2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
bx opvoeren
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 april 2005 01:38 AM
  [ # 16 ]
rb schreef:
WYD schreef:
rb schreef:

Ja, ik ben sceptisch, zeker wanneer er vermogensstijgingen van 10% worden verwacht uit een atmosferische motor met dergelijke ingrepen. Voor de topic-starter zou je het hebben over 7 pk. Dan is het waarschijnlijk goedkoper om in te wisselen op een 16/19TZI, aangezien die 75pk al niet echt een basis zijn om van te vertrekken. Maar dat werd al eerder door Alycone et al. duidelijk aangegeven.

Tja, ik kan ook altijd erg lachen om die hard ronkende oncomfortabel kabaal makende bakken die me er wel even uit zullen trekken - not dus.  Met m’n 1400 op lpg kon ik de goegemeente nog wel aardig aan, en dan bedoel ik niet “bijhouden”.

Acceleratiesnelheid met personenautos is voor een erg groot deel een kwestie van techniek van de bestuurder, en voor een klein deel een kwestie van vermogen. En zo briljant vind ik mezelf echt niet. Ik kreeg er zelfs nog een opmerking over op m’n rijexamen, dat het schakelen toch niet zó geweldig ging ....
Topsnelheid, tja, da’s wel meer een kwestie van bot vermogen. Meja, tich ontlopen de meeste BXen, ook 1400’s, elkaar qua topsnelheid ook niet echt ver; zo rond de 175 a 180 en erg ver daarboven kom je alleen met een 16v.

Ik denk dat het doorgaans veel meer scheelt als je gewoon de achterbak eens leegruimt, tank max. halfvol gooit, ruitensproeiers op min houden en dat soort grappen. Iedere kilo die je mist hoeft ook niet mee te versnellen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 06 april 2005 01:59 AM
  [ # 17 ]

En niet te vergeten: overbodig plastic thuislaten Wink

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 06 april 2005 03:02 AM
  [ # 18 ]
rb schreef:

Ja, ik ben sceptisch, zeker wanneer er vermogensstijgingen van 10% worden verwacht uit een atmosferische motor met dergelijke ingrepen. Voor de topic-starter zou je het hebben over 7 pk. Dan is het waarschijnlijk goedkoper om in te wisselen op een 16/19TZI, aangezien die 75pk al niet echt een basis zijn om van te vertrekken. Maar dat werd al eerder door Alycone et al. duidelijk aangegeven.

Uhhmm volgens mij heeft hij 105 pk en geen 75 Wink
de 1400 heeft een 75pk motor.
Dat is dus slechts 4 pk minder dan dat ik heb.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 april 2005 03:07 AM
  [ # 19 ]
WYD schreef:
rb schreef:

Ja, ik ben sceptisch, zeker wanneer er vermogensstijgingen van 10% worden verwacht uit een atmosferische motor met dergelijke ingrepen. Voor de topic-starter zou je het hebben over 7 pk. Dan is het waarschijnlijk goedkoper om in te wisselen op een 16/19TZI, aangezien die 75pk al niet echt een basis zijn om van te vertrekken. Maar dat werd al eerder door Alycone et al. duidelijk aangegeven.

Uhhmm volgens mij heeft hij 105 pk en geen 75 Wink
de 1400 heeft een 75pk motor.
Dat is dus slechts 4 pk minder dan dat ik heb.

Zo uit mijn hoofd:

een 16 TGi/TZi monopoint of TRS carburateur heeft 90 pk

een 16 RE of 15 RE (frans) heeft 84 pk.

Een 16 TRI heeft 105 pk.

Gr,
Marten

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 06 april 2005 03:09 AM
  [ # 20 ]

Met die “zo uit het hoofd” gegevens ben ik het eens. Alleen die RE weet ik het niet van.  Very Happy

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 06 april 2005 01:02 PM
  [ # 21 ]

Uit de folders voor NL:

16 RS / TRS: 94 pk met dubbele carburateur (geleverd tot 08-1988)

16 RE: 75 pk met ongeregelde 2-weg kat + enkele carburateur (geleverd tussen 09-1988 en 09-1989).

16 TRI: 105 pk met multipoint injectie (geleverd tussen 04-1986 en half 1989)
16 TGI / TZI: 89pk met 3-weg kat + monopointinjectie (geleverd vanaf half 1989)

(ontleend aan diverse jaargangen BX-folders)

WYD schreef:

Uhhmm volgens mij heeft hij 105 pk en geen 75 :Wink:

Volgens mij zegt de topic-starter dat hij een 1989er 1600 met carburateur heeft. Knap als daar volgens jouw idee 105 pk uitkomt. Ik hou het met uw welnemen op 75.

mpostma schreef:

een 16 RE of 15 RE (frans) heeft 84 pk

Een 15RE heeft 80pk, dus 5 meer dan ‘onze’ 16RE. Het lijkt me duidelijk trouwens dat de 15RE en 16RE NIET dezelfde motoren hebben, aangezien de Franse thuismarkt en katalysatoren niet echt samen gingen.

