Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Let op dat je ook de pakking erbij hebt waarmee het huis van de waterpomp tegen je cilinderkop geschroefd zit. Alle pasvlakken netjes schoonmaken….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Heb vandaag de klus geklaard: radiator vervangen door een 3-rijen-radiator en de thermostaat (die overigens na controle achteraf nog goed functioneerde) meteen ook maar vervangen. Uit de oude (2-rijen) radiator tapte ik ± 2,5 liter koelvloeistof af, uit de onderste slang kwam nauwelijks water (bleef netjes tot aan de rand staan) en in de nieuwe radiator moest ik 5 liter bijvullen. Het lijkt er op dat de inhoud van een 3-rijen iets groter is dan de inhoud van een 2-rijen, maar ik houd het er tóch maar op dat die oude radiator aardig verstopt was.
Net een testrit gedaan: door dorp, snelweg en daarna filerijden gesimuleerd (in buitengebied): 78 graden.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Dat is een mooie temperatuur Jof.. Ik zit er ook aan te denken om iets met het koelsysteem te doen want vorig jaar stond ik een paar keer in een kleine file voor tolwegen en toen is het STOP lampje ook een aantal keer gaan branden.
Ik heb geloof ik de standaard radiateur erin zitten die ik overigens nogal aan de kleine kant vind.
Toen was het weliswaar 34 graden en het wegdek was pikzwart maar dit jaar gaan we weer op de bonnefooi maar dit keer naar Italië dus wil het even nakijken..
Er zijn toch ook van die tabletten te halen die je in bij de koelvloeistof gooit zodat het systeem ontkalkt wordt en derlgelijke?
Smakman schreef:Er zijn toch ook van die tabletten te halen die je in bij de koelvloeistof gooit zodat het systeem ontkalkt wordt en derlgelijke?
Daar mag je het best mee proberen, maar ik wilde het koelprobleem meteen goed en definitief oplossen. Volgens de Franse facturen zat die radiator er al 19 jaar in (is echter niet te controleren), en in principe zou die dus voldoende moeten zijn voor een 2175 cc-motor. Maar ik vertrouwde dat ding niet, en heb een investering van € 205 gedaan door een nieuwe (betere) te kopen. Ik moet er wél bij vertellen dat ik mijn DS in een goede technische conditie wil krijgen (in die aanpak passen die tabletjes eigenlijk niet), en daar wil ik per jaar € 500 aan besteden (zo lang dat nodig is ). Budget voor 2008 is dus al besteed: 1-2-3 ontsteking en nieuwe radiateur…........
Mijn kachelradiator zat na de winter óók verstopt, en dan wil een product als Dubro Snelontkalker i.c.m. een tuinslang wél héél goed werken !!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Goed bezig Jo, er zijn legio oorzaken mogelijk voor koelproblemen bij een oudere auto, de hoofdoorzaak is vaak kalk en bij een DS dat de radiateur wat aan de kleine kant is bemeten in combinatie met stationair draaien op een warme dag dat er weinig verkoeling voor de radiateur valt te halen doordat de ventilator ook niet hard blaast. Bovendien is de warme lucht onder de motorkap aardig gevangen, en heeft maar een paar plekken waar deze weg kan.
Kijk ook eens op topic
Succes !
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed gedaan! Met vertrouwen de hitte tegemoet….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
DriverD schreef:Lijkt me niet verkeerd.
Het lijkt mij behoorlijk aan de hoge kant. Thermostaat is 78.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat een 3 rijen radiateur de zaak eigenlijk altijd aan moet kunnen. Ik heb een 21IE, op LPG, en 5 jaar geleden was ik ermee op vakantie tijdens de beruchte hittegolf. In de Provence, elke dag 42 in de schaduw. Bij mij zit er een elektrische fan op gemonteerd (zoals bij 23IE); die slaat aan bij 92 graden en dat is in die 3 weken maar 2 keer gebeurd. (eigenlijk ook tot mijn eigen verbazing!)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
jantje1948 schreef:DriverD schreef:Lijkt me niet verkeerd.
Het lijkt mij behoorlijk aan de hoge kant. Thermostaat is 78.
De druk in het koelsysteem is ook belangrijk natuurlijk. Bij hogere druk kookt het water bij een hogere temperatuur…
Citroen!
78°C lijkt me idd ‘normaal’, al weet ik geen buitentemperaturen op dit moment, zit in het buitenland.
Good job Jof!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
jantje1948 schreef:DriverD schreef:Lijkt me niet verkeerd.
Het lijkt mij behoorlijk aan de hoge kant. Thermostaat is 78.
Thermostaat opent bij 78 graden, dan wordt de watertemperatuur in het blok sowieso hoger, en da’s ook de bedoeling.
Blok wordt gekoeld (op bedrijfstemperatuur gehouden) door het water (of koelvloeistof).
Er moeten dan twee zaken op orde zijn: de warmteopname (binnenkant blok niet verkalkd) en de warmteafgifte (radiateur niet vuil (binnen/buiten) of verstopt).
