Jongens,
Gisteren de auto weer even op de huurbrug gehad omdat er ergens olie ondervandaan kwam. Bleek een eenvoudig en onbereikbare retourleiding te zijn die van boven het subframe uit zo een Y verbindinkje komt en dan via een dikker kort zwart leidinkje met een buiging van 180° op het vreemde hydraulische apparaatje rechtsachter het linkervoorwiel zit geklemd. Tja dat wil wel scheuren. Al het zwarte rubber was snoeihard. Wat een but constructie is dat. Ik vind nog steeds dat ze Citroen constructeurs systematisch moeten martelen, maar goed daar gaat dit bericht niet over.
Omdat ik toch bezig was heb ik meteen maar even de koppeling wat strakker gezet. Het stukje slag dat beschikbaar was waarbij ik kon schakelen was bijna nul geworden. Resultaat van het strakker zetten was een knorrig koppelingspedaal die maar erg stroefjes het laatste en nieuwe stuk slag wilde accepteren. Dat werd na een dag rijden wel iets beter maar normaal is het niet. Tegelijkertijd maakt er een onderdeel (ik neem aan van de koppeling) bij gebruik van dat laatste stukje slag een vreselijk geluid, alsof ik draaibank bedien waarop een vet stuk staal wordt afgedraaid. Hij ontkoppelt overigens wel prima. Dat laatste geluid is na een dag rijden nog steeds hetzelfde en eigenlijk wel een beetje zorgwekkend. In de stad kijken alle voetgangers geintrigeerd om als ik van gang wissel. Betekent dit een nieuwe koppeling, of is dit een kwestie van losrijden? Overigens heb ik nog maar iets minder dan een centimeter stelruimte over op de koppelingskabel. Dat lijkt ook een indicatie, maar ik hoor graag even van jullie.
FransT
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 23-02-2008
- Xantia 1.8i 16v
Hoe stel je die vrije slag eigenlijk bij? Ik moet namelijk ook mijn koppeling helemaal de vloermat in drukken om geen ‘tanden te poetsen’ (vooral in achteruit). Is ontstaan nadat de ANWB mij een keer geholpen heeft toen ik de beruchte pal verloren was.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: Koppelingsgeluiden
FransTBX schreef:.... Resultaat van het strakker zetten was een knorrig koppelingspedaal die maar erg stroefjes het laatste en nieuwe stuk slag wilde accepteren. Dat werd na een dag rijden wel iets beter maar normaal is het niet. Tegelijkertijd maakt er een onderdeel (ik neem aan van de koppeling) bij gebruik van dat laatste stukje slag een vreselijk geluid, alsof ik draaibank bedien waarop een vet stuk staal wordt afgedraaid. Hij ontkoppelt overigens wel prima. Dat laatste geluid is na een dag rijden nog steeds hetzelfde en eigenlijk wel een beetje zorgwekkend. In de stad kijken alle voetgangers geintrigeerd om als ik van gang wissel. Betekent dit een nieuwe koppeling, of is dit een kwestie van losrijden? Overigens heb ik nog maar iets minder dan een centimeter stelruimte over op de koppelingskabel. Dat lijkt ook een indicatie, maar ik hoor graag even van jullie.
FransT
Dat klinkt als een druklager die op het punt staat het definitief te begeven. En gezien de weinige stelruimte die je nog hebt op je koppelingskabel denk ik dat je maar het beste (geestelijke/ financiele?) voorbereidingen kan gaan treffen om de koppelingsset te vervangen, waarvan het druklager onderdeel uitmaakt. En als je dat gaat vervangen pak je natuurlijk de drukgroep en de koppelingsplaat gewoon mee. Je kunt er trouwens best nog wel even mee doorrijden, maar zeker als je relatief veel korte afstanden rijdt (dus veel de koppeling gebruikt) kan het hard gaan.
Hoe stel je die vrije slag eigenlijk bij? Ik moet namelijk ook mijn koppeling helemaal de vloermat in drukken om geen ‘tanden te poetsen’ (vooral in achteruit). Is ontstaan nadat de ANWB mij een keer geholpen heeft toen ik de beruchte pal verloren was.
Aan de vliegwielkant van de krukas zit de koppeling. Er loopt een kabel vanaf het schutbord naar de versterkte winkelhaak. Tussen de winkelhaak en de hefboom naar de koppelingsplaten zit inderdaad een los stangetje. Die bepaalt door zijn lengte mede de afstelling. Tussen de winkelhaak en het losse stangetje zit een bout met een contramoer die je kunt afstellen.
Re: Koppelingsgeluiden
winnetou schreef:
Dat klinkt als een druklager die op het punt staat het definitief te begeven. En gezien de weinige stelruimte die je nog hebt op je koppelingskabel denk ik dat je maar het beste (geestelijke/ financiele?) voorbereidingen kan gaan treffen om de koppelingsset te vervangen, waarvan het druklager onderdeel uitmaakt. En als je dat gaat vervangen pak je natuurlijk de drukgroep en de koppelingsplaat gewoon mee. Je kunt er trouwens best nog wel even mee doorrijden, maar zeker als je relatief veel korte afstanden rijdt (dus veel de koppeling gebruikt) kan het hard gaan.
Tja dat vermoedde ik al. Zijn er nog landelijk aan te bevelen garages voor deze klus?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
FransTBX schreef:Hoe stel je die vrije slag eigenlijk bij? Ik moet namelijk ook mijn koppeling helemaal de vloermat in drukken om geen ‘tanden te poetsen’ (vooral in achteruit). Is ontstaan nadat de ANWB mij een keer geholpen heeft toen ik de beruchte pal verloren was.
Aan de vliegwielkant van de krukas zit de koppeling. Er loopt een kabel vanaf het schutbord naar de versterkte winkelhaak. Tussen de winkelhaak en de hefboom naar de koppelingsplaten zit inderdaad een los stangetje. Die bepaalt door zijn lengte mede de afstelling. Tussen de winkelhaak en het losse stangetje zit een bout met een contramoer die je kunt afstellen.
Check wel eerst of het niet toevallig je vloermat is die je pedaalslag beperkt. In dat geval zou de oplossing heel simpel zijn.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: Koppelingsgeluiden
FransTBX schreef:winnetou schreef:
Dat klinkt als een druklager die op het punt staat het definitief te begeven. En gezien de weinige stelruimte die je nog hebt op je koppelingskabel denk ik dat je maar het beste (geestelijke/ financiele?) voorbereidingen kan gaan treffen om de koppelingsset te vervangen, waarvan het druklager onderdeel uitmaakt. En als je dat gaat vervangen pak je natuurlijk de drukgroep en de koppelingsplaat gewoon mee. Je kunt er trouwens best nog wel even mee doorrijden, maar zeker als je relatief veel korte afstanden rijdt (dus veel de koppeling gebruikt) kan het hard gaan.
Tja dat vermoedde ik al. Zijn er nog landelijk aan te bevelen garages voor deze klus?
Pfff… elke fatsoenlijke garage zou dit wel moeten kunnen. De dealer in elk geval, want het is simpelweg een kwestie van motor en bak scheiden, de genoemde zaken vervangen en weer in elkaar schroeven. Gezien het feit dat je in Arnhem woont zou de Hegru misschien een optie zijn. Misschien heeft iemand nog wel een idee, ik ken die regio niet zo goed, behalve dat ik weet dat het een mooie omgeving is.
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 23-02-2008
- Xantia 1.8i 16v
winnetou schreef:Check wel eerst of het niet toevallig je vloermat is die je pedaalslag beperkt. In dat geval zou de oplossing heel simpel zijn.
Het is fraai, zo a-technisch ben ik toch ook weer niet
FransTBX in ieder geval bedankt voor de info, ga ik binnenkort ook maar eens aan de koppeling klussen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
r.hoefnagels schreef:
Het is fraai, zo a-technisch ben ik toch ook weer niet
.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Koppeling vervangen kan garage Ride-On aan de Nieuwe Kade in Arnhem.
Erg vriendelijke jongens met geduld voor oude(re) auto’s en ze draaien je geen poot uit. Reken voor de koppelingsset ongeveer € 180 en een uur of vier werk, ongeveer…
Succes!
Hilko16TZI schreef:Koppeling vervangen kan garage Ride-On aan de Nieuwe Kade in Arnhem.
Erg vriendelijke jongens met geduld voor oude(re) auto’s en ze draaien je geen poot uit. Reken voor de koppelingsset ongeveer € 180 en een uur of vier werk, ongeveer…Succes!
