Hallo,
Sinds 2 a 3 dagen een rammel rond de 2000 toeren onder de motorkap (rechts voor). Na een blik onder de kap zag ik een stuk metaal (+/- 30 cm. lang, 1,5 cm breed en < 1mm dik) tussen de distributie riem en bovenste poelie. Dit voorwerp was al behoorlijk ingevreten. Na het verwijderd te hebben is er nog steeds een harde rammel bij 2000 toeren (gas geven in de vrij). Wat kan dit zijn? Ik denk dat ik zowiezo morgen langs de garage ga.
N.B.
Het is een C5 HDI 2.0 liter uit 2002.
Sander.
het is de poulie van de krukas die stuk is, ik zou er niet te veel meer mee rijden, want als er zo een stuk metaal tussen uw distributieriem geraakt, dan kan de moter stuk gaan
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !
Nu twijfel ik of het de distributieriem is of multiriem.
Volgens mij is het de toch de multiriem.
Kan iemand afleiden van de foto?
Het gaat om de poelie links onder op de foto (boven de twee leidingen)
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Poelie
Het is de krukaspoelie van de multiriem daar zit een rubber tussen gevulkaniseerd die gaan altijd stuk bekend probleem bij de c5
kijk maar es op http://www.c5club.nl
daar staat er genoeg over en idd niet verder rijden want dan knapt straks ook je distributieriem en ben je verder van huis
Greetz Martijn
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Niet alleen bij de C5, ook bij de Xantia met dezelfde motor komt dit voor; ik heb het met de mijne ook gehad. Vermoedelijk zijn alle 2.0 HDi’s kwetsbaar op dit punt. Die krukaspoelie is niet goedkoop, maar de waarschuwing om niet te lang door te rijden is wel terecht, als-ie echt stuk gaat wil die nog wel eens de distributieriem meenemen en dan ben je echt verder van huis…
Vorige week laten repareren. Nieuwe multiriem, dubbele poelie en spanrol. Gelukkig was er verder geen schade.
Ik heb ooit precies hetzelfde gehad op vakantie met de 2.0 HDI (110Pk): rammel rond de 2000 toeren. franse garagehouder hoorde het en wist direct wat het was. Komt dus kennelijk vaker voor… De poelie van de multiriem had zich al door de carter van de distrubutie heengevreten. Oorzaak is dat de lagers kapot gaan en de poelie gaat zwabberen. Voor de zekerheid ook meteen nieuwe distributieriem (en multiriem) laten plaatsen, verder geen schade gelukkig. Rekening was rond de 600 eu (in Frankrijk). Wellicht een idee om die poelies preventief te vernieuwen bij een bepaalde km-stand? Hopelijk is bij de nieuwe 2.0 HDI (138 pk) een andere constructie bedacht…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)