’n monteur ‘wat’ sensoren onder de v6 kap gecheckd heeft, maar nu, aan de hand v.d. breakaway plaatje dankzij jou inclus zal ik hem nog eens aan sturen in dat richting. Op moment zit ik voor een projectje niet thuis, maar ben ik weer a.s.weekend, en ik zal proberen dit beter na te komen.
En om mijn autodomheid nog verder goed te bewijzen—hoe check je de schakelaars? Stroommeting?
In deze beschrijving van de Xantia staat goed uitgelegd hoe de hele schakeling in elkaar zit, inclusief schema’s, dit is voor een auto met airco anders dan voor een auto zonder.
Ik verwacht dat dit voor de XM hetzelfde werkt. Kijk dus wel naar de beschrijving van die MET airco. Die begint op pagina 26 van de PDF-file.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Beste medezwevers,
Inmiddels is het ruim twee jaar dat ik (probeer te) rij hier in de VS in een S1 v6 12v automaat uit ‘91. Net 70K kms gehaald, en zij ziet er ook zo jong en fris uit als haar kmstand zou suggereren. Echter blijven er twee problemen, dus ik heb dit topic weer wakker gemaakt om verder te gaan. Eerste probleem - constant fans draaien. Laatst had Citrophile geschreven om de relais bij koplamp L te checken…hadden we al gedaan, hebben we weer gedaan (nog goed), en inmiddels twee nieuwe daar ingezet, maar nog steeds op volle toeren met de fans. Ik heb een van de zekeringen uitgehaald (wordt toch nooit warmer als 90C, maat toch lartig. Geen kortsluiting te vinden in de bedrading. Vanaf de relais blijken er drie draadjes te zijn—een groen met 12v, een massa, en een bruine die schijnt de relais aan te sturen aan/af. Monteur vraagt of iemand weet waar de bruine naar toe loopt? en nog beter, een passend schema?!? BTW het betreft een Fenix 3.
Het 2de probleem is een koude start issue. Bij het eerst starten (zeg maar na 8 uur stilstaan) start ze alleen als je de gaspedaal een beetje intrapt en vasthoudt voor een minuut of zo tijdens het opwarmen. Een engelse ex-Citroen monteur hier wonend is na een maand er van afgeknapt, maar mijn 1ste monteur is er nog mee bezig, en is vrij zeker dat het NIET een kwestie is van vonk of benzine aanvoer, maar een kwestie van onvoldoende lucht bij het 1st starten. Hij heeft al veel gedaan, incl het uitwisselen van IAC en iets anders van mijn v6 24v. Ik doe zijn laatste verhaal hierbij (ik corrigeer z’n Engels alleen), want hij denkt dat het misschien met allebei problemen te maken heeft:
Another thing I learned was when testing the Engine Coolant temperature Sensor I found that it’s a two wire sensor witch means one wire gets power from PCM the other wire would be a signal to PCM. In other words a voltage frop across the sensor. Usually this how ECT Sensors work. But in this case I noticed the ECT sensor that tells the PCM how hot or cold the engine coolant is, one wire gets a five to six volt reference meaning power to it and the other wire is pretty much a straight ground—for some reason and I cant figure out why it’s grounded like perfect ground. Usually a good ground is .3 ohms and a perfect ground if using gold connectors would be .00 ohms. So I started to trace the wire where it could have been shorted to ground and it’s interesting what I found. The ground wire from ECT sensor goes to one of the knock sensor connector—it’s a three pin connector and then that wire is shorted from pin 1 to pin 3 which I can’t figure why they would do that and then that wire on knock sensor pin 3 is shielded. Wire goes all the way PCM the engine computer. I also noticed if I unplug all three connectors, ECT sensor connector, Knock Sensor Connector, and PCM connector that wire is still shorted to ground which makes NO sense to me at ALL. But I can pretty much see all of the wire physically and I don’t see any wires being shorted. My though on this is if this wire is not supposed to be shorted to ground then PCM would read the ECT sensor the temperator of engine wrong. Which could cause it to have cold start issue and possibly have fans running all the time. So if anyone else would know if this is normal on the Citroen where the brown wire I believe is grounded that would be helpful.
Ontbtreekt nog een juiste schema voor de bedrading van deze - heeft iemand iets corrects hiervoor? Ik heb de Haynes en de Olieslager en de franse RT, maar in alle ontbreekt echt info over de v6 12v, zeker in een bedradings zin. Helaas geeft de toverdoos van malle pietje geen soulaas, want die werkt op geen van de twee XMen van mij. Mijn v6 24v uit ‘92 rijdt wel, maar heeft best wat aandacht nodig; het idee was om die ‘paar’ dingetjes van de 12v 1st klaar te maken voor dat er een begin aan de 24v was. Maar inmiddels is het bijna 2 jaar dat de fans probleem duurt, en meer als een jaar voor het koud start probleem…anders komt er geen slimme XM monteur-achtige iemand naar de westkust v.d. VS voor vakantie? Groot beloning zit op je komst te wachten!!!
- Keith
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je hebt PB
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik probeer bonang aan de elektrische schema’s te helpen, maar die schema’s verschillen per type ZPJ en per ECU
Het type ZPJ (SFZ of S6A) staat op het typeplaatje onder de V6-kap, maar hoe komen we erachter welke ECU hij heeft?
In ieder geval een Fenix 3B, maar voor de elektrische schema’s maakt het ook nog uit of het de R.1504, R.1505 of de US83 uitvoering is. Zijn dit emissienormen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Brian schreef:Ik probeer bonang aan de elektrische schema’s te helpen, maar die schema’s verschillen per type ZPJ en per ECU
Het type ZPJ (SFZ of S6A) staat op het typeplaatje onder de V6-kap, maar hoe komen we erachter welke ECU hij heeft?
In ieder geval een Fenix 3B, maar voor de elektrische schema’s maakt het ook nog uit of het de R.1504, R.1505 of de US83 uitvoering is. Zijn dit emissienormen?
Bedankt Brian—is wel een ZPJ SFX met een Fenix US83, ORGA 5064.