Enigzins haperen bij rijden
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 21 maart 2008 05:56 PM

Hallo allemaal,

Ik heb al enige keren dit Forum gebruikt m.b.t. het toerental van mijn xantia 16i ‘95.
Daar werd mij aanbevolen om een andere/nieuwe stappenmotor aan te schaffen, omdat mijn oude stappenmotor uit losse onderdelen bestond.

Tijdens het wassen van mijn auto(Wasbeer) zag ik aan de overkant een garage welke gespecialiseerd is in Citroën en Peugeot(Munier&zn;). Daar bleek een zelfde type Xantia als die van mij te zijn, welke ze gebruiken voor onderdelen/reparatie. Daar de stappenmotor vanuit gehaald, en in mijn auto gemonteerd. Kosten € 63,- ex. btw(zwart).

Een hele verbetering, want ik hoef geen gas meer te geven tijdens starten, loopt rond de 900 toeren(warm), voorheen 1200/1300 toeren,
dus geen toerental schommelingen meer. Very Happy

Alleen tijdens het het rijden met gas geven of loslaten, hapert hij nog een beetje.

Heeft iemand enig idéé wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.

Joop

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 21 maart 2008 10:01 PM
  [ # 1 ]

gas los schok of schokjes en gas geven schok of laat reageren?
soms in z’n 1 even het gas er op reageert i laat?

of bedoel je wat anders.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 22 maart 2008 10:01 AM
  [ # 2 ]

Bij het gasgeven in 2e,3e en 4e versnelling voel de auto licht haperen.

Bij het gasloslaten, zeker in de 2e en 3e versnelling, gaat hij schokken in de wat lagere toerental.

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 22 maart 2008 10:02 AM
  [ # 3 ]

Ok mooi dan nu afwachten op een goed antwoord Razz Smile Smile
heb ik ook last van.

Had al een tip de auto op contact te zetten en dan even te wachten en dan pas te starten maar dat hielp bij mij ook niet.

Pas grote beurt gehad en deze dingen die toen vervangen waren heeft ook niet geholpen. helaas…

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 24 maart 2008 03:09 PM
  [ # 4 ]

Heeft niemand een idéé.

Profiel  
 
roozdijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 17-02-2006

Gepost: 26 maart 2008 12:34 AM
  [ # 5 ]

Joop,

Jawel, ik rij een type 2 1.8 16v, en had rond de 180.000 km last van inhouden van de motor, koud of warm, hoge of lage snelheid, maakte allemaal niet uit. Trad heel spontaan (en heel kort) op: motor ‘pakte’ als het ware even niet, minder dan een seconde, leek af te slaan, maar liep wel gewoon door. Lastig als je 120 p/u rijdt, dat wel. Als jouw klachten overeenkomen : bleek de MAP sensor te zijn, die is toen vervangen door een ander (gebruikt) exemplaar en sindsdien geen problemen meer.  Auto staat nu op 261.000 km.

Tjerk

C1 Ambiance 5d - dec 2006 - 101.000 km

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 26 maart 2008 12:43 AM
  [ # 6 ]

Waar zit die en wat kost (koste) die?

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
roozdijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 17-02-2006

Gepost: 28 maart 2008 11:45 PM
  [ # 7 ]

De MAP sensor bevindt zich in het inlaatspruitstuk, beetje moeilijk bereikbaar volgens mij (als de auto niet op een brug staat). Firma Renard rekende in 2004 35 euro voor een gebruikt exemplaar.

Tjerk

C1 Ambiance 5d - dec 2006 - 101.000 km

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 29 maart 2008 10:00 AM
  [ # 8 ]

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij zit de inlaatspruitstuk redelijk berijkbaar aan de bovenkant/voorzijde van het motorblok.

Is het de uitlaatspruitstuk, dan kan ik mij dat voorstellen.

Joop.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 29 maart 2008 07:51 PM
  [ # 9 ]

Ik heb vandaag(Zat. 29 maart) het gasklephuis gedemonteerd(zoals voorgesteld in andere berichten, weet niet meer welke), uiteraard ook de stappenmotor.

Een bus remmenreiniger gekocht(quanta costa € 2.70), ingespoten en je weer niet wat voor een vuil daar dan uit komt. Met een schone droge doek en wattenstaafjes gedroogd/schoongemaakt, tevens de stappenmotor opnieuw schoongemaakt en in gespoten met WD 40.

Tevens de inlaatnippel(vanaf het luchtfiterhuis) op het gasklephuis in gespoten met remmenreiniger(wat een bende komt eruit).

Morgen, 30 maart, wordt weer alles gemonteerd,(alvorens ik opnieuw weer alles heb ingespoten en heb schoongemaakt), ik ben heel erg benieuwd.
Wordt vervolgt.

P.s. Als er vragen zijn m.b.t. demontage van het gasklephuis(ik heb een
16i x ‘95),laat het mij weten.

Joop.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 30 maart 2008 05:09 PM
  [ # 10 ]

Zoals belooft de uitkomst van mijn schoonmaak woede.

Vandaag alles weer gemonteerd, de toevoerslangen naar het gasklephuis een kleine cm ingekort.
In eerste instantie bij de koude start liep de motor direkt, keurig 1250 toeren.

Ik ben gaan rijden(hij haperde nog steeds hetzelfde als voor de schoonmaak beurt) en naar gelang de motor warm werd en ik moest stoppen, schommelde het toerental tussen de 500-750 toeren, en sloeg steeds bijna af. Crying or Very sad
Dit duurde ongeveer 30 sec. daarna herstelde hij zichzelf tot de 900 toeren. Naargelang ik langer reed werd het schommelen steeds korter, maar het haperen bleef.

Naar een parkeerplaats gereden, motor uitgezet, accupolen losgekoppelt, 10 minuten gewacht(en uit ergenis wild gaan plassen).
Alles weer aangesloten en starten, gelijk op de 900 toeren en rijden met die zooi.
Wat bleek, het haperen is met ongeveer 80% gereduceerd en stationair keurig 900 toeren.

Dus Xantia rijders met het zelfde euvel: schoonmaken die handel.

Groetjes Joop.

Profiel  
 
JMWxantia
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 26 mei 2008 12:43 AM
  [ # 11 ]

Hallo,

Ik las net deze berichten en wil graag mijn ervaringen eraan toevoegen. In mijn Xantia (1.6i, okt. 1994, 351.000 km gereden vanaf nieuw) die ook een tijd problemen met stationair lopen en afslaan te maken heeft gehad, vond ik groene aanslag op de connector van de draadboom rechts voorin. Deze zit daar net achter de koplamp. ook aan de linkerkant zit een vergelijkbare connector. Ze zijn eenvoudig los te maken door de vergrendeling te verschuiven waarna hij makkelijk los komt. Ik spuit de kontakten nu af en toe in met WD40 en daar lijkt nu alles goed te gaan.
Een ander onderdeel dat makkelijk vergeten kan worden bij oudere Xantia’s is het benzinefilter dat onderin de wielkast rechtsachter zit. Dit geeft vooral problemen als er meer brandstof wordt gevraagd. Dit filter dient elke 80.000 km te worden bervangen. Mijn Xantia heeft van 160.000 km tot bijna 320.000 km met één filter gereden en bij vervanging kwam er behoorlijk wat rommel uit….

Succes ermee!

JMWXAntia

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 05 juni 2008 06:12 AM
  [ # 12 ]

Nog een tip wat bij mijn Xantia laatst goed geholpen heeft is het schoonmaken van het bobineblok met bijbehorende bougiedoppen. Hierna de boel ff lekker inspuiten met WD40 en zij rijdt weer als een jonge godin (bij mij dan Wink )

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 20 juni 2008 11:04 AM
  [ # 13 ]

ff een update.

Na de schoonmaak beurt heeft hij 2 weken perfect gereden daarna begon het gestotter weer.
Ik heb er nu een nieuw bobineblok opzitten (160 euries)  Confused  maar wauw, wat rijdt dat weer soepel nu. Very Happy Very Happy

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook