ik heb weer een nieuwe uitdaging voor jullie de monteurs hebben zo geen idee wat het is…
Als je een flinke dot gas geeft slaat de motor op hol en blijft ie op zon 5000 toeren hangen. Niks helpt om m weer lager te krijgen, behalve het uitschakelen van de motor. De stappenmotor is helemaal uit elkaar geweest, en gereinigd en lijkt normaal te werken. Wat zou het kunnen zijn, aangezien t best gevaarlijk is als de auto alsmaar wil versnellen, terwijl jij wilt afremmen
Na afzetten van de motor en meteen opnieuw starten dan loopt ie wel meteen stationair?
Gasklephuis al eens gereinigd?
Dan loopt ie weer goed. Soms blijft hij ook open staan en moet je m terugduwen. Hoe reinig je dat precies? Is dat voor een leek te doen?
Wat bedoel je met ‘m terugduwen? De gasklep?...dan zou het kunnen dat het asje uitgesleten is.
Of blijft het gaspedaal hangen? Als het gaspedaal beneden blijft, dan blijft de gaskabel waarschijnlijk hangen.
loopt de motor ook normaal na het resetten van de injectiecomputer? Met een 1.4i motor heb ik een versleten potmetertje gehad waardoor er steeds een verkeerd signaal van de gasklepstand werd doorgegeven. Het stationair toerental liep daarbij steeds verder op.
Accuklem los voor ZEKER 10 min. dan moet de injectiecomputer zich opnieuw instellen. na 5 keer rijden verloopt je toerental opnieuw, maar je weet in ieder geval of het daaraan ligt.
Zwarte snoek
nu de stroom van de gaskleppotmeter af is geweest loopt ie weer normaal, echter dit hielp vorige week ook maar even (+/- 5 dagen). Als ik last van het probleem heb, kan ik normaal rijden door heel rustig op te rijden en door te schakelen, waarbij t toerental niet boven de 3000 piekt. Doe je dit wel, hetzij met een ferme dot, of gewoon hard opaccelereren, dan loopt ie op en blijft vervolgens hangen op 5000rpm. Het mechaniek/de kabel lopen goed, en niet stroef (dat hele zwarte draaiding nog ingespoten (geen idee hoe dit heet:P))
Maar wat bedoel je nou een paar posts geleden met: ‘m terugduwen?
Wat moet je terugduwen?
Je hebt dat ronde ding met de gaskabel erdoor, en een soort van overbrengingspookje die naar t gasklephuis loopt. Als de motor op hol is, en je forceert m naar zn normale stand (richting stationair dus) dan komt ie langzaam naar beneden en gaat ie weer netjes stationair lopen. en dat duwen doe je dus aan dat overbrengingsdingetje k zal ff plaatje zoeken zo
onderste pijl
Foto dank aan ZX-Cruiser
Daaruit maak ik op dat bij vol gas geven, de gasklep open blijft hangen. Een mechanisch defect dus. Misschien is het asje (waarlangs de gasklep scharniert) wel ingesleten op z’n draaipunten.
Daar onder bij het gasklephuis zit ook weer een rond schijfje (waar dat verticale stangetje aan verbonden zit). Dat schijfje dat zit aan de gasklep-as vast. Voel eens aan dat schijfje of er speling zit op het asje.
Ook kan het zijn dat de veer die de gasklep terugduwt niet goed zit. Die zorgt ervoor dat de gasklep weer gesloten wordt.
Klinkt aannemelijk, echter is dit gelijk over als je de motor van contact afhaalt, en na het afhalen van de stekker en de/remontage van de gaskleppot ik er nu tijdelijk geen last van. Echter wil ik intussen wel op zoek naar een oplossing zodat als dit de volgende keer gebeurt ik er ook echt wat aan kan doen
Ps Als je de klep handmatig bedient (met contact eraf) loopt ie verder gewoon normaal en blijft niet hangen. Dit gebeurt alleen met een lopende motor
Die gaskleppotmeter blijft dus hangen, lijkt me. Volgens mij kun je die niet zomaar losmaken en is ie los ook niet te bestellen.
Probeer eens vanaf de binnenkant van het gasklephuis WD40 via het asje de gaskleppotmeter in te spuiten. Kan een tijdelijke oplossing zijn.
Aangezien die potmeter volgens mij niet los van het gasklephuis te bestellen is, kun je het beste op de sloop een ander gasklephuis zoeken.