Ook het transport van de warmte moet op orde zijn (dus waterpomp moet goed draaien (riemen niet te slap) en goede opbrengst hebben (geen nauwe kanalen wegens kalkafzetting of proppen).
Als de radiateur goed schoon is en de thermostaat opent op tijd (en volledig, moet je ook checken, trouwens) gaat het wel goed, ook met twee rijen. In een verkalking van het blok zou ik niet zo gauw zoeken….
Terzijde: de radiateur laat een overdruk opbouwen in het systeem om meer opnamecapaciteit te hebben. De afgifte wordt hierdoor nauwelijks beinvloed: het helpt wel om tijdelijke veranderingen (files, tolpoortjes, tanken bij snelle ritten) op te vangen, er ontstaan dan geen bellen (=koken) in het koelsysteem.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
vlietmansje schreef:jantje1948 schreef:DriverD schreef:Lijkt me niet verkeerd.
Het lijkt mij behoorlijk aan de hoge kant. Thermostaat is 78.
Thermostaat opent bij 78 graden, dan wordt de watertemperatuur in het blok sowieso hoger, en da’s ook de bedoeling.
Blok wordt gekoeld (op bedrijfstemperatuur gehouden) door het water (of koelvloeistof).
Er moeten dan twee zaken op orde zijn: de warmteopname (binnenkant blok niet verkalkd) en de warmteafgifte (radiateur niet vuil (binnen/buiten) of verstopt).
Ook het transport van de warmte moet op orde zijn (dus waterpomp moet goed draaien (riemen niet te slap) en goede opbrengst hebben (geen nauwe kanalen wegens kalkafzetting of proppen).Als de radiateur goed schoon is en de thermostaat opent op tijd (en volledig, moet je ook checken, trouwens) gaat het wel goed, ook met twee rijen. In een verkalking van het blok zou ik niet zo gauw zoeken….
Terzijde: de radiateur laat een overdruk opbouwen in het systeem om meer opnamecapaciteit te hebben. De afgifte wordt hierdoor nauwelijks beinvloed: het helpt wel om tijdelijke veranderingen (files, tolpoortjes, tanken bij snelle ritten) op te vangen, er ontstaan dan geen bellen (=koken) in het koelsysteem.
Precies, de dop op je radiateur dient als overdruk ventiel, doordat de dop de radiateur eigenlijk met een rubber dopje achter een veer afdicht. Doordat het een gesloten systeem is, zal de waterdruk stijgen bij hogere temperaturen van het koelwater. Deze hogere druk zorgt ervoor dat je iets boven de 100 graden kan komen voordat je een kokende motor hebt. Als je trouwens hoog in de bergen rijdt, moet je er rekening mee houden dat deze maximale temperatuur lager zal liggen door de lagere omgevings-luchtdruk daar.
Ik heb trouwens een thermostaat die bij 70 graden al open gaat (via Sanders). Op het genoemde artikel heb ik een electrische fan ingebouwd. Deze heb ik slechts eenmaal nodig gehad op een warme dag met 120 op de snelweg. Later bleek dat de rits van m’n koeltunnel gescheurd was en daardoor warme lucht van het motor-compartiment aanzog en ook een deel van de radiateur afdekte. Verder gaat ie af en toe aan bij het uitzetten van de motor, hij wordt dan aangeschakeld via de thermostaat van de temperatuurmeter.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Weer een ander aardigheidje: heb een DS uit 1973 die oorspronkelijk een thermostaat had die uitgevoerd was met metalen harmonica en veer.
Deze raakte defect toen de harmonica lek raakte wegens roest.
Later nooit meer tegengekomen, vervangingstypes werken met (metalen?) stift (en veer).
Weet iemand meer te vertellen over die harmonicatypes?
Bij de vervanging destijds viel me op dat de doorstroomopening van de beide thermostaten beduidend verschilde (bij maximale opening uiteraard)!
vlietmansje schreef:Als de radiateur goed schoon is en de thermostaat opent op tijd (en volledig, moet je ook checken, trouwens) gaat het wel goed, ook met twee rijen. In een verkalking van het blok zou ik niet zo gauw zoeken…
Over de effecten van verkalking in het blok heb ik trouwens óók nog even getwijfeld: zou ik ALLE koelvloeistof (incl. ingrediënten) aftappen, of zou ik mij beperken tot wat ik nu gedaan heb? Ik heb me beperkt tot het laatste. Overigens heb ik een thermostaat geplaatst die open gaat bij 75 graden (niet bij 78 graden), dat was de enige soort die deze leverancier op voorraad had; overigens adviseerde die leverancier mij óók om die kleine doorstroomopening die in de rand van de thermostaat zit, uit te boren tot 4 mm. Hij heeft mij uitgelegd waarom, maar de details ben ik kwijt ops: (zal wel de leeftijd zijn). Het had te maken met de geleidelijkheid van de doorstroming van de koelvloeistof. En dat advies heb ik opgevolgd (hij weet er méér van dan ik)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)