airco verdamper stuk?
traction1957
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-06-2008

- Xsara Break HDI 2.0
- Traction Avant 11BL
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 juni 2008 06:20 AM

Volgens de garagehouder zou de verdamper van de airco van mijn xsara breack HDI 90pk stuk zijn. Komt dat veel voor? De condenser is reeds vervangen en na vullen met gas gaat ie enkele dagen en zakt dan in koelvermogen. Of zou er eerder een andere oorzaak zijn? Indien toch de verdamper stuk is, is dat een groot werk om te vervangen en ik zou liever zeker zijn.
Alle tips zijn welkom, dank bij voorbaat

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 juni 2008 11:54 AM
  [ # 1 ]

De verdamper zit in het dash (onder het handschoenkastje) en om die te vervangen zal het hele kachelhuis er uit moeten zo’n beetje. Een vrij ingrijpende klus.

Hebben ze fluor toegevoegd bij de laatste vulling? Dan is makkelijk vast te stellen waar het lek zich bevindt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
traction1957
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-06-2008

- Xsara Break HDI 2.0
- Traction Avant 11BL
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 juni 2008 01:41 AM
  [ # 2 ]

Digidaan,
Fluo hebben ze er op gedaan, en zo de lekke condenser vastgesteld. De verdamper is niet zichtbaar zonder demontage van dashbord, dus is het maar een VERMOEDEN dat de verdamùper lekt. Volgens ik vandaag vernomen heb van een collega op het werk die ook veel aan Citroen’s werkt, zou het zeer zelden voorkomen dat een verdamper lekt, aangezien die weinig of niet onderhevig is aan schokken tegenover de condensor die vooraan zit en gemakkelijk een steentje kan ontmoeten.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 augustus 2008 02:48 PM
  [ # 3 ]
traction1957 schreef:

Digidaan,
Fluo hebben ze er op gedaan, en zo de lekke condenser vastgesteld. De verdamper is niet zichtbaar zonder demontage van dashbord

Ik weet niet of de constructie bij een Xsara hetzelfde is als bij een Xantia, ze gebruiken namelijk wel beiden hetzelfde type pollenfilter. Bij een Xantia zie je de verdamper zitten als je het pollenfilter verwijderd, mogelijk zitten er resten van dat fluor spul op het pollenfilter?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 augustus 2008 03:55 PM
  [ # 4 ]

Bij een Xsara kun je inderdaad de verdamper (deels) zien zitten wanneer je het pollenfilter verwijdert.

300 Euro voor een nieuwe condensor vind ik niet eens zo heel slecht. Waarschijnlijk gaat nog het meeste geld zitten in de montage ervan plus het opnieuw vacumeren en afpersen van de installatie. Misschien bespaar je dan een paar tientjes op een gebruikte condensor, aan de andere kant zou ik persoonlijk dan toch liever een nieuwe hebben, weet je zeker dat je weer een jaar of wat geen zorgen hebt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
traction1957
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-06-2008

- Xsara Break HDI 2.0
- Traction Avant 11BL
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 augustus 2008 10:10 PM
  [ # 5 ]

Allen,
Ik ben ondertussen met mijn Xsara naar een andere dealer geweest, voor een tweede opinie. “We zullen eerst eens de computer aanleggen, vooraleer te beginnen demonteren” zie de technieker.
Nu bleek de binnetemperatuursonde een verkeerde waarde door te geven aan de aircosturing.
Even gereset en alles werkt weer normaal.
Ik heb er ondertussen reeds een 5000km mee gereden in zuiderse landen en de airco blijft normaal werken.
Het resetten van de sonde heeft me amper 35 euro gekost ( tevens ook enkele andere fouten gereset).
Indien ik bij de eerste dealer had teruggekeerd, was ik zeker meer dan 700 euro kwijt geweest.
Nogmaals een bewijs dat een tweede opinie aan te raden is.
Dus probleem opgelost.
Ps: Ik zou zeker geen tweedehands stukken plaatsen op een airco.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook