Grmpf, dit zul je net zien: twee weken voor het aflopen van de APK gaat de BX ineens moeilijk doen. Gisteren voelde ik de motor al een beetje inhouden bij koude motor. Voor het stoplicht sloeg de motor af. Snel gestart (groen licht), wat resulteerde in een flinke zwarte rookwolk uit de uitlaat.
Vanochtend hetzelfde haperende probleem, maar ik heb ‘m goed op toeren gehouden totdat ik op de snelweg was.
Op de terugweg van werk naar huis echter geen problemen.
Het eerste waar ik aan dacht, was een verstopt luchtfilter. Vanmiddag eens het luchtfilter bekeken, maar die zag er op zich nog best uit.
Ik zal het filter tochn maar eens vervangen door een nieuw exemplaar, en tevens het benzinefilter vervangen, want die is volgens mij al in geen jaren vervangen (en toch heb ik afgelopen jaar met de BX al zo’n 30.000 km gereden).
Wordt vervolgd…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
hoelang zitten de bougies eral in?
kan ook vaak zoiets veroorzaken als ze erg vuil zijn.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Nou, om eerlijk te zijn, heeft de BX in 30.000 km geen onderhoud gehad (op een oliewissel na zo’n 16.000 km geleden en een nieuwe uitlaat in september).
Dat houdt in dat ik voor de komende APK sowieso de volgende dingen wil vervangen:
- motorolie
- bougies
- bougiekabels
- eventueel LHM
- achterdraagarmlagers
- stuurkogelrubbers
- nieuwe rechter achterband
en wellicht nog wat klein grut.
Kan het zijn dat vervuilde bougies maar zo af en toe met koude motor gesputter kunnen geven?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En gaat de choke nu wel goed uit?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
slechte combi van:
- bougies
- bougiekabels
Dan zal die zeker minder lopen
Ik weet niet of er bij jouw carb ook een verdeelkap op zit, dan kan je die misschien ook direct meenemen
@karel: de choke is ergens afgelopen zomer nog wel afgesteld en werkt sindsdien goed.
@arjan: volgens mij is de verdelerkap nog wel goed, maar die heb ik nog wel reserve liggen.
Hij moet me nog 3 dagen naar m’n werk brengen en dan heb ik 3 weken de tijd om ‘m technisch weer in orde te maken. Dat moet dus wel lukken, denk ik.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Aangezien de APK afloopt op 16 juni aanstaande, ben ik bezig om wat inkopen te doen voor wat onderhoud.
Vandaag aangeschaft bij de Brezan (met korting uiteraard):
- 5 liter motorolie
- oliefilter
- carterplugringetje
- 4 bougies
- 4 bougiekabels
Nu zijn dit gewoon dingen die gedaan moeten worden en niet zoveel te maken hebben met de APK. Wat écht vervangen moet worden, is de rechter achterband. Aangezien er links achter al wel een nieuwe band zit, heb ik het liefst exact dezelfde band rechts achter. Nu ben ik bij een aantal adressen langsgeweest, maar nergens hebben ze een band van dat merk (Viking).
Morgen dus even doorzoeken.
Verder moet hoognodig de linker stuurkogel worden vervangen, maar daar vind ik wel wat op.
Verder zijn er geen aandachtspunten, maar je weet nooit wat voor verrassingen het Bixje in petto heeft.
Ik houd jullie op de hoogte van de APK-perikelen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb nog wel anders een compleet motorblok!
124 000 gelopen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
McDean schreef:ik heb nog wel anders een compleet motorblok!
124 000 gelopen
Hoe kom je erbij dat hij een nieuw blok nodig heeft?
Ik zie alleen maar olie verversen e.d., neem aan dat je dan niet verwacht dat je blok gaar is
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Euromaster verkoopt (of verkocht) volgens mij wel Viking Banden.
Je moet ze sowieso kunnen bestellen via deze of gene.
Ik heb geen nieuw motorblok nodig hoor, Daan.
Onderhoud wil niet zeggen dat het huidige motorblok overleden is met 170.000 km.
Aanstaande maandag ga ik een nieuw bandje scoren. Dan wordt ook de rest gedaan en dinsdag staat de afspraak bij de APK-boer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nou succes met de apk, we zullen voor je duimen!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Ik zei ook niet dat je een andere nodig had, ik zei alleen dat ik er nog wel 1 heb
(tja over he)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dat is mooi om te weten, Daan. Maar zoals ik al eens eerder heb aangegeven: indien ik ooit het motorblok ga vervangen, komt er zeker géén benzineblok voor in de plaats.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Dat is mooi om te weten, Daan. Maar zoals ik al eens eerder heb aangegeven: indien ik ooit het motorblok ga vervangen, komt er zeker géén benzineblok voor in de plaats.
Begin jij ook al een diesel-freak te worden
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90