Nah dat is grappig. Die jongens hebben van de winter nog 1000 Euro van mij gevangen voor dezelfde BX. Ik kan bevestigen: zeer sympatieke jongens, luisteren zelfs en hebben zelfs veel intelligente zaken terug te zeggen, kortom ik geloof waarachtig dat ze veel kunnen. Punt is wel dat ze het niet altijd hebben gedaan bij mij. Ik zeg: vervang thermostaat en kijk goed naar de juiste waarde, zij doen: 1 op 1 vervangen voor de verkeerde waarde. Ik zeg ververs bakolie. Zij doen bakolie verversen en bijvullen tot stop aan de zijkant waar ze zo makkelijk bij kunnen, want dat ding van bovenaf “dat is zo een gedoe”, gevolg de bak schakelt nog maar nauwelijks en zij “weten het ook niet”. Kortom ik moest er van bovenaf 400 ml bij doen en toen was alles weer in orde.
Ik zeg de motor loopt warm jullie bij riem ook pomp vervangen, de hele bende chemisch reinigen en goed spoelen en nieuwe koelvloeistof er in. Staat de chemo wel op de rekening maar iemand verspreekt zich en het blijkt dat ze alleen maar met water hebben gespoeld. Ik zeg er nog bij controleer goed of de temperatuur nu binnen bereik blijft, zij zeggen bij ons loopt ie niet warm. ik denk achteraf dat ze bedoelen dat de koppakking er niet meteen uit springt, want de temp liep bij mij meteen door naar 100°C en de fan ging niet aan? Rarara. Thuis aangekomen kon er nog een liter koelvloeistof bij en daarna liep ie, net als voor de reparatie, gewoon nog steeds door naar 100 graden.
Ik zeg ik heb spanningsproblemen, de auto slaat er van af omdat de spanning alle kanten op vliegt. Misschien is het dynamo, want als ik die afkoppel kan ik gewoon op accu rijden zonder problemen. Zij doen dynamo vervangen en de auto slaat nog steeds af en de spanning gaat nog steeds alle kanten op. Tja niet toen zij het probeerden. Stond ik weer stil op een drukke kruising met een bak die niet schakelt een motor die heet loopt en afslaat. Toen had ik het een beetje gehad met die vriendelijke jongens. Ja ze kunnen het ongetwijfeld, maar vraag mij niet waarom ze het dan ook niet doen.
Wel moet ik ze nog nageven dat er ook goede dingen gebeuren. TOen ik daar stil stond op de kruising was vlak voordat de motor afsloeg er ook nog een onderdeeltje in de aandrijving van de HD pomp op schrikbarende manier gaan gillen. Mind you dat was voor de reparaties nog nooit gebeurd. Aangezien de auto er slechter aan toe was dan voor het dure bezoek, ben ik maar weer terug gegaan. TOen was de analyse omtrent het gegil: HD pomp moet worden vervangen. Wat bleek echter: ze hadden iets fout gedaan bij het monteren van de nieuwe aandrijfriem en gaven dat gewoon toe. Ze hebben me de pomp niet in rekening gebracht terwijl ze de kans hadden. Tja dat dan weer wel.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, dat wekt niet echt vertrouwen op. Helaas weet ik echt geen goed adresje voor je. Forumlid Macnail woont ook in Arnhem en heeft een aantal BX-en gehad, hij rijdt nu Xantia. Ik heb ‘m lang geleden een keer ontmoet, is een aardige vent. Misschien dat hij nog een goed adres weet? Gooi er anders eens een PB-tje tegenaan (of hij zou dit toevallig moeten lezen…).
En anders toch maar de dealer, hoewel die doorgaans niet zo dol zijn op het oudere spul.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
@ Frans:
In navolging van je bovenstaande verhaal begrijp ik je scepsis.
Ik ben er zelf een tijdje klant geweest voor dingen die zonder brug niet echt makkelijk te doen zijn (ik woonde daar toen in de buurt) en heb goede ervaringen.
Ze zijn natuurlijk geen citroen specialisten, hoewel dat niet echt mag uitmaken.
In ieder geval, dan weet ik het ook niet. Succes met zoeken maar.
eh
probeer anders dick even
http://www.legaragiste.nl/GS.htm
ging ik vroeger heen met mijn bx en mijn pa met zijn gsa
hi frans
je zou ook eens een keer even naar apeldoorn kunnen gaan naar garage minke hilgenberg kom daar zelf ook al een geruime tijd met mijn 16v’s ik heb er zelf hele goede ervaringen mee
Jongens dit ziet er allemaal goed uit, bedankt. Ik had zelf nog een adres in Arnhem gevonden namelijk Citroton aan de Oranjestraat. Deze man krijgt een bezoekje van me en als het goed overkomt de klus. Zo niet dan zal ik contact opnemen met jullie suggesties.
FransT