Dag allemaal,
sinds kort heeft een vriend van mij een nieuwe auto gekocht,zo ook mijn vriendin haar ouders.
Wat mij opvalt, en zal ook wel logisch zijn, is dat die auto’s héél gevoelig zijn op het gaspedaal.
Als je dan met auto’s rijdt die al wat ouder zijn,merk je toch dat het gaspedaal wat luier is..
Zo-ook bij mijn picasso, alhoewel die nog redelijk meevalt.
Maar mijn vraag is dus eigenlijk of dat dat een puur slijtagepunt is, of is dit te herstellen, of is het gewoon een feit dat nieuwe auto’s mss wel té gevoelig zijn voor het gaspedaal?
Alvast dank
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vrijwel alle nieuwe auto’s hebben een ‘fly-by-wire’ pedaal, ofwel volledig elektronisch. Er is dus geen sprake meer van een kabel of een mechanische aansturing van de gasklep. Het is dus een kwestie van afstelling en er zijn zelfs auto’s waarbij de gaspedaalresponse in te stellen is.
Overigens heeft een Picasso voor zover ik het weet ook een elektronisch pedaal.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Vrijwel alle nieuwe auto’s hebben een ‘fly-by-wire’ pedaal, ofwel volledig elektronisch. Er is dus geen sprake meer van een kabel of een mechanische aansturing van de gasklep. Het is dus een kwestie van afstelling en er zijn zelfs auto’s waarbij de gaspedaalresponse in te stellen is.
Overigens heeft een Picasso voor zover ik het weet ook een elektronisch pedaal.
Je bedoelt wellicht “Drive by wire”??
Je ziet ze soms wel laagvliegen maar dat is niet de bedoeling
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De uitdrukking komt oorspronkelijk uit de luchtvaart, vandaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Maar het begrip “drive-by-wire” wordt wel degelijk in de auto industrie gebruikt
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
‘fly’ staat in deze uitdrukking niet zo zeer voor vliegen, maar heeft meer de betekenis van besturing/werking. Dit is een uitdrukking die zijn oorsprong zeker heeft in de luchtvaart, maar ook buiten deze branche gebezigd wordt.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Helemaal waar, Tilanus en Daan.
Er is ook nog ‘steer-by-wire’, zou wat ellende kunnen voorkomen bij ongevallen, maar ik denk dat iedereen zich meer op z’n gemak voelt met een mechanische overbrenging tussen stuur en wielen.
(sorry, zie dat ik nu fftopic bezig ben)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Maar zelfs als je een elektronisch stuurwiel zou hebben, zou dit nog steeds ‘fly-by-wire’ genoemd worden. Dit is namelijk de benaming voor het principe.
OK, OK, OK,
Ik neem mijn opmerking terug! ops: ops: ops:
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gerrit T schreef:OK, OK, OK,
Ik neem mijn opmerking terug! ops: ops: ops:
Gerrit
Nou nou, Gerrit… Zo hard op je kop slaan of schamen hoeft helemaal niet hoor! De begrippen “drive-by-wire” en “steer-by-wire” zijn net zo ingeburgerd als “fly-by-wire”. De oorsprong mag dan wel in de vliegtuig industrie liggen maar het wil niet zeggen dat de afgeleide begrippen fout zijn.
Hoe dan ook, we gaan nu te veel fftopic en de TS heeft niet meer in dit topic gereageerd…
maar wel gevolgd
Het komt er eigenlijk op neer dat je veel auto’s hebben die op de duur een beetje lui worden op het gaspedaal.. Is daar iets aan te doen?
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Af en toe wat langere stukken rijden en als de auto goed warmgereden is dan flink in de toeren doortrekken. Een flesje injectorcleaner kan ook nog wel eens helpen.
Aan de andere kant, je kunt twee verschillende auto’s niet met elkaar vergelijken. Elk model en elke motor heeft gewoon een ander karakter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
DigiDaan schreef:Af en toe wat langere stukken rijden en als de auto goed warmgereden is dan flink in de toeren doortrekken.
Een stukje Duitse Autobahn kan wonderen doen
Alleen weet ik niet hoe groot het verschil is tussen diesel en benzine op het uiteindelijk resultaat. Weet iemand dit?
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als ik mijn HDi een keer losgetrapt heb op de autobahn (dus gedurende langere tijd tussen de 160 en 200 rijden) is de auto daarna een tijdlang merkbaar fitter. Met name wegaccelereren van 100 naar top gaat dan echt makkelijker.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
DigiDaan schreef:Als ik mijn HDi een keer losgetrapt heb op de autobahn (dus gedurende langere tijd tussen de 160 en 200 rijden) is de auto daarna een tijdlang merkbaar fitter. Met name wegaccelereren van 100 naar top gaat dan echt makkelijker.
Wauw… komt Xsara met 80kW werkelijk aan de 200 km/h?
Respect