Speculatie mijnerzijds: die 16 RE motor is specifiek voor de NL-markt bedacht. Van andere milieuvriendelijke landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) weet ik dat Oostenrijk ‘m niet kende en Zwitserland al veel eerder op de injectie + 3-weg kat uitvoeringen overstapte. In Duitsland heb ik nooit 75pk 1.6en te koop zien staan, dus volgens mij alleen in NL geleverd. Misschien in Scandinavië of de Deense markt?

Om even te besluiten met een quote van de Citroën-werkplaatschef t.a.v. de 16RE: “Wat een køtmotor was dat!!”

Profiel  
 
Raymon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 07 april 2005 12:21 AM
  [ # 22 ]

volgens mij klopt jou verhaal niet helemaal rb

ik heb een 1.9 routiere en die heeft toch echt 80 kw -> 109 pk en ze zeggen dat dit de motor uit de 1.9 tzi dus die 89 pk lijk me niet altijd het geval..

Profiel  
 
SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 07 april 2005 12:25 AM
  [ # 23 ]
Raymon schreef:

volgens mij klopt jou verhaal niet helemaal rb

ik heb een 1.9 routiere en die heeft toch echt 80 kw -> 109 pk en ze zeggen dat dit de motor uit de 1.9 tzi dus die 89 pk lijk me niet altijd het geval..

rb praat ook over de 16TZI (89pk) en niet over de 19TZI Wink

Profiel  
 
Raymon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 07 april 2005 12:29 AM
  [ # 24 ]

oooooo kutkutkut

ik heb niks gezegd Surprisedops:  Surprisedops:  Rolling Eyes

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 april 2005 07:18 PM
  [ # 25 ]

leg er een sport motor of gti motor in , 50 pk winst voor ??? ik schat niet te veel €urootjes , als je op een andere manier zoveel winst wil maken zal je naar een motor-sport-tunings-centrum moeten en dan gaat men poorten uitvijlen , en cilinders bewerken , nokkenas , zuigers e.d. aanpassen en dat beste vriend is haast onbetaalbaar , je kan met een goeie sport uitlaat ook wel wat winst boeken ... steek er een Devil onder met hoefijzer tussenstuk , dat geeft op een sport wel een pktje of 7 winst maar kost dan ook gelijk bijna 500€... , de green direkte sport luchtfilter daarbij is nog een pktje en nog een 100€... je ziet , pktje kosten heel wat poen , ik weet echter niet of je op een 1.6 evenveel pk winst hebt met de uitlaat en de filter als bij een sport…. , het is ook wel zo dat je na dat je die uitlaat en filter te hebben geplaatst ook je carbu’s zal moeten laten afstellen op die nieuwe spullen ...

Veel succes ermee Smile

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 16 augustus 2005 09:13 PM
  [ # 26 ]

Ok nu een vraagje van mij:
Ik heb een 1400 op carbs zou het veel schelen als ik er een andere carb op leg? heb namelijk een keer iets gelezen van een dubbele Weber uit een visa GT? en dat ging vlink schelen?

Graag meer info over het vervangen van de Carb welke mooi in mijn 1400 TE zou passen en hoeveel dat zou schelen? Vertel ook waarom wel of waarom niet!

Daan

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 16 augustus 2005 09:50 PM
  [ # 27 ]

16 TRi powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Mr. Green

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 16 augustus 2005 10:02 PM
  [ # 28 ]

ik weet uit ervaring dat een sportluchtfilter inderdaad niet zo vreselijk veel doet voor je vermogen. Uitlaat icm sportluchfitler kan best wel iets schelen (denk aan max 5pk) maar echt veel wonderen moet je er niet van verwachten.

Begin met een goed uitlaat systeem, dus cat erondervandaan, einddemper + evt middendemper (das bij een BX volgens mij geen absorbtie maar een reflectiedemper) weg en een vervangingsluchtfilter van K&N of green, die helpen namelijk wél iets (zij het nog altijd vrij weinig, denk aan 1 - 2 pk)
icm goed uitlaatsysteem zit ja dan op 5pk en dan zijn je goedkope opties wel op. 

Daarna zul je toch aan andere nokkenassen en dat soort grappen moeten gaan denken, Evt chiptunen als het een injectiesysteem is (duur!)
dus voor weinig begin je niks, en voor veel is alles mogelijk Wink

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 augustus 2005 10:09 PM
  [ # 29 ]

je vliegwiel afdraaien doet vaak wonderen maar dan moet hij wel heel goed afgesteld staan, ik heb het nog nooit geprobeert met een BX maar wel met de kever 1.3 een Hyundai Pony 1.4 en een Toyota Starlet 1.0 12v

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 16 augustus 2005 10:13 PM
  [ # 30 ]
paso schreef:

je vliegwiel afdraaien doet vaak wonderen maar dan moet hij wel heel goed afgesteld staan, ik heb het nog nooit geprobeert met een BX maar wel met de kever 1.3 een Hyundai Pony 1.4 en een Toyota Starlet 1.0 12v

Zitten volgens mij wel wat nadelen in, filerijden bv schijnt wat minder fijn te zijn met een afgedraaid vliegwiel.
je schijnt inderdaad wel een stuk harder op te kunnen trekken Smile

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook